Toyota Paseo: storings lampje gaat af en toe aan

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1500i 5e-fe

Bij mij Paseo gaat af en toe het storings lampje aan , meestal als de motor nog niet op bedrijfs temperatuur is ,
na enkele kilometers gaat het lampje weer uit en blijft dan ook uit , De auto is hierop uitgelezen bij de dealer maar er
kwam geen storing code naar voren , de monteur had er ook geen verklaring voor en vertelde mij dat het geen kwaad kon.
Maar het verontrust mij een beetje , het lampje gaat niet voor niets aan als de motor nog niet op temperatuur is .
als er geen storing code opgeslagen is wil dat toch niet altijd zeggen dat er niets aan de hand is ??

limbra.

limbra

Geplaatst door limbra (545) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Paseo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Uit lezen op het moment dat het lampje brandt.
Als je de auto de avond van te voren brengt kunnen ze met koude motor en aangesloten apparatuur gaan proef rijden.

Yzord (0), 13 jaar geleden

Tempsensor wellicht? Ervaar je een verandering onder het rijden als het lampje aan is? Het zogenoemde noodprogramma.

limbra (545), 13 jaar geleden

ik bemerk helemaal geen verschil in motor of rijgedrag , alleen dat het lampje aangaat verder dus niets merkbaar .
ik zal binnenkort weer een afspraak maken om hem koud uit te laten lezen zodra het lampje weer aan gaat.
alvast bedankt .

limbra

robbie f (0) PRO, 13 jaar geleden

hey hallo

in de diagnose stekker onder motor kap even te1 en e1 doorverbinden met een splitpen. je kunt dan je auto uitlezen bij het op contact zetten. je storingslampje gaat dan als knippercode functioneren. eerst de tientallen en dan de eentallen. als je het goed doetkrijg je een code tussen de 1 en 70 ongeveer. maar ik vermoed je lambdasensor.

mvg robbie f

daandc (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=robbie f]hey hallo

in de diagnose stekker onder motor kap even te1 en e1 doorverbinden met een splitpen. je kunt dan je auto uitlezen bij het op contact zetten. je storingslampje gaat dan als knippercode functioneren. eerst de tientallen en dan de eentallen. als je het goed doetkrijg je een code tussen de 1 en 70 ongeveer. maar ik vermoed je lambdasensor.

mvg robbie f[/quote]
Robbie dit zal weinig uithalen want ts,er heeft m al laten uitlezen bij de garage .

Limbra vraag aan de garage of ze de auto in real time waarden willen controleren met uiteraard koude motor .

Dit zegt heel veel over de toestand van een sensor of de waarde hiervan .

Hiermee is ook het een ander uit op te maken .

limbra (545), 13 jaar geleden

De Paseo staat nu bij de garage omdat het motor storing lampje blijft branden ,
als de motor +/- 4 a 5 minuten loopt gaat het lampje aan en blijft ook aan ,
Dus waarschijnlijk toch een serieuze storing , alhoewel er niets aan het rijgedrag te merken is .
ik hou jullie op de hoogte wat er uit de uitlezing naar voren komt.

gr. Limbra

robbie f (0) PRO, 13 jaar geleden

hey hallo

de ecu slaat de storingscode een hele tijd op hoor, na een x aantal goede ritten vervalt de storing in de ecu. dus uitlezen zal altijd nog werken.

mvg robbie f

limbra (545), 13 jaar geleden

De auto is weer uitgelezen, er bleek weer geen storing te zijn opgeslagen in het geheugen , Ze hebben de auto toen rijdend "uitgelezen" hierbij kwam
naar voren dat bij 2950 TPM de temperatuur sensor een verkeerde waarde doorgeeft aan de ECU , De ECU blijft dan corrigeren en gaat dan in nood loop .
De monteur vond het vreemd dat de sensor pas bij 2950 TPM de fout in gaat en niet eerder dit hebben ze diverse keren getest , verder kon de monteur niet verklaren waarom deze storing niet in het geheugen opgeslagen was , De auto krijgt morgen een nieuwe sensor omdat deze niet op voorraad was (stond in back order).
Hopelijk is dan het probleem verholpen .

bedankt voor het meedenken.

gr. limbra

limbra (545), 13 jaar geleden

De auto is weer terug uit de garage , na een uur rijden ging weer het motor storing lampje aan , na thuis komst heb ik hem zelf uitgelezen door
het te1 en e1 contact door te verbinden , het lampje geeft knipperend de volgende code door >
2 pauze 2 (code 22) en 9 pauze 9 (code 99 ???).
code 22 zou weer wijzen op de temperatuur sensor (maar deze is vernieuwd origineel toyota) code 99 kan ik niet thuis brengen , of is het code 9 ??
volgens mijn info het snelheid signaal (sensor) . maar waarom dan 2 x die 9 ?

De storing code 22 is na vervanging van de temperatuur sensor gewist door de garage , dus zit er nu weer opnieuw in .
De motor loopt als een zonnetje en geeft totaal geen merkbaar of hoorbaar verschil als het lampje aangaat .
onderhoud is altijd op tijd bij de toyota dealer uitgevoerd,
Wel is mij opgevallen dat de uitlaat (achter) inwendig behoorlijk zwart is (te rijk mengsel misschien ?) .
De monteur heeft de auto aan de co tester gehad en alles was in orde.
de auto rookt totaal niet , niet blauw en ook niet zwart. (behalve de normale condens "rook" als de motor koud is).

aangezien het motor lampje niet voor niets aangaat denk ik toch dat er ergens iets niet in orde is , het verbruik ligt op +/- 1 op 10
wat ik zelf aan de hoge kant vind , aangezien ik mijn rechtervoet vrij goed in bedwang weet te houden en de meeste km op de snelweg rij.
(120 / 130 km/h).

iemand een idee waardoor dit veroorzaakt kan worden (m.n. de combinatie code 22 code 99 of 9 ??)

daandc (0) PRO, 13 jaar geleden

Ron is de bedrading gecheckt op goede verbinding naar ecu of sluiting onderling .

Dit makelijk te checken met een multimeter eventjes temp sensor en ecu loskoppelen en meten maar .

Want het hoeft niet in de sensor te zitten .

Wat betreft de snelheidssensor de snelheid wordt hier volgens mij uit de abs sensoren gedistilleerd dus kijk eens of de klokringen schoon en heel zijn en de connectoren zuiver en goed contact maken .

Wat betreft de damp en zwarte uitlaat rij je korte stukjes en het nieuwe rijden ?

Niet doen !!

Zeker het nieuwe rijden is een ramp voor de huidige motoren .

Af en toe warm eventjes op zijn staart trappen is beter .

Motorvervuiling is een van de grootste problemen.

limbra (545), 13 jaar geleden

De bedrading is nog niet gecheckt , als de storing code 9 of 99 idd naar de snelheids-sensor verwijst dan controleer ik dit ook ff,
aangezien de storing code 22 naar de temperatuur sensor verwijst maar deze al is vernieuwd zou het idd kunnen dat de fout in de bedrading
of stekker zit , dit ga ik volgende week ff doormeten en nakijken.

De damp is gewoon koud weer damp , ik rij vrijwel geen korte stukjes en meestal op de snelweg ,
het nieuwe rijden hou ik me niet mee bezig ik hou van door rijden maar met "gepaste" snelheid als de motor op temperatuur is
dan trap ik hem ook weleens op zijn staart zodat de motor ff lekker los komt en de uitlaat "schoon" geblazen wordt .
dus op de snelweg gaat hij weleens lekker in de toeren .

Het storing lampje gaat uit zodra ik van snelheid verander , dus meer gas geef , als ik constante snelheid rij gaat het lampje weer aan .
ik rij absoluut niet "onder" de toeren ook niet bij een stadsrit .

De auto is altijd bij de toyota dealer in onderhoud geweest , service boekje van begin tot nu netjes ingevuld en afgestempeld , De auto heeft wel
al 225.000 km (n.a.p.) gelopen en heeft bij 185.000 km een cilinderkop revisie gehad volgens het service boekje en de factuur.
1 maand geleden heeft de auto een grote onderhoud beurt gehad , incl. alle vloeistoffen en gebruikelijke onderdelen.


gr, limbra

limbra (545), 13 jaar geleden

Auto staat sinds maandag weer bij de garage , tot nu toe hebben ze het probleem nog niet
gevonden, temperatuur sensor is uit voorzorg weer vervangen >zonder resultaat storing blijft terug komen.
bedrading is doorgemeten , ecu is getest en nagekeken , massa is gecontroleerd en is allemaal in orde.

Als de stekker van de temperatuur sensor los gemaakt wordt en de auto wordt dan gestart dan slaat hij slecht aan en loopt dan ook zeer onregelmatig
en laag in de toeren, met aangesloten stekker loopt en rijdt de motor als een zonnetje .

De monteur gaat morgen verder met testen en doormeten.
ben benieuwd wat er uit rolt, kan nu alleen maar afwachten denk ik .

(code 9 of 99 (snelheidsensor) zit er niet meer in , dus is geen noemenswaardig probleem meer).

is iemand bekend met dit probleem ? of kan het door de hoge km-stand veroorzaakt worden?
inwendige motor vervuiling misschien? maar of de temperatuur sensor daardoor van slag af is , lijkt mij niet.



gr. limbra

limbra (545), 13 jaar geleden

ff een update om de oplossing te vermelden:
De Paseo is terug van de garage (werd tijd) , het blijkt dat het toch de temperatuur sensor was.

Er staan 3 soorten (merken) Sensors in het systeem bij de garage en nu blijkt dat 2 van deze merken (weet ff niet welke) niet de juiste waarde
doorgeven aan de ECU. waardoor deze dus in noodloop gaat.
De laatste Sensor die ze er in gezet hebben is de juiste en de storing is verholpen , de motor loopt nu veel rustiger (+/-850TPM stationair) en ook onder het rijden is dit
heel goed merkbaar, na het plaatsen van de sensor hebben ze de ECU nog een keertje uitgelezen en toen bleek dat er geen storing meer aanwezig is.

Ik zal hier nog ff het onderdeel nummer neer zetten voor het geval er iemand met hetzelfde probleem te maken krijgt.
De juiste temperatuur sensor voor de Paseo is . bwj: `98 -`99
Denso - onderdeelno:89422-16010 - kleurcode: grijs - 3 contacten .

ik bedank iedereen voor het meedenken .

gr. limbra

770 (0) PRO, 13 jaar geleden

bij toyota is dat wel gevoelig.

Gebruik alleen orgineel onderdelen en zeker deze belangrijke onderdelen.

Alleen denso onderdelen gebruiken.

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Nog even je code 99, dat betekent volgens mij einde storingsdiagnose, en is dus geen storing.

Bedankt voor de feedback, zo heeft een ander er idd ook nog iets aan.

gr

Peco power

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Paseo of stel zelf een nieuwe vraag.