Toyota Corolla Verso: Stotterende en trillende Corolla Verso D-Cat

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: D-Cat

Vanaf ca. 70.000 km heb ik een steeds verder toenemend probleem. Ik rijd zakelijk zo'n 75.000 km/jaar in mijn auto, een Corolla Verso D-Cat Linea Luna uit 2006. Het probleem bestond eerst uit het trillen en stotteren van mijn auto als ik precies de normale cruisesnelheid reed van 123 km/u in de 6e versnelling (gemeten op de navigatie, op de klok bijna 130). Inmiddels is het probleem verder verergerd, en houdt de wagen 2 km/u (wederom op de navigatie) in en trilt hij als een bezetene, maar nu ook bij andere snelheden boven de 90 km/u, in de 4e, 5e en 6e versnelling en vandaag heb ik hem voor de zoveelste keer naar de dealer gebracht. Een korte samenvatting: bij de eerste inspectie zijn alleen de wielen uitgebalanceerd, maar dit had geen enkel effect (later bleek met de winterbanden dat ook toen het probleem bleef terugkomen). Vervolgens heeft men de lucht/massameter vervangen, wederom zonder resultaat. Toen 2 injectoren vervangen, tegelijk met de EGR-klep. Op dat moment ook één of ander reinigingsmiddel in de diesel gedaan. Ondertussen zijn ook de catalysator en het roetfilter vervangen (in verband met ernstige uitstoot van zwarte rook, dit bleek vaker voor te komen, zo hoorde ik van Toyota Nederland). Nadat dit uitgevoerd was heb ik twee dagen zonder ernstige problemen kunnen rijden, maar nu, ongeveer 2 weken later, is het probleem zo groot geworden dat ik er niet meer verder mee rij, het is gewoon tè onverantwoord. Ik heb de auto nieuw gekregen, goed ingereden, rijd hoofdzakelijk op de snelweg, grotendeels met de cruisecontrol aan (als het kan), en trek de auto heel af en toe eens goed door om alles "lekker te reinigen". Ter indicatie: als het trillen op z'n ergst is schudt de rugleuning van de bijrijdersstoel ongeveer 6 cm op en neer. De auto heeft al een paar keer aan de computer gehangen, op basis van deze uitkomst zijn de 2 injectoren vervangen, maar zoals gezegd blijft het probleem in ernstige mate terugkomen. Heeft iemand dit ooit meegemaakt, en is hier eventueel een oplossing voor denkbaar??? De auto heeft vandaag de 140.000 km gepasseerd, het probleem duurt dus al 65.000 km lang, en ik hou het niet echt veel langer meer uit met deze wagen...
Verdere problemen die ik met de auto heb gehad: losse compressorslang (af moeten laten slepen), airco die niet aan wilde slaan na het starten (relais vervangen, ook pas na 5 keer bezoek aan de garage), rugleuning vervangen, wang van de zitting versleten en vervangen, waterpomp vervangen bij 102.000 km. Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere garage, daar gaf men gelukkig ook aan dat de trillingen en het stotteren onaanvaardbaar zijn. Bij deze garage is de laatste reparatie uitgevoerd (EGR-klep en injectoren), maar ook daar weet men nu eigenlijk niet waar het probleem door veroorzaakt wordt. Bij voorbaat dank voor de reakties.

koodzjek

Geplaatst door koodzjek (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Geen cent meer insteken en inruilen, uithuilen en opnieuw beginnen.
Die motoren worden zo geknepen door al die absurde milieu eisen dat er allerlei andere problemen ontstaan.
ook een toyota begint een rampen auto te worden, althans op diesel.
De D-cat is geen topper kwa betrouwbaarheid, gezien de problemen met dit type.
Tegenwoordig kunnen ze bij een garage ook niks meer oplossen.

koodzjek (0), 15 jaar geleden

Beste Primera p11, ik zou dat graag gisteren nog gedaan hebben, ware het niet dat ik nog een jaar van de leasemaatschappij in deze auto "mag" rondrijden, dus ik hoop dat het probleem toch opgelost kan worden.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Zit hier ook een regeneratie katalysator op?.
Dit is toch een 177 pk uitvoering?.
Er zijn veel problemen met de katalystor geweest, die ging dicht zitten.

