Toyota Yaris: Toyota Yaris vocht/water probleem in kofferbak/onder matten

Bouwjaar: 2011

Beste experts,

ik ben sinds een jaar eigenaar van een Toyota Yaris uit januari 2011 (niet het nieuwste model).
Heel erg tevreden, maar er is 1 groot probleem wat mij ongerust maakt: water in de kofferbak en onder de matten!
Bij het proefrijden vorig jaar kwam bij plots remmen een golfje water op de schoot van de bijrijder (water kwam uit boven/zijkant (airbag?), naast zonneklep).
Vermeld bij dealer maar die zei dat het kwam omdat de auto helemaal grondig schoongespoten was en er verder geen problemen waren.
Nu hebben we dit probleem op die plek ook niet meer gehad (wellicht omdat ik de auto met de hand was en nooit naar de wasstraat ben gegaan).
Een paar maanden geleden vond ik het steeds muffiger gaan ruiken in de auto.
Toen ik de matten van achterbank optilde was het daaronder drijfnat!
Het raam was een paar milimeter open en ik dacht dat het regenwater naar binnen was gestroomd.
Ik ben daarna extra alert geweest dat de ramen goed dicht zaten.
Een paar weken geleden ging ik de vloer/matten weer checken en het was weer een drama: volledig nat aan beide kanten.
Zelfs onder de bestuurders automat was het vochtig (minder dan achterin).
Toen ben ik gaan zoeken op internet maar kon geen oplossing vinden. Behalve dat bij 1 persoon water via de achterlampen naar binnen drong.
Toen ik ging kijken was mijn kofferbak (onder de mat, dus bij reservewiel) ook nat!

Ik ben met een tuinsproeier gaan sproeien om te kijken of ik de oorzaak van de lekkage kon vinden.
Via de achterlampen stroomt inderdaad water naar binnen.
Wie weet hoe ik dit probleem kan oplossen?

Het tweede probleem blijft het vocht onder de matten: dit kan, lijkt mij, toch niet helemaal van de kofferbak naar voren gaan onder de vloerbedekking door?
De ramen zijn 100 procent dicht.

Kent iemand deze problemen? Ik ben radeloos want een auto die niet waterdicht is, is toch waardeloos in een regenachtig land als Nederland?!

Nog even ter aanvulling:
- het dak is niet vochtig
- als ik de achterdeuren open doe en het heeft geregend: stoomt er water uit de deur (er zitten aan de onderkant 'gaatjes' in de deur), maar het is ook vochtig bij de drempel waar je instapt (het lak: misschien dat er vocht onder de plastic drempel door kan?)
- auto heeft airco
- ventilatiestand staat altijd op 'lucht van buiten af' + airco

Ik hoop dat er iemand is die dit probleemt kent en wellicht een oplossing heeft want het lijkt me geen simpele/goedkope klus om de vloerbedekking van de auto los te krijgen om te zoeken of daar iets lekt?

Bedankt en vriendelijke groet,
Mirjam

mirrie

Geplaatst door mirrie (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Michiel7811 (0), 9 jaar geleden

Hallo,

Het lijkt me een beetje vreemd dat de auto overal 'lek' is.

Wat ik mis in je verhaal is verdenking naar de voorruit. Is deze misschien vervangen en hebben ze hierbij de oude kit onvoldoende verwijderd. Dit hoor je vaker en ik heb het ook zelf meegemaakt.

Misschien verstandig om de isolatieplaten onder de vloerbekleding weg te halen. Als je deze laat zitten zullen ze maar heel langzaam kunnen drogen en gaan schimmelen en stinken.

Michel

mirrie (0), 9 jaar geleden

Beste Michel,
bedankt voor uw reactie.
Het komt op mij ook vreemd over dat het op zoveel plaatsen nat is (want in de vloer zitten immers 'hobbels' waardoor het water niet zo maar van achter naar voren kan.
Ik weet niet of de ruit ooit vervangen is en dit is ook niet te achterhalen. Auto is geimporteerd uit Duitsland en ik heb alleen de factuur van aanschaf, factuur van onderhoudsbeurt en natuurlijk de bijbehorende boekjes. Maar van een vervangende ruit weet ik helaas niks af.
Kan een dealer makkelijk zien of de ruiten goed gekit zijn?

