Hallo allemaal,
een tijdje geleden heb ik een topic geopend met de volgende text:
"
Hallo,
de laatste tijd merk ik dat bij koude start de motor niet continu op alle 4 de cylinders draait en daardoor soms in toeren zakt.
Dit duurt even, een paar keer gas geven en het is weg.
Bij een latere warme start treedt het niet op en tijdens rijden ook niet.
Auto is naar mijn idee zuinig, met 5 man erin en de airco aan draait ie nog zeker 1 op 21,5, dus loopt ie nog best goed.
"
Aan de hand van de suggesties heb ik de gloeibougies doorgemeten en gemerkt dat er 2 stuk waren,
Vandaag de nieuwe gloeibougies (NGK) geplaatst, de oude gingen er nog redelijk makkelijk uit.
Het bleken BERU's te zijn, er was dus al eens eerder een vervanging gepleegd.
Op alle schroefdraaddelen wat grafietvet gedaan en het spul gemonteerd.
Het starten ging, net als met de slechte gloeibougies erin, goed, maar helaas bonkt ie nog steeds net na het starten, waarbij hij in de toeren zakt.
Even laten draaien of een paar keer gasgeven en het is voorbij.
Gezien het feit dat het gloeispiraalsymbooltje maar 3 seconden zichtbaar is en de gloeibougies ook inderdaad maar zeer kort aangestuurd worden bij deze temperaturen (gecontroleerd met 1 van de oude werkende gloeibougies) is dit dus niet de oorzaak geweest.
De afgelopen jaren is er buiten het vervangen van een luchtfilter en schoonmaken van de LMM geen onderhoud gepleegd aan het lucht/brandstofcircuit.
Heeft iemand nog suggesties over een mogelijke oorzaak ?
Alvast bedankt !
Jaap
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het verschijnsel van het wisselende toerental is goed te zien in:
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=mziK1306...[/yt]
Ik heb kort geleden hier gevraagd hoe het smoorklephuis schoon te maken, hetgeen me werd afgeraden.
[url=http://s17.postimg.org/n6y49158f/Draufsi...][img]http://s17.postimg.org/4rdnbmr3v/Draufsi...[/img][/url]
Echter is dat het hele euvel geweest, door goed te zoeken op een duits Yaris-forum heb ik de oplossing gevonden.
Vanaf de EGR-klep loopt een kanaal door het blok naar het smoorklephuis, dat kanaal was wat roetig, maar niet dicht.
De EGR-klep was ook redelijk schoon.
Toen het smoorklephuis eraf gehaald, de bypass-opening in het horizontale deel was zo goed als dicht, er was maar een klein gaatje over (de pijl wijst ernaar)
[url=http://s17.postimg.org/wimbw7qen/schmutz...][img]http://s17.postimg.org/ajfx909kb/schmutz...[/img][/url]
Daarmee ben ik aan de slag gegaan, zoveel troep kwam eruit:
[url=http://s17.postimg.org/6auwopujj/alle_dr...][img]http://s17.postimg.org/zd96rjgt7/alle_dr...[/img][/url]
Dit was het resultaat van het schoonmaakwerk:
[url=http://s17.postimg.org/a72cvg2r3/sauber....][img]http://s17.postimg.org/8f9e0jje3/sauber....[/img][/url]
Ik heb het inlaatkanaal in het blok zover mogelijk schoongemaakt met een nietpluizende doek en remmenreiniger alvorens het gasklephuis weer terug te plaatsen.
Na montage de auto gestart en jawel, het toerental is koud mooi constant, geen trekker-verschijnsel meer ...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar