close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Avensis Verso: Tikkende geluiden stuur uiterst naar rechts/links

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 l

Ik heb mijn Toyota Avensis Verso nu ruim een jaar.(uiterst tevreden).
Vanaf het begin hoor ik een hard tikkend geluid bij het langzaam wegrijden met het stuur uiterst naar rechts of uiterst naar links.
Ik ben hiermee naar mijn toyota dealer terug gegaan in de garantie periode.
Mij werd verteld dat het absoluut geen kwaad kan , dat de auto er oud mee kan worden en dat het een probleem is van de Verso in het algemeen.
Ik sprak onlangs een peugeot monteur op een verjaardag die mij vertelde dat het wel degelijk een gevaarlijk probleem is....
Wie kan mij vertellen wat het precies kan zijn en of het gerapeerd moet worden ?
Mijn dank !

Geplaatst door

buckfast (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

En heeft die monteur op de verjaardag niet gezegt wat dat kan zijn dan?
Volgens mij is het een homokineet koppeling die kapot is/gaat.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Hallo, even uitleg wat er aan de hand is bij de avensis verso. Als het geluid er ALLEEN is wanneer de stuur TEGEN de aanslag aan zit en niet als je de stuur 3mm loslaat dan is er NIETS aan de hand! (ik leg zo uit waarom) Als het geluid er ALTIJD is bij een scherpe bocht ook als je niet tegen de aanslag van het einde stuurslag zit dan moet je het laten controleren! * aandrijfas * ankerplaat * bevestiging/ophanging stuurhuis.

Dan nu, waarom het tikkend hard geluid bij volle stuurslag?? Dit word veroorzaakt doordat de auto graag rechtdoor wil gaan. Dus de banden vervormen erg en willen graag rechtdoor. Elke keer als de loopvlak van de band even iets slipt op de wegdek gaat dat gepaard met een hoop kracht.(wringen van de band). Normaal word dit opgevangen door alle rubbers en hoor je dus niets. Wel als je de stuur tegen de aanslag HOUD en de banden wringen hoor je dus de aanslag tikken!
Oorzaak meestal een te lage bandenspanning waardoor band meer wrijving heeft dus harder tikt! Voorbanden even op spanning zetten en KLAAR..(2.3/2.4bar)
Wil graag weten hoe het afloopt....
Gr, Jacob

jacotech 0
badge

15 jaar

Hallo Jacob,

Volgens mij loopt je horloge achter...wat jij denk ik bedoeld is het verschil in draaicircel tussen twee wielen; het Ackermann principe. Dit probleem is al anno 1810 opgelost door dhr. Ackermann (http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_s...

Het getik wat jij bedoeld treedt in meer of mindere mate op bij alle auto's met hydraulische stuurbekrachtiging. Volgens mij is het zo dat in de uiterste standen de pomp zijn druk niet via het stuurhuis kwijt kan. De vloeistof gaat dan via een overdruk ventiel direct weer terug naar het reservoir. De pompdruk loopt dan op waardoor soms ook de aandrijfriem iets gaat slippen.
Als dit het is; dan is het geen technisch mankement. Het schijnt niet echt goed voor de pomp te zijn om dit structureel te doen. Je moet er een gewoonte van maken niet helemaal tot de uiterste standen te sturen. Die laatste paar milimeters uitslag kun je best zonder.

Groet,

Michiel

Michiel7811 0

15 jaar

buckfast...hoe staat het ermee?

mvg,
moderator.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.