auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Avensis: sportgeluid bij accelereren?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 1.8 VVTi 1ZZ-FE, Motorinhoud (cc): 1784

Net een Avensis gekocht (80.000 km; dealer onderhouden) en onze oude Primera 2.0 uit 1998 weggedaan. Beetje dezelfde auto's, echter valt mij op dat zelfs bij normaal optrekken deze motor een sportgeluid maakt. Dat was bij de Primera 2.0 (1998) niet; al maakte daar de hele auto meer geluid (-:
Herkennen 1.8 VVTi rijders dat, of zou er toch een probleem zitten in aandrijving of uitlaatdemping? De eerste versnelling van de automaat gaat natuurlijk wel met veel kracht naar de 2500 toeren....en bij constant toerental is alles muis-stil (dus geen uitlaatdemper).

Aan het hoge stationair bij niet warme motor (1800-2000) gaan we maar wennen want dit is wel normaal, al knalt de automaat er wel in.

Bij voorbaat dank!!
p.s. Nissans voor 2003 zijn dus onverwoestbaar.....deze Toyota ook op de VVTI-motor na.

Geplaatst door

Jari2 (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sportgeluid,daar bedoel je de uitlaat toch mee en niet de aandrijving?.De uitlaat kan je zelf controleren .Is hij dicht?Aan het uiteinde de uitlaat even dichthouden,als hij gaat sissen dan is hij lek.Wellicht zit er een sportuitlaat onder b.v. een Remus.V.w.b. het stationaire ,zal ik hem even laten uitlezen.Hij kan dat heel even doen maar moet dan weer naar normaal.En onverwoestbaar is zelfs een tank niet.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

1800 tot 2000 rpm bij niet warme motor lijkt mij niet normaal.
Dat is veel te hoog, zelfs vlak na de 1e motorstart met de huidige buiten temperatuur..
En wat is niet warm? Hoe lang duurt dit na de 1e start?

Controleer eens alle vacuüm slangen op lekkage.

oldford 0
badge

5 jaar

Ok, ja natuurlijk, ik zal de uitlaat op die manier even checken, thanks. Maar iemand met dezelfde motor zou het beter kunnen inschatten, denk ik. Bij de dealer kunnen ze het ook alleen bij een testrit beoordelen maar de uitlaat kan ik inderdaad zelf even checken..
En 2000 toeren bij koude start (ook bij 8 graden) is normaal bij deze Toyota motoren (is op diverse plaatsen te lezen) . Na een paar minuten zit hij op 800 dus alles werkt op zich goed. ( Ook bij mijn Primera ging koud naar meer dan 1500 alleen geen 2000).

Jari2 0

5 jaar

Dit is zeker niet normaal je stationairsteller zal wel vervuild zijn deze willen door het nieuwe rijden lekker vervuilen waardoor die hoger loopt . (slipt dicht)

Bij de start moet ie zich naar een ettelijke seconden zich terug regelen naar de 700 a 800 stationair .

Kan zijn dat de auto in jouw beleving wat rumouriger is qua geluid maar dit bij de toyota wel vaker als je uit een ander merk komt .Heb vaker mensen hier over gehoord.

Deze vvti blokken zijn voor de rest net zo goed als de blokken die in de niksan prikmera zaten.

daandc 0
badge

5 jaar

Sorry Daan, zelfs hier op Problemcar staat dat de 2000 toeren normaal is..... op deze motoren zit geen stationairsteller: het wordt geheel geregeld door de ECU (computer) en een klep laat extra lucht toe indien nodig, dus als sensoren dat meten. Helaas niet met een schroef of zo te regelen. Maar ik denk dat je dat ook juist bedoeld: het schoonmaken van dat huis en de luchtklep. ja , zou ik naar kunnen kijken.
En google maar eens op olieverbruik en VVT-i motoren: een fabrieksfout van Toyota die 7 jaar lang als coulance het hele onderblok (dus onderkant + krukas + zuigers) vervingen: gaat wel om de serie tot ongeveer 2004 (ook nog in de Avensis 2) maar pas na 2007 opgelost.
Wel goed van je te horen dat vaker 'overstappers naar Toyota' een ander geluidsgevoel hadden!
Dat zal het wel zijn, het is een soort 'vroem. vroem' en geen 'turbine' geluid zoals ik ken van VW (Audi eigenlijk dus) en Nissan.

hoog staitonair: https://www.problemcar.nl/nl/particulier...
en:
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php...

