Hallo mensen wie kan mij helpen??
Sinds een paar maanden ben ik de trotse bezitter van een toyota celica t18 1.6 16v
Bouwjaar juni 1991
motor type 4a-fe. KMS 146xxx
Maar nu slaat het noodlot toe, wat ik nooit achter een toyota had gezocht. De probleem is , bij het intrappen van de koppeling slaat de motor af. Maar als ik de koppeling weer laat opkomen terwijl de auto nog rolt dan pakt hij het weer netjes op.
Op de moment dat de auto dreigt af te slaan, trap ik soms de gaspedaal tot 6000 toeren in terwijl ik de koppeling nog in getrapt heb. Dan zakt de toerental wel weer netjes naar 1000 toeren. maar even later na een kilometer gaat hij weer zijn gang. En zo kan ik de handeling herhalen jammer genoeg. eerder toen het weer nog warmer was hield hij nog wel langer vol voordat hij afsloeg. maar het lijkt erop dat mijn celica ook op de koude weer geageerd.
hij slaat namelijk nu veel eerder af dan eerst. Weten jullie ook wat voor storing het kan zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?? Aangezien dat mijn uitlaat net bij de koppelstuk van de eind demper klein beetje lek is, rook ik gisteren voor de tweede keer een gigantische stinkende geur onder de auto vandaan op de moment dat de auto stationair 500 tot 300 toeren blijft draaien voor dat de motor afslaat. Ik kan hem wel bijna direct starten, maar dan is het net alsof hij niet genoeg benzine krijgt.
Maar na 3minuten start hij wel weer normaal en blijft goed stationair draaien tot ik weer een km heb gereden. S morgen bij de koude start is er geen probleem en hij zakt ook na een minuut weer naar de bedrijf tempratuur.
Voordat hij wil afslaan voel ik wel aan de wagen dat hij een beetje bokt. dan weet ik al op de moment als ik de koppeling in trapt dan slaat hij af. Maar als ik de gaspedaal diep in trap tot 6000 toeren en laat de gas pedaal weer los, dan zakt hij wel netjes naar de 1000 toeren tot dat ik verder rij. Dan kan ik de handeling steeds herhalen.
maar ja als je steeds op de gaspedaal tot 6000 toeren moet gaan trappen midden in de centrum of zo, ja dan verklaren ze je wel gek hé??
de werkzaam heden wat ik hier aan al heb uigevoerd zijn:
* Storing code laten uitlezen (er zat geen storing code in!)
* Accu vervangen (Varta)
* Stappen motor schoon gemaakt ( dat langwerpige ding die onder de gas klephuis met 3 boutjes vast zit).
* New gas klephui pakking + pakking stappen motor
* Gas klephuis gereinigd
* Benzine filter vervangen.
* nieuwe luchtfilter
* nieuwe bougies vervangen
* Voor ontsteking op 10 graden.
Ik hoop wel op nuttige reacties
MVG. SD
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je geen valse lucht in het inlaattraject?
[quote=Hendrik4290]Heb je geen valse lucht in het inlaattraject?[/quote]
nou dat weet juist niet, als hij ergens valse lucht trekt. ik heb alle slagen nagelopen en geen een zitten los.
alhoewel ze allemaal opzitten waar ze horen ,heb ik gemerkt dat ze niet allemaal met klemmetjes vastzitten.
zou dat ook een probleem kunnen zijn???
wat ik sterk de vermoede heb is, dat ik denk dat de lamda niet goed is omdat een hele nare lucht uit de uilaat komt op de moment als hij wil afslaan. maar ja cker weet ik niet, vandaar dat ik nu hier om advies vraag.
er word ook geen motor storing aangegeven. ik heb bij de toyota dealer laten na kijken als er een foutcode in de computer is opgeslage. maar dat is zelfs niet het geval.
o ja als hij wil afslaan dan speel ik een beetje met de gaspedaal. als ik de gaspedaal intrap dan reageerd de motor wel direct op. hij happert ook niet bij het gas geven.
17 jaar
ISSSS er niemand die het weet of denkt te weten, wat het zou kunnen zijn??????
17 jaar
Hoi,
Beter een verkeerd spoor dan geen spoor?
Even een vraagje.
Gebruik je de rem voordat je de koppeling intrapt?
Meestal zie je dan het stationair toerental gaan schommelen, mogelijk heb je een vacuumprobleem waardoor hij erg schommelt?
Succes Wim
17 jaar
Hey mensen daar ben ik er weer.
in middels heb ook van alles uit geprobeerd met mijn wagen.
Door dat de uitlaat gas erg stonk naar verrotte ei en de motor storing lampje oplichte voordat de motor af sloeg, heb ik de kat maar leeg gehaald. maar de probleem bleef helaas nog wel. maar voordat de motor nu weer afsloeg, stonk hij ineens naar de benzine lucht en ook bij de stationair loop.
Dus ben ik vandaag met een vriend van mij naar een apk keuring station toe gereden voor een Co meeting.
en wat denk je ?? de lamda gaf te hooge waarde. bij een goed lamda moet de waarde 1 geven. maar nu geeft hij 1.7 aan.
DUSSSSSS daarom een te hooge verbranding met gevolg stank overlast hihihi waarom de motor ook afslaat.
groetjes Ramoe
17 jaar
hi mensen, hier nu een keer de juiste oplossing.
de lamda was toch niet de boos doener. wat er loos was is dat de stekker van de injector van cilinder 4 niet goed contact maakte, waardoor de cilinder4 niet altyd wouw mee doen als de motor warm was.
ik hem hem toen schoongemaakt, de injector flink heen en weer schudden en goed erin douwen heeft wonderen verricht.
dus de probleeem is vooor goed voorbij!!!!!! nu rij ik sinds december 2007 zonder ergenissen.
en tegen de mensen die mij geprobeert heeft te helpen zeg ik : hartelijk bedankt.
16 jaar
Bij mij was het de stationair sensor die verstopt was (Starlet, 1987) die schoongeblazen moest worden. Kon gewoon met rustig gasgeven de auto aan de praat houden, anders sloeg die af. Maar mooi dat het opgelost is. Veel fijne kilometers gewenst!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar