Toyota Prius 2009: Stotteren bij koude start

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2ZR-FXE, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 73

Afgelopen januari kocht ik deze Prius III op lpg. Zeer vakkundig ingebouwd en liep als een zonnetje. Na verloop van tijd merkte ik af en toe lichte schokken tijdens het overschakelen op de verbrandingsmotor. Weer wat verder begon hij ernstig te stotteren/ratelen bij een koude start. Ook verloor ik koelvloeistof en kwam er witte rook uit de uitlaat. Ik vreesde de koppakking, maar las ook over bougies, injectoren en inlaatspruitstuk. Bougies vernieuwd, geen effect. Injectoren schoon (schoner) gereden door injectorreiniger en flink toeren maken. Toen was het probleem weg. De koelvloeistof bleek te lekken bij één van de ringen van het lpg-systeem. Die laten vervangen, waarna ook de kv op peil bleef. Na verloop van twee maanden echter wederom verlies kv (constateerde ik toen, waarschijnlijk door de tijd heen heel licht verloren). Ook kwam het stotteren weer wat terug. Inmiddels weer het ouderwetse schudden en ratelen bij de koude start. Lang houdt het niet aan, maximaal vijf seconden. Verder rijdt de auto als een zonnetje.

Saillant detail; wij hebben ook een Prius+ (2012, niet-lpg), waarbij ik exact hetzelfde probleem heb. Ook daar verlies van kv en geratel bij de start. Ook die rijdt verder als een zonnetje. Dat lijkt dus hetzelfde te zijn (ook daar nieuwe bougies en injectorreiniger, maar zonder effect). Het is bij beide auto's, dus wellicht is mijn rijstijl er wel debet aan? Ik ben een zuinige rijder (record is krap 1:22 op lpg over een volle tank!). Misschien dat de boel daar sterk door vervuild?
Ook heb ik een tijd lang de b-stand gebruikt om remmen tot een minimum te beperken. Nu vraag ik me af of de motor daardoor dermate heet is geworden dat de koppakking is gaan lekken. Want anders dan door een hete motor kan dit niet ontstaan, begreep ik?
Met lpg lijkt het in ieder geval niets te maken te hebben, daar beide auto's hetzelfde euvel vertonen. Beiden dik 250.000 km op de teller.

Concrete vragen:

1. Is het te verklaren dat de Prius eerst verbeterde na de injectorreiniger en het na twee maanden toch weer terugkwam? Als het een lekke koppakking betreft, dan had dit toch niet gekund?

2. Ik heb veel gelezen over vloeibare middelen zoals K-Seal Ultimate en Rislone Head Gasket Fix om kleine gaten in de pakking te dichten. Is het aan te raden om dit te proberen? Een nieuwe koppakking kan altijd nog... Of is het risico op ongewenste bijeffecten te groot? Monteurs die ik spreek raden het allemaal af, maar spreken allemaal niet uit ervaring. Op de website van K-Seal lees ik opvallend veel positieve ervaringen (naast ook een aantal negatieve). Dat maakt allemaal best een betrouwbare indruk. Alleen werkt het misschien beter met oudere auto's dan met nieuwere?

3. Dit alles overwegende; wat zouden jullie adviseren? Twee keer een nieuwe koppakking is geen pretje (zal dik € 4.000 gaan kosten). Zijn er alternatieven denkbaar? Bestaat er een kans dat het géén koppakking-probleem is? Dit voelt als vragen naar de bekende weg, maar ik de vraag toch gesteld hebben. ;)

Vast bedankt voor het meedenken!

SjoerdAE

Geplaatst door SjoerdAE (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

7 Reacties

10 maanden geleden - kaleido 1

Laat de koelvloeistof testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen.
Dat geratel kan koelvloeistof zijn dat op de zuiger staat , kan schade opleveren .
Haal de bougies er eens uit en start de motor als hij een nacht heeft gestaan.
Een stuk karton voor de 4 gaten houden als je start als er kvs op de zuiger staat zie je dat op het karton.

10 maanden geleden - SjoerdAE

Dank voor je snelle reactie, Kaleido. Ik ben vergeten te zeggen dat ik zo'n RELD-testsetje heb gebruikt. Ondanks dat ik toen nog niet wist dat er een maintenance mode bestaat voor de Prius, zag ik toch al een lichte verkleuring van blauw naar groen. Dat lijkt me slecht nieuws? Ben er helaas nog niet aan toegekomen om het opnieuw te doen in die modus.

Begrijp ik het goed dat je adviseert om de bougies er 's avonds uit te halen en de volgende ochtend de motor te starten zónder de bougies erin?

10 maanden geleden - kaleido 1

Ja als er kvs op 1 van de zuigers staat blaas je dit tegen het karton aan , dit ivm de ratel bij koude start.
De ratel kan ook zijn van een injector die slecht is , open is blijven staan en zijn benzine in de cilinder heeft gelekt, ook dit is dan te zien.

10 maanden geleden - SjoerdAE

Dank voor deze tip; weer wat geleerd!
Een slechte injector zou niet het verlies van kv verklaren, denk ik? Ik zal proberen zsm de test nogmaals te doen, met de auto in maintenance mode.

Is het erg onverstandig om met de auto's te blijven rijden? Aangezien het beide auto's betreft, ben ik er namelijk wel op aangewezen voor mijn werkkilometers. De klachten zijn er al wat langer en het rijden zelf gaat nog altijd probleemloos. Het verlies van kv is ook niet heel drastisch.

Is het gebruik van iets als K-Seal of Rislone te proberen of raad je dit ten zeerste af? Van Google word ik helaas niet veel wijzer; lovers én haters.

10 maanden geleden - kaleido 1

Raad het af , dicht uiteindelijk meer af dan je lief is .

10 maanden geleden - SjoerdAE

Uiteindelijk door gebrek aan tijd en mogelijkheden toch K-Seal Ultimate gebruikt bij beide Prius en (of Prii?). Sinds de toevoeging (afgelopen zaterdag) geen enkel geschok en geratel meer gehad. Dat is op zichzelf al zeer indrukwekkend, want het was bij iedere koude start raak. En niet zo'n beetje ook, zie Youtube voor voorbeeldfilmpjes. 😵

Natuurlijk is het afwachten of dit effect ook blijvend is. Volgens K-Seal wél (zelfs voor de levensduur van de motor). Time will tell. Ik zal over een maand een update plaatsen. Dat lijkt me nuttige info voor anderen die iets soortgelijks overwegen.

Nogmaals dank voor het meedenken.

9 maanden geleden - SjoerdAE

Toch nog een vraag, wellicht ook relevant voor andere Prius rijders. Omdat ik het probleem bij beide Prii had, heb ik zitten denken hoe ik er zelf debet aan kan zijn geweest. Lange tijd heb ik de B-stand gebruikt om op de motor af te remmen (teneinde remschijven te sparen). Zou het kunnen dat de motor daardoor te heet is geworden en er zodoende een lek is ontstaan? Of gaat die redenatie niet op?

Tot op heden storingsvrij gereden; louter perfecte starts. Indrukwekkend resultaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Prius of stel zelf een nieuwe vraag.