Jari2 0

5 jaar

De genoemde luchtoverloopklep die jij nu opnoemt dat is de stationairsteller. ( isc klep genoemd in de technische werkplaats boeken van toyota)

Dit is een 3 draadsklep met 2 spoeltjes in het huisje die het klepje laat kantelen waardoor er meer of minder lucht in het omloopkanaal gaat.

Als je deze reinigt dan is je probleem meestal weg ik heb al diverse keren hiermee dit probleem opgelost hiermee .

Er is inderdaad een kleine serie geweest die olie verbruik hadden maar zoals toyota betaamd waar dit keurig is opgelost.

De primera's die hadden weer veel last van roest .

Heb nog wel eens schermen / plaatwerk vervangen .

De kat wilde het nog wel eens begeven deze was reteduur en de abs sensoren voorzijde die stuk gingen .

Torsierubbers van de schommel bij veerpoot voorzijde die kapot gingen.

Dus wat is onverwoestbaar.

En wat ik niet snap is dat je dan deze auto koopt als ie zoveel gebruikt dan heb je slecht je huiswerk gedaan .

Als ik een auto koop kijk ik toch eerst wat de issues zijn voordat ik mijn geld uitgeef.

Voor de rest rolden de advensissen met weinig sores door de keuring heen .

daandc 0
badge

5 jaar

Daan, ik merk dat je er inderdaad kijk op heb. Echter, ook ik, bereid me goed voor hoor. Als hobby heb ik (oude) auto's gerestaureerd.
Waar staat dat 'ie veel verbruikt'? Neem aan dat je olie bedoelt. Nee, deze motor heeft nog niet meetbaar olieverbruik; alleen kan deze motor gaan verbruiken en zelfs de kat kapot maken als de olie-afvoergaten in de zuigerringen dicht gaan zitten (geen kleine serie hoor maar alle VVTi motoren van 2000-2004 1,6 en 1.8). Ik ga dure volsynthetische olie gebruiken.
Primera 1998 automaat SE gekocht in 2007 voor 3750,- met 120.000 op de teller; 10 jaar in gereden zónder onderhoud, op olie en remvloeistof en bougies na. In 10 jaar tijd (dus 20 jaar oud en verwaarloosd en toch nauwelijks roest hoor) nu op 200.000 km alleen een ABS-ring vervangen en de normale slijtdelen!!! Nooit iets gehad, altijd perfect gereden 1;12 en lage belasting. Weggedaan want veel slijtdelen waren op (remmen, uitlaat, riemen, schokbrekers).
Deze toyota uit 2002 is volledig Toyota dealer onderhouden precies volgend het boekje met nu 80.000 op de teller; de laatste 10.000 km is alles vernieuwd wat je maar kan verzinnen op de schokbrekers en banden na. De auto ziet er nieuw uit en ruikt zelfs nieuw; heeft (vrijwel zeker) in een verwarmde garage gestaan van de eerste eigenaar die nog 'Toyota onderweg service genoot' door het 100% onderhoud.
Gekocht voor 3500,- bij de Toyota dealer, wel een paar honderd km verderop...maar ik geeft toe: ik had liever een Primera van 2000-2002 (met CVT) gehad met deze KM-stand. Ook i.v.m. E10. Subaru heeft dure vervanging van de riem en Honda is ook prima maar wat duur rijden en groot. Maar deze avensis is zelfs Euro4.....alleen dat rumoerige optrekken dus.

Jari2 0

5 jaar

Je noemt heel even E10. Ik neem aan dat je daar E10 benzine mee bedoelt.
Je kunt beter gewoon de oude euro-95 (E5) bliiven tanken.
Het meerverbruik van E10 (zo'n 2 tot 3%) kost meer dan de korting van 1 of 2 cent per liter die je krijgt.

oldford 0
badge

5 jaar

Deze auto kan wel 10 jaar meegaan: E10 komt er aan en we gaan ook naar Duitsland op vakantie; en ook euro4 is dan mooi meegenomen. Het gaat de komende jaren snel met millieu-eisen.
Ik zou anderen adviseren bij de koop van een oudere 2e hands benzine-auto daar ook op te letten.
En natuurlijk blijf ik in Nederland zo lang mogelijk gewone euro-95 E5 tanken.

Jari2 0

5 jaar

Wat ik niet helemaal begrijp is,in je derde berichtgeving vermeld je dat deze motoren niet zijn zoals zij behoren te zijn -Toyota heeft v.w.b. de serie toot 2004 het hele onderblok vervangen- Dit terzijde maar dat was eveneens van toepassing op D4D diesels.Met die wetenschap koop je toch een dergelijke auto en zet het probleem hier op Problem Car.J e had wellicht een andere auto kunnen kopen of de Primera houden.Remmen ,uitlaat, schokbrekers e.d behoren tot het normale onderhoud en kosten de kop niet.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Duistland is geen probleem. Daar is E5 (euro-95) nog volop verkrijgbaar.

oldford 0
badge

5 jaar

We gaan maar stoppen want dit wordt geheel off-topic (lees maar!); ook mijn eigen schuld, maar met Daan was het wel interessant, excuus.
Maar als er nog iemand is die mijn bevinding over het geluid kan bevestigen: graag! ( al heeft Daan dat in het algemeen voor Toyota al bevestigd).
Groet en dank aan allen. (Ik heb nu géén enkel probleem met olie/motor/e10/stationair etc. ; de Toyota is perfect en als nieuw, maar Ferdinand: het onderblok is niet vervangen; dat werd alleen gedaan als er olieverbruik kwam binnen 7 jaar en 150.000 km van meer dan 1:2500)

Jari2 0

5 jaar

Jari een tip als jij je oude onderblok nog hebt en nog geen noemenswaardige problemen blijf dan bij de halfsyntheet 10W40 die toyota toen voorschreef .

Blijf bij de volsyntheet weg anders weet je zeker dat ie gaat zuipen dat zou echt zonde zijn .

En gewoon vaker een oliewissel doen kost de kop niet en kan overmatig olie verbruik voorkomen.

Voor de rest wel even leuk de gedachten wisselen over de klachten/ kwalen van merken .

daandc 0
badge

5 jaar

Sorry maar ik vond dat wel on topic. Je haalt het zelf aan.Het probleem met deze motoren kende ik niet,wel met de D4D diesels.Omdat je het vermelde dacht ik aan iets soortgelijk.
Nu blijkt dat niet zo te zijn. Een verbruik van 1 op 2500 vind ik acceptabel en daarnaast een gratis vervanging binnen 7 jaar vind ik een geweldige coulance.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

(ik reageer allen nog op Daan i.v.m. 'off-topic): ja Daan, daar twijfelde ik ook over. Er zijn voors en tegens, er gaat trouwens Toyota olie 5w30 half-syntheet in tot nu toe. Synthetisch verbrandt minder waardoor ook minder kool en roet, en dat gaf juist de problemen (verstoppingen) en voll-sunth wordt daarom geadviseerd door ervaren Toyota revisiebedrijf. Zelf neig ik naar jouw visie: andere motorolie in een gevoelige motor zorgt altijd voor ander verbruiksgedrag. Klassieke auto's met plots (half)syntheet kunnen zelfs helemaal gaat klappen door pakkingsproblemen.....ik zie wel; maar als jij ook al slechte ervaringen hebt en ook de dealer zegt ook dat er half-synth 5W30 in moet blijven. Weer je dat ze (Toyota zelf) er een halve liter te veel in doen: voorschriften uit japan......meer koeling en de motor kan dat wel hebben, bij de revisie komt er zelfs een andere peilstok in. Groet en dank. Ik ga je advies opvolgen.

Jari2 0

5 jaar

Kwestie van normen en waarden.
Veel rijplezier!!!!
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Mocht hij toch olie gaan gebruiken wil een motorflush met een goede flush het probleem nog wel eens in de kiem smoren , de olieschraapveren zitten dan nog niet volledig dicht geslibt en gaan vaak dan nog wel weer werken.

Kaleido
Dit hoeft niet,de auto is als nieuw!
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Even een update na 1 jaar en 7000 km. Geen olieverbruik (wellicht helpt de automaat om niet hoog in de toeren te gaan); E10 geschikt (de 2.0 motor niet); EURO4 (auto is van 2002! Frans oranje vignet); onder de 1250 kg; verbruik stadsritjes + 25 km ritjes: 1 : 12. APK gehad: kostte 10,- bij Kwikfit, voor de rest niets!
Auto kostte 3750,- bij de toyota dealer. Omdat de motor dus goed is kan geen benzine auto aan deze tippen als gezinsauto voor wat betreft prijs en wat je er voor krijgt. Wel bij de dealer kopen, of zeker er van zijn dat hij daar volgens schema in onderhoud is geweest; en als het kan een automaat die de motor blijkbaar beschermt tegen te hoge temperaturen (lees toeren). Wel heel moeilijk te vinden; Leuk feit: ook deze is in GB gemaakt.....na 17 jaar is de auto vrijwel als nieuw.

Jari2 0

5 jaar

(als de 1.8 VVTi motor vervangen/aangepast is in de eerste 7 jaar onder garantie is het ook goed natuurlijk, ook als privé-koop en met minder onderhoud)

Jari2 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.