Dat zou het vochtprobleem aan de voorkant kunnen verklaren.

Alleen zit ik met een knoop in mijn maag betreffende het water op de grond bij de achterbank. Aangezien de ramen goed sluiten; waar kan het vandaan komen?
Kan het zijn dat het water wat uit de deur stroomt aan de onderkant, onder de drempels doorgaat en zo naar binnen stroomt?
Mvg,
Mirjam

Michiel7811 (0), 9 jaar geleden

Dag Mirjam,

Niet ondenkbaar dat via een lekkende voorruit water ook achter de voorstoelen kan komen. Het lijkt mij logischer dan via deuren. Dat is vanuit het ontwerp redelijk 'waterdicht' opgelost, zeg ik op gevoel. Daarzaast zul je beschadigingen in deurrubbers gemakkelijk kunnen zien.

Ja, zeker met een vermoedende vinger richting de voorruit moet een dealer dit gemakkelijk kunnen zien. Als dit het is zullen ze vermoedelijk het raam lossniijden en opnieuw vastkitten.

lastiger is het om de auto goed droog te krijgen. Er worden vaak een soort poreuze geluiddempende platen onder de vloerbekleding gebruikt. Als deze volzitten met water moeten ze eruit om te drogen.

m

mirrie (0), 9 jaar geleden

Ben net naar de Toyota garage geweest en heb een afspraak staan voor 22 jan.
Meneer heeft een paar doppen uit de kofferbak gehaald zodat water uit de bak kan en er (minimaal) geventileerd kan worden.
Probleem is niet bekend bij Toyota. Meneer denkt dat er misschien iets mis is met de rubbers van de achterlichten (misschien toch schade geweest in verleden en misschien zijn rubbers niet teruggeplaatst of wellicht verkeerd geplaatst?).
Hij kon zo snel niks bij voorraam zien wat niet goed was, en meneer zei dat het water wel van achter naar voren kan gaan (remmen / volzuigen van vloerbedekking met water waardoor het verder naar voren dringt).
We wachten het even af en ik hoop dat het probleem na 22 jan. verholpen is.
Bedankt voor het meedenken!

Mirjam

mirrie (0), 9 jaar geleden

Even een update:

gister heeft de Toyota dealer de auto onderzocht en blijkt dat er toch schade is geweest aan de achterkant.
o.a. de lasnaden waren niet overal goed dicht waardoor regenwater zo mijn auto instroomde (via de achterlichten, zoals ik al dacht).
Garage is er een behoorlijke tijd mee bezig geweest. Maar ze denken dat het vochtprobleem nu over moet zijn (mits er geen andere dingen gescheurd/kapot zijn gegaan tijdens die aanrijding).
Voor 230 euro nu weer een droge wagen.

Ga er wel een zaak van maken tegen de garage waar ik hem heb gekocht want ik heb zwart op wit staan dat ik vroeg of het geen schadeauto was geweest; hun antwoord was nee.
Absoluut niet netjes van deze garage!

kaleido 1 (965) PRO, 9 jaar geleden

Als zij de auto ingeruild hebben , is de kans natuurlijk aanwezig dat ze het gewoon ook niet geweten hebben.

mirrie (0), 9 jaar geleden

Is geimporteerd uit Duitsland. Zij importeren veel wagens uit Duitsland van een zelfde adres dus ik denk dat ze hier van weten.
Auto is verder wel heel netjes hersteld, maar helaas dus niet 100 procent plus dat ik het geen fijn idee vind dat er een aanrijding mee geweest is (wie weet wat er nog meer mee aan de hand is...).
Als een garage niet met zekerheid kan zeggen of het een schadeauto betreft of niet, dan had hij dat immers eerlijk kunnen zeggen?!

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Tegenwoordig is een schade auto geen belemmering meer om te kopen/verkopen.
Als het netjes hersteld is gaan ze gewoon over de toonbank.
Hij moet alleen niet van twee auto's gemaakt zijn.
Er zijn zoveel auto's die weleens een tikkie hier of daar gehad hebben.
Als je expliciet een schade vrij exemplaar wilt moet je nieuw kopen.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de lekkage misschien helemaal niet opgemerkt,mensen lopen er een keer omheen met de schadehersteller en vinden het er prima uitzien.

mirrie (0), 9 jaar geleden

Nogmaals: als je het als garage zijnde niet met zekerheid kunt zeggen, dan kun je hier de klant toch eerlijk over informeren aangezien de klant er expliciet om vraagt?
Nu is het een schade van een dikke 200 euro (en dan heb ik het nog niet eens over de schimmel en volledig natte/muffe isolatieplaten die zijn ontstaan door het regenwater); maar wat als het een schade betreft van 2000 euro?
'Dan had ik maar een nieuwe moeten kopen' vind u dus.

voyager (0), 9 jaar geleden

Zo bedoelde de primera het niet. hij bedoelde dat als je zekerheid wilt dat het geen schade auto betreft allerbeste optie nieuwkoop is en geen gebruikte auto. Nu is het te laat daarvoor. Er is mogelijk dat de garage waar je de auto kocht niet wist van de schade. Daardoor vertellen zij dat het GEEN schade auto is. Ze vertellen wel dat de auto geïmporteerd is. Er is wel mogelijk zelfs dat de garage waarvandaan jouw garage importeert niet wist van de schade.
Of dat allemaal zo is, valt mogelijk na te lopen. Ik denk dat je de informatie over een specifieke geïmporteerde auto krijg alleen via het chassisnummer bij Duitse Kraftfahrt-Bundesamt.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Mirjam,waarom koop je een geimporteerde auto?.
Omdat de prijs gunstig is en er meer accesoires opzitten toch?.
Anders had je de Toyota wel bij de dealer op hoek gekocht.
Het gevaar met import auto's is dat de km stand niet te garanderen is,of het onderhoud correct is uitgevoerd en of er schade is geweest aan de auto.
Nu kom jij erachter dat de auto schade gehad heeft en begin je te piepen.
Die garage waar jij de auto gekocht hebt weet vaak niks van die auto,is vaak door vele handen gegaan.
Soms heb je geluk,kun je het achterhalen,maar vaak ook niet.
Je kunt ook zeggen,ik heb voor een gunstige prijs een mooie jonge auto gekocht,na betaling van de reparatie misschien wel voor jaren plezier aan.
Dit soort zaken moet je je vantevoren realiseren en niet alleen naar de prijs kijken.
Kortom,doe je huiswerk vantevoren en niet achteraf.

mirrie (0), 9 jaar geleden

Ik denk dat er wel een slotje op dit onderwerp mag.

Dit wordt een verwijt van een professional naar een particulier; biedt totaal geen oplossing aan toekomstige bezoekers van dit forum met evt. zelfde probleem.

Ik heb mijn plicht gedaan door dingen over de auto te vragen. Onderhoudsboekjes zaten er bij incl. onderhoud + factuur van auto toen hij geleverd was.
Toyota dealer Duitsland gebeld en onderhoudshistorie klopt.
Wat moet je dan als particulier nog meer doen als onderzoeksplicht? Ik ben geen automonteur, ik vraag alleen maar om een eerlijk (ver-)kooptraject.
Zoals u, Primera p11, reageert, doet mijn onderbuikgevoelens over de autobranche alleen maar bevestigen.
Het gaat u allen goed.

mirrie (0), 9 jaar geleden

Oplossing probleem: Toyota dealer heeft open/gescheurde lasnaden dichtgekit.

Moderator mag hier een slotje op gooien.

Highway (65) PRO, 9 jaar geleden

@Mirjam. mooi dat het is opgelost. Ik hoop dat je nog jaren plezier hebt van de auto. Ik denk dat je best goed gehandeld hebt alleen heb je de pech gehad dat de schade slecht gemaakt was. We doen geen topics op slot, maar we zien het als opgelost.

Laten we andere gaan helpen en hopen dat Mirjam weer vertrouwen krijgt in de autobranche.

voyager (0), 9 jaar geleden

hoe dan ook Mirjam je hebt geholpen in het oplossen van deze euvel evenals iedereen die hierop reageerde. We zijn hierdoor nog alerter geworden wat betreft aankopen uit het buitenland dan we al waren.
Dat je je " verraden" voelt door de monteurs in NL is niet terecht. Dat heeft iemand anders gedaan ergens in het buitenland door niet te vermelden dat de auto schade had. Wie het was zullen we waarschijnlijk nooit weten.
wij danken je voor je bijdrage en wensen je veel veilige en plezierige kilometers in je auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.