Na in totaal 179.100km zonder zorgen gereden te hebben is er een euvel ontstaan. Tevens het eerste motorische euvel. (Ik ben de eerste eigenaar, en ik denk ook de laatste als het aan mij ligt :-)
De auto bokt als de motor koud is, dat is er van de ene op de andere dag ingekomen.
Als je het gaspedaal met beleid bediend gaat het nog wel, maar als je iets vlotter wil optrekken dan doet de motor
een paar keer een fractie van een seconden geen dienst. Na minimaal 5km loopt de motor perfect, en heb je ook meer dan voldoende kracht in de motor om soepel naar 120km/u (of zo snel je wilt) op te trekken ! Hij werkt dan alsof hij splinternieuw is. Stationair loopt de warme motor, zonder opmerkingen nabij de 700 toeren. Dan valt er weinig te onderzoeken....
Ik ben bij 2 garages geweest maar die weten geen raad. Behalve zoiets van; we denken de bobines dat kun je proberen.
Maar om 400 euro uit te geven met alleen maar hopen dat het beter wordt, lijkt me niet het beste plan.
Vanzelfsprekend geef ik dat zonder meer uit als dat kans op slagen heeft. Na 12 jaar trouwe dienst ga ik niet over 400 euro piepen. De bobines hebben uitwendig geen zichtbare doorslag of schade. Alle connectoren zijn corrosie vrij en droog. En de bougies zijn nieuw. De ECU geeft geen storingen aan op de laptop.
De brandstof is E10 , maar die tank ik al 2 jaar.
(Ben nu over op E5, sinds 600km)
Olie, en filters zijn 1000km oud. De brandstof filter is nog nooit vervangen. Deze zit volgens mij ook alleen maar in de tank zelf. Ik heb geen uitwendige gevonden.
De luchtmassameter geeft bij stationair 700rpm +/- 3.8g/s en bij 120km/u +/50g/s. Met een luchtinlaat temperatuur van wat ongeveer de buitenlucht is. De LMM heb ik in een andere Verso gezet en daar geen problemen met de auto.
De injectoren hebben een ohmse weerstand van 15.3/ 15.6 / 15.5 / 15.4. Eruit geweest en hebben geen enkele aanslag. Werking ? Daarvoor heb ik geen gereedschap. Lambdasensor heeft een weerstand van 7 ohm. De oxzygen sensor 1, geeft tijdens het rijden tussen de 0 en 0.7Volt. Wat wel opvalt dat deze bij stationair draaien blijft schommelen tussen 0 - 0.7-0 etc. Accu geeft de normale 12V en is 2.5 jaar oud. En starten doet hij wel direct. Na het starten bij koude motor hoor je zo nu en dan een plofje en zie je de toerenteller een fractie van een seconde 100rpm vallen. De auto is altijd door mijzelf onderhouden.
Ik lees het graag als iemand ideeën heeft waarom de auto nu minstens 5 km nodig heeft om correct te gaan functioneren.
Dankjewel !
Geplaatst door Anoniem-153468 (0) , lid sinds 4 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
2 Reacties
oldford (0) PRO, 4 jaar geleden
Oxygen (of Lambda) sensor 1 moet schommelen als de motor draait, ook bij stationair.
Dat is om er voor te zorgen dat de katalysator zijn werk kan doen.
Uitzonderingen: bij volgas gaat Lambdasensor 1 naar ongeveer 0,7 volt (continue).
Bij gas los gaat Lambdasensor 1 naar 0,0 volt (continue totdat een laag toerental is bereikt).
Heb je al naar de waarde van de koelvloeistof temperatuur gekeken?
Voor de 1e motorstart na een nachtje buiten slapen moet die de omgevingstemperatuur aangeven.
Voor mijn gevoel zeg ik dat de LMM wat veel aangeeft bij 120 km/uur.
50g/sec is de hoeveelhgeid lucht die nodig is voor 62 pk. Lijkt me wat veel voor 120 km/uur.
Controleren kun je de LMM alleen en uitsluitend bij volgas bij het toerental waar het maximum vermogen wordt geleverd. Met 95 kw moet je bij de beschreven conditie 105 g/sec halen.
Heb je ook al naar de fuel trims gekeken? Wat geven die aan bij stationair en 120 km/uur?
Je kunt dat ook in de derde versnelling doen. Beter voor je rijbewijs ook.
In je 2e opmerking zeg je "Veranderd als je het gaspedaal bedient".
Wat verandert er? De short term en/of de long term fuel trim? En hoeveel verandering? - oldford (0) PRO, 4 jaar geleden
80 kmu, 3de versnelling: LMM 14.5 g/s LTFT 6.3 STFT 3.1
100kmu, 3de versnelling: LMM28.2 g/s LTFT 7.0 STFT -2
120kmu, 5de versnelling: LMM 26.0 g/s LTFT 4.7 STFT 2.3
LMM 105g/s ben ik niet eens in de buurt geweest. Volgas optrekken 100+ --> LMM +/-90g/s
(geen foutmedlingen van ECU) - Anoniem-153468 (0), 4 jaar geleden
Dat wordt dan gecompenseerd door de Long Term Fuel trim.
90g/sec luchtmassa kan redelijk zijn, maar ook iets te weinig.
Het licht er maar net aan bij welk toerental dat was.
Het maximum vermogen wordt bereikt bij 6400 rpm, dus dan zou je 105 g/sec moeten zien. - oldford (0) PRO, 4 jaar geleden
De maximum waarde van de LMM MOET tijdens een Volgas acceleratie gemeten worden. - oldford (0) PRO, 4 jaar geleden
kaleido 1 (1395) PRO, 4 jaar geleden
Ik zou eerst eens uitlezen met betere uitleesapparatuur, dealer of goede universeel.