Ik heb 2 wk geleden een toyota avensis 2.2 D4D (dus geen DCAT) gekocht. Na een weekje bleek de kachel niet heel erg warm te worden, waardoor ik er mee terug ben gegaan naar de garage. Daar werd geconstateerd dat de pakking lek is.
De auto wordt inmiddels gerepareerd. Van de (universele) garage hoor ik dat ze navraag hebben gedaan bij een toyota dealer en dat er is aangegeven dat het afvlakken v/d kop niet nodig is. Ik heb weinig kennis van autotechniek, maar hoor om mij heen dat het afvlakken van de kop toch echt nodig is.
Ik vraag me nu dus af wat de waarheid is. Is een lekke koppakking voor deze modellen iets wat vaker voorkomt en is het vervangen v/d pakking alleen voldoende. Of zou de kop toch echt gevlakt moeten worden om problemen te voorkomen.
Alvast dank voor de hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben er voorstander van, al raden sommige fabrikanten het af o.a. omdat de compressie verhouding verandert.
Daarom moet er zo weinig mogelijk materiaal weg gehaald worden.
En als de kop in lengterichting krom is kan na het vlakken bij een bovenliggende nokkenas deze na verloop van tijd breken .
[quote=E.T.Wiersum]En als de kop in lengterichting krom is kan na het vlakken bij een bovenliggende nokkenas deze na verloop van tijd breken .[/quote]
Een kop die al zo krom is zal vaak ook niet meer worden gevlakt.
De kans dat zo'n kop ooit weer wordt gebruikt is erg klein.
Gr. paul
De kop van deze motor mag helemaal niet gevlakt worden!!!
Bedankt voor de reacties.
Wordt door Toyota voorgeschreven dat de kop van deze motor niet gevlakt mag worden ?
14 jaar
[quote=hilstra]Bedankt voor de reacties.
Wordt door Toyota voorgeschreven dat de kop van deze motor niet gevlakt mag worden ?[/quote]
klopt, maar controleer de kop ook op diepte van de cavatatie. de ringen om cilinder's uitsparingen, want ik heb meerdere koppen afgekeurd als de cavatatie groter is dan 3mm. mijn ervaring tot nu toe is met de D4-D moteren is: zodra je een lekke koppakking hebt dan heb ik tot nu toe altijd nog een kop en/of onderblok vervangen ivm die grote cavatatie.
Mvg Robbie f
Omdat ik de auto heb gekocht bij een onafhankelijke garage heb ik nog even gebeld met een toyota Dealer bij mij in de buurt. Die gaf hetzelfde antwoord als Robbie f. Er werd bovendien genoemd dat er een coulance regeling van toyota was voor dit probleem tot 180d km. Daarvoor moet de auto wel in onderhoud zijn bij toyota dealer en aangezien ik 'm net gekocht heb bij een niet dealer (en de vervanging nu in de bovag garantie wordt uitgevoerd) heb ik daar niet veel aan.
Ik heb overigens ook nog gebeld met Toyota NL (service lijn) en daar gaf men aan dat de pakking een v/d bekende problemen v/d avensis is, maar v/d coulance regeling en de cavatatie > 3mm was bij degene die ik gesproken had niets bekend.
Ik heb de informatie doorgegeven aan de garage waar mijn auto gerepareerd wordt. Zij zouden ook nog contact zoeken met een toyota dealer en dan is het maar even afwachten wat er gebeurd.
14 jaar
Koppakking is uiteindelijk vervangen, zonder aanpassing v/d kop (volgens garage was de cavatatie ring < 3mm).
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar