Toyota Corolla: Stationair toerental loopt zeer onregelmatig en vermogen verlies

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16vvti

Motor loopt sinds kort zeer onregelmatig 600 toeren en dan weer 1250 toeren, na 1e Grote beurt 60.000 km. Ook hoger brandstofverbruik en vermogen verlies. Dit is bij benzine en op gas hetzelfde. Na start ruik je de benzine binnen. Motormanagement lampje gaat soms knipperen en ook constant branden en is soms weer weg. Gas klep is schoongemaakt, CO waarden zijn goed volgens Toyota monteur. Fout melding uitgelezen; misfire cilinder 1 & 2. Heb zelf het idee dat motor te veel brandstof krijgt door e.o.a. reden. Auto heeft 2 jaar probleemloos op gas gereden. Maar na grotebeurt is er tune-up ingedaan misschien is dit de oorzaak??

G6R

Geplaatst door G6R (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Knipperende lamp probeert je te vertellen dat de storing die op dat moment aanwezig is, de dure katalysator kan beschadigen.
De bedoeling is dat je de motor uitzet, of op zijn minst iets doet om het knipperen weg te krijgen - b.v. minder gas geven.

Eerst maar eens met EOBD live data uitlezen en dan met name de "Long Term Fuel Trim". Deze geeft aan of de motor te veel of te weinig krijgt.

Wat je zelf kunt doen:
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Dat houdt in dat b.v. gecontroleerd wordt of de koelwater temperatuur bij warme motor wel ongeveer 90 graden is en niet -20.
Ook de signalen van de lambda-sondes (meervoud) moeten goed gecontroleerd worden.

G6R (0), 13 jaar geleden

Het probleem is geweest: cilinder 2 div. misfire's doordat de kleppen in gezakt zijn. Nadat kleppen zijn afgesteld is probleem op gelost.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Een vvti kan niet op gas,vroeg of laat ben je aan de beurt met de kop.
Dan ben je maar zo 3000 a 3500 euro verder.
Deze koppen worden niet gereviseerd wegens het weggezakte materiaal zijn ze niet meer te reviseren en kan je er een nieuwe opschroeven.
Duur geintje en je bent het voordeel van lpg ineen keer kwijt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.