Goedendag,
Ik heb hier een yaris die vooral bij koude motor een heel wisselend stationair toerental heeft, het toerental zaagt heel erg, meestal bij warme motor is dit over. Rijden is geen probleem, vermogen genoeg.
Pas geleden storing op gloeispiralen gehad, bleken allevier stuk. deze heb ik vervangen en storing gewist.
Het probleem met het stationair toerental was toen ook al aanwezig maar is niet opgelost na het vervangen van de gloeispiralen.
Blauwe temperatuur lampje brandt en gaat ook netjes uit als motor warmer wordt.
Iemand dit eerder meegemaakt?
Auto heeft vorig jaar gereden op een mengsel benzine en diesel na verkeerd te hebben getankt. Alles is leeggehaald en filter al 2x vervangen. Misschien gevolgschade?
Ik ga volgende week de temp.sensor controleren en het nagloeien van de spiralen, alle info is welkom!
DBV
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weer iets verder gekomen in de diagnose. de onregelmatigheid wordt veroorzaakt doordat de 'gasklep' in de inlaat staat te klapperen. Deze klep is vacuumbediend. Na het ontkoppelen van de vacuumslang is het probleem eigenlijk over. Ik weet dat deze klep oa ervoor dient om de motor rustig uit te zetten, maar waar nog meer voor?
Deze week ga ik kijken of de elektrische klep die het vacuüm bedient wel de goede aansturing krijgt.
Weet iemand die bij toyota werkt misschien of deze elektrische klep vaker stuk gaat?
Dbv
Goedendag,
Livedata uitgelezen, maar niet veel raars opgemerkt .
Koelvl.Temp.zender en inlaatluchttemp.zender laten een goed verloop zien.
Vacuumklep en egr aangestuurd en reageren goed.
Na inspectie van inlaatkanaal en egr kanaal toch wel erg veel vervuiling waargenomen en mogelijk een verstopping van het egr-kanaal.
Ben benieuwd wat er gebeurd na reinigen van bovenstaande onderdelen.
Iemand goede ervaringen met een bepaald merk reiniger?
Mvg
Dbv
12 jaar
Probleem is opgelost.
Vervuiling was het enige wat nog overbleef naar mijn mening.
Ik heb de egr en het ' gasklephuis' gedemonteerd en deze allen grondig gereinigd.
Ook het egr kanaal in het blok goed schoongemaakt.
Vooral het kanaal in het gasklephuis was vrijwel helemaal dichtgekoekt.
Vooralsnog geen problemen meer, alleen wat vraagtekens waarom het probleem zich alleen met stationair koude motor voordeed.
Bedankt voor de bijdrage
Dbv
12 jaar
Hoi Daniël, mooi dat het opgelost is. wij hebben een soortgelijk probleem met onze yaris verso 1.3 uit 2001.
bij koude motor valt hij na de start meteen terug in de toeren om dan af te slaan. bij een warme motor starten geen probleem, ook het rijden geeft geen probleem.
wel af en toe het motormanagment lampje dat aanslaat. Gasklep is inmiddels vervangen door dealer maar probleem is slechts een week weggeweest en ook met de nieuw gasklep weer startproblemen..
jammer genoeg 350 euri al uitgegeven aan nieuwe gasklep..
zal wel vragen of ze de kanalen willen reinigen..
12 jaar
Sappie, bij een benzinemotor verwacht ik andere oorzaken dan bij een diesel.
Maar omdat het lampje brandt zou ik beginnen met het uitlezen van de foutcode(s) en dan doorgaan in je eigen topic.
Koelvloeistof temperatuur sensor al koud gecontroleerd?
[quote=oldford]Sappie, bij een benzinemotor verwacht ik andere oorzaken dan bij een diesel.
Maar omdat het lampje brandt zou ik beginnen met het uitlezen van de foutcode(s) en dan doorgaan in je eigen topic.
Koelvloeistof temperatuur sensor al koud gecontroleerd?[/quote]
Hoi, zal inderdaad in mijn eigen topic even verder gaan ;-)
hoe kun je de temp. sensor controleren? (je kan antwoorden in mijn eigen topic.)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar