Avensis van goede kennis.
Bij mij gekomen met klachten over schokken.
Dit is er nog een met verdelerkap en rotor die vervangen.
Overslag bobinekabel dus die samen met bougiekabels vervangen.
Een bougie had een gescheurde isolator dus vier nieuwe.
Auto liep en reed merkbaar beter.
Nu week later klacht terug.
Tussen 1750 en 2500 toeren zeer onrustig motorgedrag..licht tot behoorlijk schokken bij constante snelheid en matig accelereren.
Er zijn geen foutmeldingen, auto is vanaf nieuw dealer onderhouden en heeft bij 200 dkm op de teller,
Compressie is op alle cilinders goed.
Klant wil niet onnodig onderdelen uitwisselen dus vandaar mijn vraag hier.
Het schijnt vaak voor te komen bij de 4afe maar ik heb geen oplossing.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Injectoren gecontroleerd?
Injectoren zelf niet gecontroleerd maar uitbesteed.
Kreeg te horen dat ze goed zijn maar ja in hoeverre goed weet ik niet,
Stationair loopt auto mooi en met vol vermogen ook.
Ik zie geen retour op de benzinerail, alleen een membraampotje zonder aansluitigen kan daar iets mee aan de hand zijn ?
Dus enkel probleem bij deellast dan.
Nee geen retour. Zit in de tank bij pomp.
Het membraanpotje op de rail is een pulsatiedemper. Deze vangt de drukschommelingen op. Nooit geen problemen mee gehad maar ik sluit niets uit.
Injectoren gecontroleerd bij erkende firma?
Weet niet of je een scope hebt? Benzinedruk gemeten bij schokken?
Nou probleem is budget van eigenaar.
Ik probeer lo budget een diagnose te stellen omdat ik veel ervaring heb met deze motoren.
Echter daar waar de problemen meestal zitten lijkt hier meer aan de hand te zijn.
Nee ik heb geen scoopbeeld van de de injectoren en geen brandstofdruk gemeten, dit ivm de kosten want dat moet ik zelf ook uitbesteden.
Ik zie soms tijdens het schokken altans dat verbeeld ik me de toerenteller een klein beetje pendelen dus mijn gedachte gaan weer meteen weer naar de onsteking.
Ik ga andere bobine proberen en op zoek naar andere injektoren als test.
Stationair loopt ie als een zonnetje alleen bij lichte belasting onder vast toerental word je helemaal dol en bij ineens plankgas hikt ie twee keer om vervolgens wel goed te acceleren.
Wat doet het lamdasignaal op moment van inhouden?
Rijdt ie beter als de lambdasonde wordt afgekoppeld?
[quote=arjenhofstra]Wat doet het lamdasignaal op moment van inhouden?
Rijdt ie beter als de lambdasonde wordt afgekoppeld?[/quote]
Goed idee. Kost niet veel tijd en de moeite om te proberen.
"Ik zie soms tijdens het schokken altans dat verbeeld ik me de toerenteller een klein beetje pendelen dus mijn gedachte gaan weer meteen weer naar de onsteking."
Inderdaad dit doet me ook denken richting ontsteking.
afkoppelen lamda resulteerd meteen in foutmelding en slecht lopen dus dat is het niet.
Bij koud weer is het wel beter .
Ik blijf zoeken .
Tips zijn welkom...
Alvast bedankt voor het meedenken
Ziiten bougiekabels goed in de verdeelkap en op de bougies gedrukt. kan ook zijn dat kabel in de huls terug getrokken zit. Dan krijg je ook een vonkbrug....
Ja dat moet in orde zijn.
Zijn nieuwe kabels en je hoor ze duidelijk op de pennetjes klikken.
In de kop kan ik helaas niet kijken of er vonkoverslag is, de bougies liggen diep en de doppen sluiten alles af.
200.000 km, brandstof filter nog de 1e zeker?
Probeer deze eens te wisselen.
Weet je toevallig wat de uitlaat gas waarden zijn?
Injectoren zijn wel probleem maar volgens mij uitsluitend bij de 1.8'lean burn motor.
Temperatuur sensor geeft een goede waarde?
Verder zijn dit toch probleemloze auto's, je kunt de timing van de distributie eens controleren.
Ik gok toch op het brandstof filter.
Succes
Uitlaatgasmeting was in orde, momenteel weet ik het niet.
Het filter zou vervangen zijn maar die ga ik nog eens wisselen.
Distributie was altijd dik in orde, het probleem is er heel langzaam ingeslopen om vervolgens steeds hardnekkiger te worden.
Ik heb een bobine in bestelling dit wil ik ook nog proberen.
Ik zie bij stationair de toerenteller een beetje op en neer hoppen en vermoeden gaat dus nog steeds uit naar de onsteking.
Ja in het verleden heb ik twee auto;s gehad met dezelfde motor en die waren fantastisch dus ik begrijp het niet zo goed.
Wat wel eens goed helpt zet de nieuwe bougie s aan de ruime kant meer als 1 mm dan stottert hij een stuk minder in deelllast.
Auto inmiddels verkocht.
Na flink investeren probleem van inhouden en schokken nooit kunnen vinden.
Bedankt voor het meedenken.
Kan worden afgesloten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar