Goedendag,
ik heb een Toyota Starlet uit 1998 op LPG G3 en hij is laatst afgekeurd voor de APK vanwege een te hoog CO gehalte op LPG met 2500 toeren. Op benzine was de CO 0,36 met 2500 toeren en dat is okee. Stationair waren er geen problemen dacht ik voor beide brandstoffen.
De auto heeft een lpg stag 4 plus installatie en elk jaar vlak voor de apk laat ik de installatie calibreren via mijn laptop en dan vliegt de starlet zo door de apk. Maar dit jaar dus niet...
De auto rijd prima, motor trekt goed, start goed en in net zo zuinig als altijd. Ook heb ik een lpg specialist er naar laten kijken en die heeft de injectie lpg tijden manueel aangepast, maar toen kwam de lambda waarden weer niet goed uit voor de apk.
Omdat de auto op benzine goed is, zou ik zeggen dat het aan de lpg installatie ligt, maar ik weet het niet zeker.
En om nu zomaar onderdelen te gaan vervangen word me wat te duur. Misschien kapotte katalysator, lambdasonde of iets anders?
Wie weet raad?
1e afbeelding is benzine 2e afbeelding is lpg
Hartelijk dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Loopt hij niet stiekem op 2 brandstoffen , schakel benzine eens geheel uit en kijk wat hij dan doet .
Op benzine mag de auto dan niet afgekeurd zijn, toch klopt er daar ook iets niet.
HC is redelijk hoog, maar er is ook nog behoorlijk wat O2 over.
Ook de lambda-waarde is hier aan de arme (hoge) kant, terwijl gezien de CO, CO2 en HC die aan de rijke kant zou moeten zijn.
Zit er niet een heel klein lekje in de uitlaat in de buurt van de lambdasonde?
Hallo,
sorry voor de late respons. Druk, druk , druk...
Ondertussen verder gegaan met de starlet door onder andere verdelerkap, rotor en bougies te vervangen.
Dit had wel iets effect mbt Co en Lambda, maar nog lang niet genoeg helaas.
Wat een monteur bij de garage wel opviel dat het HC veel te hoog was en dat het wel iets met de kleppen en speling te maken kon hebben. Klepspeling gemeten en alle 16 kleppen moeten gesteld worden. De uitlaat kleppen wat meer dan de inlaatkleppen. Dus via particulieren op MP shims besteld en die zijn per post opgestuurd op 8 juni. En nog steeds niet binnen ...grrrr. Ondertussen in Duitsland nieuwe distributieset besteld en dat komt komende vrijdag binnen. Als ik toch de boel open heb liggen, dan gelijk maar een dist.riem en rollen erop.
Kaleido: Heb het gecontroleerd hij loopt alleen op lpg
Oldford: HC is veel te hoog op beide brandstoffen, dus klopt er iets niet. Onverbrand mengsel in uitlaatgas door rijk mengsel en/of onstekingsproblemen. Ook als de kleppen niet goed staan. Heb ook nog gecontroleerd op uitlaatlekkage en die was er niet.
Als kleppen stellen niet werkt, dan weet ik het voor nu even niet.
Zou het kunnen zijn dat de lpg installatie software niet goed meer is? Of dat de lpg computer updates nodig heeft na 140000 km op lpg?
Komend weekend de motor in elkaar sleutelen en dan maandag kijken wat het Co is.
4 jaar
Gisteren is de auto goedgekeurd. Het Co was perfect op 2000 a 2500 toeren en dat kwam hoogstwaarschijnlijk door voor alle kleppen de speling goed af te stellen. Ik heb ongeveer 160000 km gereden zonder kleppen stellen en dit was hard nodig. Dit bewijst maar weer eens dat een motor op lpg op tijd zijn onderhoud nodig heeft. Case closed en dank voor het meedenken.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar