Goedendag beste forumleden,
Ik merk al sinds bijna 2 maanden een irritant/hinderlijk probleem met mijn Toyota Celica 1.8 uit 1995 (7A-FE motorblok) (260.176 km op de teller). Het probleem doet zich vooral voor na het starten en met een koude motor.
Het probleem:
Als ik mijn auto sochtends start. wat gewoon normaal gaat. auto start gewoon zoals het hoort in een keer en zonder bijgeluiden. vervolgens begint de motor een beetje onregelmatig te draaien. De motor stottert een beetje en draait zo tussen de 1000 Rpm en de 800 Rpm.
Als ik hem eventjes een minuutje stationair heb laten draaien begint hij beter te lopen (1000 Rpm) en dit toerental blijft hij dan aanhouden (zoals het hoort).
Als ik dan vervolgens weg rijd en laat mijn gas los begint de auto een beetje te... tja... hoe moet ik het zeggen. naar mijn doen schudden. als ik dan mijn gas weer indruk schud hij ook een beetje. ik denk dat hij dan 3x schud. maar ik merk pas dat als ik mijn gas indruk hij 1 of 2 seconde later na het indrukken van het gas begint met schudden. als ik dan na een paar honderd meter rijden met een koude motor bijvoorbeeld stil moet staan bij een stoplicht. loopt hij nog niet helemaal mooi stationair. maar niet zo slecht als na het starten. hij is ook nooit afgeslagen tijdens het stilstaan bij een stoplicht.
Als vervolgens de motor eenmaal op temperatuur is. Is het probleem aanzienlijk minder. hij schud nog een heel klein beetje met het gas loslaten. maar niet hinderlijk. en loopt dan netjes zoals het hoort stationair rond de 1000/900 rpm.
Mn celicatje wordt altijd goed onderhouden.
distributie is bij 247.453 km vervangen vorig jaar mei. samen met een grote beurt.
december heb ik de bougiekabels en de verdelerkap vervangen. gasklephuis heb ik gereinigd. en een flesje injectiereiniger erin gegooid. nu kwam ik helaas tot de ontdekking dat er geen OBD aansluiting in zit. dus kan hem helaas niet uitlezen. (ik heb wel ooit iets gehoord over een knippercode). maargoed gezien het bouwjaar. Verder brand het motormanagement lampje ook niet. Maar alsnog.
Nu ben ik zelf wel een beetje handig en technisch met auto`s. (ik volg een opleiding tot autotechnicus) maar ik weet helaas nog lang niet alles :)
ik ben aardig trots op m`n wagentje. dus wil graag dat die weer goed en fijn rijd
dus bij deze mijn vraag,
Wat is het probleem???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de klepspeling al eens gecontroleerd , dit is met plaatjes .
Beste Kaleido1,
Bedankt voor uw reactie. Ik ga hier achterheen. Als ik tijd heb en het is rustig op de zaak ga ik er naar kijken. Alvast bedankt!
Ik laat het horen zodra ik iets weet
6 jaar
Onder de motorkap, links aan veerpoot is een klein vierkant kastje. Dat is diagnose stekker.
Als deze geopend is is er een (zgn 9ogen)veld te zien.
De in het rood afgebeelde contacten doorverbinden(wel gezekerd), contact aan zetten(niet starten) en dan knippercode tellen(bvb code 25 is twee keer kort achterelkaar knipperen, langere pause, dan vijf keer knipperen)zo is mogelijk om deels achter de foutcodes te komen.
Bedenkt u wel dat er bij deze motoren minder sensoren zitten als bij de moderne motoren en niet alle fouten aan het licht komen.Wel, het zou mogelijk moeten zijn dat dealer zelf het kan uitlezen.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar