Mijn zoon's Yaris heeft bij 120 km/u een vervelende trilling in het stuur. eerste stap: banden laten balanceren en uitlijnen. Geen verandering. Stabilisatiestangetjes en rubbers allen vervangen (lag zo'n beetje aan gort). iets verbeterd, maar probleem niet echt opgelost. Remklauwen en blokken gedemonteerd. Schijven/blokkn als nieuw en niet verbrand of zo en ze lijken ook niet krom en zien er perfect en haast niet ingesleten uit. Klauwen functioneren verder goed. Kortom: aan de remmen ligt het niet. Auto op bokken gezet en nu bleek linker aandrijving niet goed te functioneren: naaf kon links met de hand stil gehouden worden en rechts hoefde je dit niet te proberen (niet tegen te houden(auto in tweede versnelling laten lopen met een bestuurder). Aandrijf as links vervangen. We dachten het gevonden te hebben! Maar nee, hoor Bij 120 km/u zelfde trillingen!
Geen spelingen in het stuur! Ook wiellagers voor lijken goed (geen rare geluiden of speling op het (losse) wiel
Wielen voor gewisseld met een Yaris die geen trillingen in het stuur heeft bij 120 km en zie: nu ook weer trilling in het stuur.
Bij Toyota raadde de werkplaatschef me aan toch eerst de voorwielen op 0 te laten balanceren. Maar kan een Yaris (1999) trilling hebben door slechte wielen/banden terwijl dit bij een Yaris uit 2001(zelfde type 1.0) dit niet heeft met deze wielen/banden? Volgens de werkplaatschef was dit probleem nog niet eerder aan de orde gesteld bij een Yaris uit 1999!
Wie weet raad of herkent dit probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Draagarm speling gecontroleerd? Zowel L als R.
Hoi,
Weet u nog wat toen de oplossing uiteindelijk was?
Heb hier namelijk dezelfde klacht en krijg het ook niet gevonden.
Groetjes
Je kunt ook kant voor kant optillen en zien welke kant de meeste trilling heeft.Tot 60 km op de teller !!
Dat het in een onbalans zit is wel zeker .
Als je de mazzel hebt dat er klemloodjes op de velg zitten , kun je met wat naar voren of naar achteren schuiven verbetering
krijgen..De buitenzijde alleen is al voldoende.
Als er plaklood op zit heb je een probleem . Stukje er bij 5 gr is vaak al voldoende .Stukje er voor of er na gewoon uit proberen. Het is tegenwoordig wel zink wat er gebruikt moet worden ." Loodjes" bekt lekkerder.
Succes.
Wissel je voorwielen eens met achterwielen.
"Bij Toyota raadde de werkplaatschef me aan toch eerst de voorwielen op 0 te laten balanceren. Maar kan een Yaris (1999) trilling hebben door slechte wielen/banden terwijl dit bij een Yaris uit 2001(zelfde type 1.0) dit niet heeft met deze wielen/banden? "
Ja tuurlijk kan dat. Ik snap je vergelijking niet hoor. Wat voor zin heeft dat?? Is toch niet omdat jij probleem hebt dat iemand anders met zelfde type ook hetzelfde probleem heeft...
Homokineten van de aandrijfas rechts al eens gecontroleerd ?
Dat je het wiel niet tegen kon houden heeft niets met de aandrijfas te maken , dit komt uit het diff. van de versnellingsbak.
Idd een open differentieel.
Ik denk dat het ook in de aandrijving zit.
Wielen zijn nu 2x gebalanceerd op 0 gram.
Geen hoogte slag te zien.
Dus blijft er een aandrijfas over .
Ik dacht dat meer yarisjes dit hebben/hadden.
Trilt precies bij 120, iets eronder of er boven geen trilling.
Dan maar 123 km rijden.
Dat de wielen tot 0 zijn gebalanceerd klinkt leuk maar op de naaf zijn ze met 4 bouten vast geklemd.
Als er tussen naaf en remschijf roest zit en het vlak van de naaf niet meer vlak is ,is er toch een afwijking.
Kijk daarom eerst aan welke kant de onbalans zit. En maak de vlakken schoon en slingering meten.
De diam. van de aandrijfas is zo gering en het toerental zo laag dat deze wel zichtbaar krom moet zijn om invloed te hebben
Vr. Groet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar