Toyota Starlet: starlet 'loopt door versnelling heen'

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Mijn vrouw heeft onlangs een oude Toyota Starlet (149000 km) 'kado' gekregen omdat de oude eigenaar een nieuwe auto heeft gekocht.
Altijd leuk zo'n kado toch? ;-))
Uiteraard is de auto op leeftijd (1996) en dus niet meer in nieuwstaat.
Wat ik onder meer constateer is dat wanneer ik de auto parkeer en het zelfs ook maar een lichte helling betreft de auto aan het rollen gaat (dus zonder handrem in een versnelling).
Het maakt geen verschil in welke versnelling ik hem (geparkeerd dus) zet; hij 'loopt er gewoon doorheen' als er wat helling is.
Betekent dus dat eigenlijk altijd (iig bij ons thuis want daar loopt het iets af) de handrem gebruik moet worden om de auto geparkeerd op zn plek te houden.
Op zich niet zo'n punt maar met dit barre winterweer zit een vastgevroren handrem er natuurlijk wel in.....

- Wat kan de oorzaak zijn van dit verschijnsel?
- Is het een kwestie van afstellen oid of is er iets dusdanig versleten dat er wat moet worden vervangen?

APK's zijn tot nu toe probleemloos geweest en ook de laatste grote beurt (org Toyota dealer) geen opmerkingen over gemaakt vlgs vorige eigenaar.

Tips zijn welkom.

Alvast bedankt!

teebee

Geplaatst door teebee (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

kun jij hier wel gewoon mee rijden dan??lijkt wel of je koppeling versleten is

teebee (0), 14 jaar geleden

Rijden is geen probleem.
ont/koppelen is ook geen probleem; hij grijpt wel vrij laag aan, maar dat verschilt sowieso per auto/type en natuurlijk is er slijtage na 149000km
ik moet nog echt uitproberen of de koppelingsplaten echt helemaal versleten zijn, maar dan moet de gladheid etc eerst een beetje minder worden (woon in friesland en hier lijkt het momenteel wel de noordpool)
iemand een idee wat het vervangen van koppelingsplaten zoal kan kosten voor een Starlet?

daandc (0) PRO, 14 jaar geleden

Als het ook in je versnelling gebeurt dan ga ik denken aan compressie verlies .

grt daan

teebee (0), 14 jaar geleden

@Daan:

Wat bedoel je precies wanneer het tijdens het rijden gebeurt; dat de auto spontaan uit zn versnelling loopt?
Het rijden levert voor zover ik weet geen problemen op (vlgs mijn vrouw). Ik deet de constatering 'toevallig' toen ik de auto onlangs even parkeerde op een licht hellend stukje.

Maar indien het een compressieprobleem zou zijn:
- waar zou die compressie dan minder moeten zijn en hoe dit te meten/constateren?
- wat gaat de grap kosten om dat dan op te lossen?

dank tot zover

gr
TB

daandc (0) PRO, 14 jaar geleden

Compressie van de cillinders meten met een compressietester.

Dit moet mijn uit mijn hoofd om en nabij 9 bar zijn

Meestal is het koppakking die lek is .

Is als niks extra,s bij komt dan is de moeite voor deze auto .

Moet je het wel zelf doen dan valt het mee qua kosten .(pakking set )

Zou wel distributie gelijk meenemen deze moet toch los .

Bouten kan je gewoon weer gebruiken .


De kopbouten moeten in fases aangedraaid worden 29nm / 49nm / 90graden na .



9 3 1 6 8

7 5 2 4 10 Dit is volgorde van aandraaien van uit midden naar buiten

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

als je met deze auto gewoon kunt rijden ga je toch geen koppakking vervangen,compresieverlies ligt niet aan je koppakking dan zou dit hooguit op een cilinder kunnen zijn,aangezien jij gewoon kunt rijden gewoon lekker je handrem gebruiken.

teebee (0), 14 jaar geleden

@robby10030:

thks voor je input. Los van het feit dat ik weinig verstand van motoren heb zit ik niet te wachten op een gepeperde rekening van een garage.....
Tja, die handrem.... kan ik natuurlijk gewoon blijven gebruiken.... maar met deze winter is het wachten op een vastgevroren handrem en dan wordt rijden dus wel een probleem ;-)

Vooralsnog ga ik er dan maar even vanuit dat de compressie ok is .... blijft de vraag: wat veroorzaakt het verschijnsel dan wel??

gr

mistermaniac (0), 14 jaar geleden

Dan zet ik in op de koppeling.

teebee (0), 14 jaar geleden

enig idee wat zo'n grap kan kosten?
(Vervangen koppleingsplaten neem ik aan)

TB

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

laat nou eerst eens een iemand met verstand van zaken een diagnose stellen, normaal gesproken zou je zeggen dat hij door de koppeling heen loopt maar als hij er zo doorheen loopt kun jij absoluut niet rijden,dus niks koppeling vervangen eerst diagnose stellen,en het vriest niet meer dus lekker je handrem gebruiken,ik kan me trouwens bijna niet voorstellen dat je wagen door de eerste versnelling heen loopt dan heb je of geen koppeling of total geen compressie maar nogmaals dan kun je niet met de auto rijden.

teebee (0), 14 jaar geleden

blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg:
- de auto loopt door alle versnellingen incl achteruit wanneer geparkeerd op een (licht) hellend vlak
- met de auto valt probleemloos te rijden

dit zijn mijn constateringen, niets meer, niets minder....

Tuurlijk zal een garage mij een 'professionele' mening geven, maar dit soort fora zouden overbodig zijn wanneer we ons te allen tijde alleen maar tot de garage zouden wenden lijkt mij....
Vandaar mijn vraag hier, wat het zou kunnen zijn en wat de evt kosten zouden kunnen bedragen.
Ik kan dan een betere afweging van zaken maken

Desalnietteplus stel ik elke reactie op prijs hoor.

TB

wim1 (0), 14 jaar geleden

Hoi,

He volgens mij is het of je koppeling of je compressie.
Het zouden eventueel ook je kleppen kunnen zijn maar dan moet je ook andere problemen hebben denk ik.

Dus koppeling controleren:
Auto starten in 4 e versnelling beetje gas en koppeling op laten komen. motor slaat af of auto gaat rijden (dan heb je wel veel gas gegeven) Blijft de auto staan en de motor draaien als je de koppeling los hebt dan is de koppeling kapot.
Of in 2 gaan rijden zonder gas en dan vol gas geven, komt de motor rond de 2500/3500 toeren (denk ik) en schiet hij dan opeens omhoog in toeren dan is de koppeling slecht.

Compressie slecht dan zou hij minder goed moeten starten en meer verbruiken.
Compressie meten kost niet zo veel geld. Je kunt de olievuldop eraf halen terwijl de motor loopt en als dan echt de rook je tegemoet komt dan is het waarschijnlijk ook wel foute boel. Er zal wel wat olie uitspatten en wat handwarme lucht uit komen hoor.

Gezien de reacties is dit geen vaak voorkomende klacht, en moet je dus ervanuit gaan dat de hulp die je krijgt afhankelijk is van de informatie die je geeft.

Wim
Je wilt niet iemand die zegt dit is het en als je dat doet is het ok

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

.

Nico8119 (0), 14 jaar geleden

Vreemd probleem. Ik vraag me alleen af hoe snel de auto van de helling rijdt. Is dat heel langzaam bijvoorbeeld een meter in een paar uur of moet je direct achter de auto aanlopen om 'm tegen te houden?

De koppeling lijkt me ook sterk. Anders kun je niet meer met de auto rijden. Ergens moet er lucht in/uit de motor lekken bij alle cylinders. Misschien toch naar de kleppen en de distributieriem kijken. Of misschien blijft de koppeling op de een of andere manier hangen en werkt de koppeling alleen goed door de trillingen van de motor.

teebee (0), 14 jaar geleden

de snelheid waarmee de auto aan het rollen gaat hang natuurlijk samen met de helling.
bij een geringe helling rolt de auto zo een paar meter weg (en dat is veel meer dan 1 m per uur)

blijft dus een warrig geheel; er ontstaat nog niet echt een eenduidig beeld wat het nu zou kunnen zijn.

Nico8119 (0), 14 jaar geleden

Is de snelheid hetzelfde als je de auto in z'n vrij op een helling zet (met de motor uit)? Ik denk dat je dan toch naar de koppeling moet (laten) kijken; ik vermoed dat het mechaniek blijft hangen.

teebee (0), 14 jaar geleden

nee, snelheid is niet hetzelfde
het beeld bij het van een helling afrollen in z'n vrij is een constante snelheid welke gedurende de helling toeneemt
het beeld bij mij is dat de auto 'schokkend' wegrolt; telkens ondervindt hij weerstand van z'n versnelling maar loopt daar dan dus doorheen

TB

Nico8119 (0), 14 jaar geleden

Je zou kunnen kijken of de dynamo meedraait als de auto van een helling rijdt. Als de dynamo meedraait, dan zit het in de motor. Anders is het toch de koppeling.

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Beste teebee,

Ik denk dat de lezers hier wel willen helpen om een diagnose te stellen. Echter jij bent bij de auto, dus een minimale kennis is wel vereist, anders zal je toch een garage moeten opzoeken.

Als de auto op een kleine helling niet blijft staan, zijn er 2 mogelijkheden :
1. Koppeling versleten. Op het moment dat de auto van de helling gaat kruipen, draait de motor dan niet mee.
2. Motor heeft weinig compressie. Op het moment dat de auto van de helling gaat kruipen, draait de motor dan wel mee, maar de weerstand is onvoldoende om de auto tegen te houden. In dit geval is waarschijnlijk de motor versleten.

Dit verschil zal je toch zelf moeten maken, dit kunnen wij vanachter de PC niet zien.

Het feit dat de auto schokkend de helling afbolt, lijkt de wijzen op geval 2.

In geval 2 : compressie laten meten. Dit kost niet zoveel. Als deze te weinig is, is een 2e hands motor de goedkoopste oplossing, maar de prijs van de motor + monteren overstijgt naar mijn mening die van een Starlet van 1996.

Eventueel kan je dan toch nog enige tijd zo doorrijden, maar de handrem gebruiken.


Succes ermee,
Harald.

teebee (0), 14 jaar geleden

@harald4118:
Er is een minimale kennis aanwezig hoor (zelfs wel wat meer dan dat, maar ik ben verre van een monteur) ;-)
Feitelijke constateringen vergen verder niet zoveel kennis.

Jouw 2 punten zijn helder; ik zal dit trachten vast te stellen (wanneer de motor mee draait zal de dyn dus zichtbaar iets moeten doen)

Je geeft aan dat indien het punt 2 is de motor 'versleten' is, kan je dit wat toelichten?
Op zich is 150000km voor zo'n motor toch nog lang niet 'einde levensduur', of moet ik het mogelijk versleten zijn koppelen aan rijstijl?

Dank tot zover en mijn constateringen obv jouw 2 punten volgt nog.

TB

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Als de motor draait draait inderdaad de dynamo mee.

Als je de auto in 1 zet en de auto bolt op een middelmatige helling toch verder, kan je veronderstellen dat de motor onvoldoende compressie heeft. Dit wijst op een probleem in de motor, wat verschillende oorzaken kan hebben.

Op een helling van 15% geldt dit niet natuurlijk.

Kijk eerst na of de motor meedraait voor we verder zoeken.


Gr,
Harald.

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=teebee]Wat ik onder meer constateer is dat wanneer ik de auto parkeer en het zelfs ook maar een lichte helling betreft de auto aan het rollen gaat (dus zonder handrem in een versnelling).
Het maakt geen verschil in welke versnelling ik hem (geparkeerd dus) zet; hij 'loopt er gewoon doorheen' als er wat helling is.[/quote]
ook al is je compressie niet zo goed, dan nog moet het verschil maken in welke versnelling je de auto zet, immers in 4 heb je minder kracht nodig om de auto door de compressie te duwen dan in de 1 e versnelling

Compressieverlies zou ook nog kunnen als de kleppen niet goed afsluiten, maar dit zou je bij rijden toch ook moeten kunnen merken.

Blijft nog vaag :S

teebee (0), 14 jaar geleden

ik constateer geen verschil in de 1e of 4e versnelling; in alle gevallen (ook achteruit) loopt hij er net zo makkelijk doorheen

mvrgr
TB

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

maar mensen toch, laat eens even iemand met verstand van zaken die auto bekijken dit schiet toch niet op zo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.