Ik heb een nogal gecompliceerd probleem met mijn Avensis 1.8 VVT-i Wagon (handgeschakeld).
Bij de aankoop heb ik reeds tegen de dealer gezegd dat er tussen 30 en 40 km/h bij accelereren ongeacht in welke versnelling er een trilling door de auto voelbaar is, zowel in de stoel als in het stuur. Vooral bij het accelereren na het verlaten van bijv,. een rotonde is dit duidelijk voelbaar.
Mijn dealer is hier nu al een jaar over bezig maar heeft nog niks coincreets gedaan omdat ze naar hun zeggen " wachten op een auto van het zelfde type, om daar onderdelen uit te kunnen wisselen en het defecte onderdeel te vervangen door een nieuwe, als ze het hebben gevonden". Ik vind deze aanpak tamelijk amateuristisch en ik ben dan ook reuze benieuwd of hier iemand is met dezelfde klachten.
Montage van nieuwe banden en velgen (Stilauto lichtmetalen velgen) biedt geen soelaas.
In mij optiek is deze trilling er medem de oorzaak van dat de auto ook bij 100 km/h niet stil is te krijgen.
Ik ben nu al in staat om van kwaadheid om zo'n gebrekkige kwaliteit de auto in te ruilen tegen iets anders.
Mijn vraag: Heeft iemand van jullie dezelfde ervaringen met dit type auto? Is het verholpen en wat was de oorzaak?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zo u hebt wel geduld om een jaar aan te tobben, 1e is het een officele toyota garage , of een dealer van een ander merk.
het maakt eigenlijk niet veel uit voor U het probleem moet opgelost worden.
Als het een toyota dealer is kan hij altijd terugvallen op de importeur voor moelijke storingen.
Is het een andere dealer dan kan hij het toch doorspelen en advies vragen bij een toyota dealer.
het kan voor u inderdaad fustreerend zijn maar als ik u was zou ik advies vragen bij de bovag of anwb en eist van mijn garage dat mijn auto nu gerep moet worden. want nu houden ze u wel echt aan het lijntje
zelf met oudere avensis last van trillen gehad, bleken uiteindelijk de banden te zijn (nadat dat tijdenlang werd ontkend door dealer). Hij dacht zelf eerder aan aandrijfas, was niet happig op repareren gezien hoge kosten daarvan.
Gezien problematiek (trillen bij accelereren) en het feit dat banden+velgen al zijn vervangen, acht ik de aandrijfas als mogelijke oorzaak, zeker ook gezien het gedrag van de garage (gezien de kosten willen ze misschien geen nieuwe as leveren). Al met al een frustrerende en tijdrovende bezigheid, terwijl je in princip eeen goede auto hebt. Zou maar niet inruilen, dan ben je meestal ook toch wel veel geld qua afschrijving kwijt. Even alle moed bij elkaar rapen en zoals hiervoor beschreven actie ondernemen.
ps mogelijke andere oorzaken van trillen: remschijven krom, stabilisatie stangen, e.a.
21 jaar
Uit je verhaal kan ik opmaken dat er een aandrijfas, of een gedeelte hiervan stuk is. De auto heeft 3 jaar garantie dus u kunt naar elke toyota dealer stappen en zij moeten dit probleem oplossen. het is 3 jaar en 100000 KM.
Nou, de trilling bij 30 km/h is er uit. Ik heb bedongen bij de garage dat ze de importeur erbij haalden en na een proefrit kwam deze tot de conclusie dat dit iets was wat wel vaker voorkwam.
De beide aandrijfassen zijn vervangen en nu is het probleem dus weg.
Er rest echter nog een ander probleem en dat is dat de auto nog steeds hardnekkig blijft trillen bij 110 km/h.
Ik heb nu de velg en band laten draaien tov elkaar zodat de zwaartepunten optimaal tov elkaar liggen.
De velgen zijn daarna gebalanceerd en 100% in orde.
21 jaar
Ik heb begrepen dat je nu lichtmetalen velgen hebt, heb je de kunstofcentreer ring ook gemonteerd???????, ik denk dat hier je probleem in zit, Bij stalen velgen; probeer eens te rijden zonder wieldoppen
Natuurlijk zitten die ringen er op. Bij de originele stalen velgen trad het probleem ook op, ik denk persoonlijk dat er in de remschijven een onbalans zit. Balanceren aan de auto helpt wellicht afdoende, temeer er door het vervangen van de aandrijfassen er een trilling verdwenen is (die bij 30 km/h).
We zien het allemaal wel, ik heb er in elk geval alle vertrouwen in dat het goed komt (50% van mijn problemen met de auto is al verholpen).