koodzjek (0), 15 jaar geleden

Of hier een regeneratie katalysator op zit weet ik niet, het is er in ieder geval één waar eens in de zoveel tijd diesel in gespoten wordt om het roetfilter schoon te blazen (en dit noemt Toyota dan weer Clean Air Power...). Het heeft in mijn ogen eigenlijk alles te maken met de roetmeting die de wagen in de toekomst zal moeten ondergaan; tijdens de meting is de auto o zo schoon, totdat je op de snelweg rijdt en alle roet er in één keer uitgeblazen wordt. Voor het milieu hoef je deze wagen met deze technologie niet aan te schaffen, dat is een wassen neus. Het verbruik van gemiddeld 1:12,3 rechtvaardigt geen milieu-aspekten, helaas. Natuurlijk, de motor is beresterk en rijdt heerlijk soepel (ik heb nu tijdelijk een Avensis met D4D techniek uit 1999), ik zou eigenlijk niet meer willen ruilen, maar met zoveel problemen ben ik blij als het leasecontract afgelopen is. Toch maar kijken voor een nieuwe Mazda 6!!!!!

Eddd (0), 15 jaar geleden

Beste koodzjek,

Dit probleem hebben wij ook gehad. Na 7 maanden lang met een trillende auto te hebben gereden uit eindelijk ingeruild tegen een nieuwe d-4d verso. Later hoorde wij van de dealer dat ze alle 4 de sproeiers hadden vervangen a 2000 euro. Dit schijnt de oplossing te zijn!!!
Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.
Laat even weten wat je hebt gedaan?

Groeten,

Eddd

koodzjek (0), 15 jaar geleden

Beste Eddd,

Uiteindelijk bleek het een kapotte koppakking te zijn, en mijn toenmalige garage (inmiddels kom ik daar dus echt niet meer!!!) Gommans en Janssen in Roermond wist dit probleem niet te vinden. En dat voor een officiële Toyota garage....... Inmiddels is er een vrijwel nieuw blok in gekomen, het stotteren is door mijn huidige garage, Gielen in Heythuysen, eindelijk opgelost. Enig probleem dat nu weer terug komt is het ontzettende roken uit de uitlaat. Soms lijkt het wel alsof het een F1-blok betreft dat opgeblazen wordt, zoals je het ook op tv wel ziet. Maar, ik hoef "nog maar" 8,5 maand met deze auto verder te rijden, en dan neem ik voor de komende tig-jaar afscheid van Toyota, en wel omdat ik de kwaliteit ver beneden mijn verwachtingen vind, en daarnaast de manier waarop zowel de eerste garage alsook Toyota Nederland met mijn klachten omgegaan zijn absoluut niet tevredenstellend vind. Ze zullen het nog wel te goed hebben op dit moment, maar ik hoop dat ze hun gedrag zullen herzien als de autoverkopen nog verder naar beneden duiken, en ze inzien dat ze toch echt meer voor hun klanten moeten doen.

Ik ga ervan uit hiermee een stuk aanvullende informatie te hebben gegeven.

Oja, afgezien van alle reparaties die (al dan niet terecht) uitgevoerd zijn, heb ik ook al 2x nieuwe injectoren ontvangen, maar daar bleek het uiteindelijk helemaal niet aan gelegen te hebben. Hoe kun je mensen op kosten jagen!?

cbr1100xx97 (0), 15 jaar geleden

Beste mensen,

ook ik heb afgelopen weekeinde mijn rav4 2.2d4d moeten laten staan in duitsland
50000 op de teller van 04-08.
in duitsland gaf de dealer mooi aan dat het code p2002 betrof. iets met verstopte leidingen en de katalysator.
ook branden er 3 meldingen: 4x4, cvs en de engine failer oid.

na een vervangende auto te hebben ontvangen verder gegaan. garantie van eurocare toyota

bij thuiskomst blijkt dat dit een bekend probleem bij toyota.
oplossing is het vervangen van de katalysator en de verstuivers.
olieverbuik laatste keer alles leeg plus 1 liter in 17000 km

wordt vervolgt

Mverkijk (0), 15 jaar geleden

Koodzjek, heb je ooit jou roetfilter in deze auto laten vervangen?
Deze is iedere 80dkm aan de beurt?
Misschien kunnen ze hem uitlezen bij de garage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.