auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Avensis: Toyota Avansis 2.0D start niet meer bij warme motor

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Na een tweetal jaren prima gereden te hebben heeft mijn Avensis de laatste tijd startproblemen. Echter, alleen met een warme motor. Ik kan dus prima naar mijn werk rijden, maar eenmaal geparkeerd kan ik niet opnieuw starten. Na enige tijd (15 min tot 2 uur) kan ik wel weer starten. Inmiddels is er gebeurd:

- Toyota dealer heeft uitgelezen dat startmotor te weinig toeren maakt, raadt aan te vervangen
- Ik was niet overtuigd, mijn merkloze garage vond het ook niet logisch. Zij hebben de nokkenas-sensor inmiddels vervangen. Was helaas niet de oorzaak.
- Ook Route Mobiel (2 maal erbij gehad) zegt dat de startmotor het probleem niet kan zijn, evenals een sleepwagenchauffeur (op linkerbaan snelweg in file laat ik motor afslaan...lachen man). Al deze mensen hebben het probleem 'live' meegemaakt, Toyota dealer niet.
- Route Mobiel opperde ook nog dat auto op startblokkering geschoten zou kunnen zijn, omdat sleutel misschien niet herkend werd. Advies reservesleutel te gebruiken bij optreden probleem. Geprobeerd, hielp helaas niet.

Wat is nu wijsheid? Mijn eigen garage en 3 andere personen zeggen dat het startmotor niet is. Mijn eigen garage weet niet goed wat nog meer te proberen. Toyota dealer wil nieuwe startmotor plaatsen. Maar waarom zou dan wel starten bij een koude start?

Ik hoop dat iemand een suggestie heeft, lastig probleem.


Joop



Het vermelden van prijzen heeft geen toegevoegde waarde voor de vraag en is derhalve ook niet toegestaan.

Geplaatst door

joop1967 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Joop toch kan het wel wat de dealer zegt het komt wel vaker voor dat het start toerental te laag is .

Dit gaat dan te traag voor de ecu zodat ie niet aanslaat .

Dit kan door te hoge weerstand komen in je startmotor daardoor is het starttoerental te laag .

Er zijn in sommige gevallen ook speciale startmotoren te koop met een kortere wikkeling zodat het toerental hoger is .

Maar dit kun je testen door de auto aan te slepen als die dan wel aan slaat dan is hun bewering wel juist .

Mits je wel een handgeschakelde bak hebt ( - :

daandc 0
badge

13 jaar

Komt bij VW wel vaker voor. De beste manier om dit zeker te weten is de stekker van de temperatuurzender los te gooien bij warme motor. De ECU denkt dan dat de motor koud is en als hij dan wel start is het wel je startmotor. Wellicht heeeft de Toyota dealer daar dan ervaring mee.

Siem Bijman 690
badge vip badge

13 jaar

Ha Siem,

Dank voor je reactie. Ik heb weinig verstand van autotechniek, begrijp niet helemaal wat je zegt. Ik probeer in mijn eigen woorden uit te leggen wat je zegt:

- De ECU beslist welk toerental van de startmotor nodig is om de start-aktie te laten slagen
- de startmotor haalt die limiet bij warme motor niet, omdat hij niet meer 'okselfris' is
- de ECU weigert dan te starten (misschien brandstoftoevoer afsluiten oid?)
- door de temperatuursensor los te gooien hanteert de ECU een lagere toerentallimiet(op basis van een onjuiste koude motor aanname)


Het zou kunnen dat de motor dan toch start, vanwege die lagere limiet. Maar is het dan niet zo dat de ECU gewoon een te zwaar criterium hanteert? Waarom 'probeert' hij het gewoon niet en dan maar zien of de startmotor voldoende toeren maakt?

Ook begrijp ik dan de conclusie niet dat als hij wel start na losgooien temperatuursensor, dat de startmotor dan inderdaad niet OK is. Ik zou zeggen dat de ECU dan de onjuiste beslissing neemt?

Misschien zeg ik hele domme dingen, je mag me onderwijzen ;-)

Groeten,

Joop

joop1967 0

13 jaar

Als je de tempsenosr losmaakt dan ziet de ECU het als een koude motor,dat betekent dat er meer of anders ingespoten word.
De kans dat tie dan aanslaat is dan groter.
De ECU kijkt ook naar het starttoerental,maar ook naar de raildruk.
Het lagere starttoerental word gecompenseerd door meer in te spuiten,doordat de olie bij een koudere motor dikker is en zoals Daan al zei,meer weerstand in de startmotor.

Wat ik in niet zo goed begrijp is dat je die twee man van route mobiel die er geen hol verstand van hebben en de merkloze garage die in de regel niks uit kunnen lezen wel geloofd en een dealer met alle juiste uitlees protocollen die geloof je niet.

Zit er overigens de juiste olie in met de juiste viscositeit?.
Is ook belangrijk,te dikke olie laat ook de startmotor het juiste toerentel niet halen.
Ook een brandstofpomp kan bij gevorderde slijtage de juiste raildruk niet meer halen.
Het filter kan gedeeltelijk dicht zitten.

Is de auto delaer onderhouden of bij de universeel,waar ook een hoop kaf onder het koren zit.
Kan die universeel starttoerental uit lezen?.
Heeft deze de nokkenassensor met een scoop uitgelezen dat tie tot vervanging over is gegaan?.
Die heeft ook maar wat gegokt,daar lag het ook niet aan.
Ik bedoel maar,het is toch een kwestie van deze gegevens aan de hand van de specifikaties nalopen.
In de specifikaties worden minmum en maximum waarde aan gegeven,dat is toch echt allemaal terug te vinden in handboeken en digitale technische documentatie.

Het is allemaal niet zo moeilijk,maar je moet wel over de juiste middelen beschikken en als je dat niet hebt kun je zoeken totdat je een ons weegt.

Vraag de dealer eens hoe hij komt aan deze conclusie.

primera p11 0

13 jaar

Mee eens primera11. Maar de test met de temperatuursensor kun je los van alle andere adviezen gewoon uittesten. (Maar dan moet je wel iets verstand van deze dingen hebben Joop)

Siem Bijman 690
badge vip badge

13 jaar

startmotor komt regelmatig voor bij deze type avensis tehoog inwendige weerstand waardoor toerental te laag is en motor niet aanslaat laat hem door een startmotor specialist testen die kunnen het zo zien ben je nog veel voordeliger uit

cabrioboy 0
badge

13 jaar

Om de thread af te sluiten kan ik inmiddels melden hoe het is afgelopen. Het bleek dat inderdaad de startmotor vervangen moest worden. Ook de injectoren moesten vernieuwd worden.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat het altijd gevoelig lijkt te liggen als je met kritiek komt richting merkdealers. Zoals ik het als klant ervaren heb is de merkdealer nogal arrogant. De denkwijze lijkt te zijn dat alleen de dealer vakwerk kan afleveren. Alle andere werkzame mensen buiten de dealers lijken ineens prutsers en amateurs die maar wat roepen... Ook in deze thread zie ik die mening terug. En het wordt niet gestaafd met objectieve waarnemingen maar kretologie.

Het enige wat ikzelf objectief kan vaststellen is dat de dealer bijzonder prijzig is (offerte dealer en daadwerkelijke prijs eigen garage lag factor 1.85 uit elkaar...). Verder moet je niet teveel kritische vragen stellen, hoe zou ik kunnen denken dat de mensen daar niet de juiste analyse stellen...

Ikzelf heb het wel gehad met de houtaine dealers, doe mij maar een merkloze garage.


Joop

joop1967 0

13 jaar

Joop,nog even terug naar toen je de topic startte.
Eerste diagnose:Toyota dealer raad aan de startmotor te vervangen,starttoerental te laag,hebben ze gewoon uitgelezen.
Merkloze garage vond dat niet logisch,heeft dus op goed geluk de nokkenassensor vervangen,die heb je betaald,was niet kapot.

Feitelijk had je de diagnose al na een eerste controle.
Die geloof je niet en vervolgens worden er onderdelen vervangen die niet kapot zijn,dat kost natuurlijk niks.
En dan zeggen dat de dealer te duur is,de dealer is zo gek nog niet blijkt hier maar weer.

Ik ben ook niet kapot van de vervang cultuur van de dealer,maar zij beschikken nou eenmaal over de juiste tools om een gericht diagnose te stellen,een merkloze garage gaat vaak op de gok zaken vervangen omdat ze nou eenmaal niet altijd de juiste tools/aanpak hebben.
En dan ben je uiteindelijk net zo duur ,zoniet duurder uit.
En dan heb ik het nog niet eens over de ergernis en de stilstand van het vervoermiddel.

primera p11 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.