21 jaar
ik heb hetzelfde probleem, ik heb een avansis 2.0 automaat en tussen de 100 en 120 km begint de auto hinderlijk te trillen door de hele wagen,(irritant aan het stuur)ook hier heeft uitbalanceren niks geholpen, men vermoed dat het een aandrijfas is, maar wil de kosten niet betalen (auto is van 1998) maar met bovag garantie.
van iemand die in de garage werkt zegt dat de avansis een probleem krijgt als je veel met aanhangwagen/caravan rijdt en dat de wagen hier niet 'voldoende' voor geschikt is.
mijn vraag aan jou is dan ook, rijd jij veel met een aanhangwagen/caravan.
komende week ben ik weer in de garage, ik zal je op de hoogte houden of er een oplossing voor komt, en of ze het probleem defenitief gaan oplossen.
21 jaar
Ik probeer nog even met je mee te denken; doet het trillen zich voor bij een bepaald toerental, bv 50km/u 3000 toeren 1e versnelling, 100 km/u 3000 toeren; 2e,3e versnelling
bij mijn auto doet het probleem zich voor vanaf 100 km per uur, dan beginnen de trillingen langzaam heviger te worden en bij 110 km per uur zeg ik weleens tegen mij vrouw (heb ik altzheimer) zo hevig trilt het stuur, na 110 km per uur bouwt ie af ,maar blijft toch nog licht onrustig in het stuur, ik heb het alleen in de 5de versnelling , heb al de duuste michelin erop laten leggen, maar heeft niks gebaat.
het probleem is sinds ik de auto heb steeds een beetje bij beetje erger geworden.
wie weet heb je een vermoeden waarmee ik de garage op weg kan helpen om het probleem op te lossen
21 jaar
Misschien tordeert de carrosserie een beetje door bijvoorbeeld verkeerde ophanginspunten van het subframe, misschien motorsteunen, torsiedemper in het vliegwiel, onbalans in de krukas of iets dergelijks
Het ligt zoals ik heb begrepen niet aan velgen/banden, aandrijfassen, balancere, remschijven e.d
zijn trouwens alle vier de banden gebalanceerd?
Ik heb vanaf de aankoop al problemen met de trillingen. De trillingen bij 30-40 km/u tijdens accelereren zijn opgelost door montage van nieuwe aandrijfassen. Bij de Avensis is hier een modificatie op gekomen (volgens de importeur).
Ik heb sterk de indruk dat het trillen bij 100-110 een probleem is wat met remschijven of zo te maken heeft.
Het trillen door de auto heen heb ik ook en is inderdaad knap vervelend. Bij banden service van Gemert in Cuijk heb ik de wielen zo laten balanceren, dat de zwaartepunten van velg en band tegenover elkaar komen te liggen, zodat deze balans optimaal is. Het probleem is hiermee nog niet helemaal opgelost, maar ik verwacht dat de als de wielen aan de auto nagebalanceerd worden, dat het een heel eind over moet zijn.
Verder is het een Avensis-eigenschap dat de auto extreem gevoelig is voor oneffenheden in het wegdek. Je voelt precies wat er onder de banden gebeurt. Het feit dat onze auto's staioncars zijn makt het alleen maar erger, want die zijn in de regel wat stugger geveerd.
21 jaar
alle 4 de banden zijn uitgebalenceerd,
21 jaar
als ik zie dat de problemen bij jou nog steeds niet helemaal opgelost zijn dan begin ik bijna zelfs te twijfelen over de 'super' kwaliteit van een toyota. het zou toch eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn om een auto te kunnen repareren. maar goed ik ga vol goede hoop naar de garage aankomende week. als ik nieuws heb horen jullie het wel.
21 jaar
Heb zelf ook een vergelijkbaar probleem gehad (zie avensis station trillen), ook bij die snelheid, later na allerlei aanpassingen bij een iets hogere snelheid. Nadat ook van alles was geprobeerd, waren het toch de banden. De velgen waren al evrnieuwd, de banden waren gemeten, gebalanceerd, gebalanceerd aan de auto, uitgelijnd, nieuwe remschijven en blokken, en nog meer. Banden waren rond (volgens meting), maar andere banden bleken toch de oplossing.
Wat de kwaliteit betreft: de avensis blijkt heel gevoelig te zijn voor trilingen en kromme remschijven. Helaas is ook Toyota niet onfeilbaar ....
21 jaar
De kwaliteit van Toyota is over het algemeen OK, ook van mijn Avensis. Het is echter zo dat onze auto's in Engeland geproduceerd worden en dus Europese neigeingen gaan vertonen.
Ik noem een paar dingetjes:
- benzinemeternaald moest worden aangepast
- trillen bij 30 km/h
- trillen bij 110 km/h
- zonnebrilvakje bij binnenspiegel brak al na 1 keer openen af
- rammeltjes in de auto
- rubber strippen in regengoten onder roofrails zitten los
- deuren knarsten
- trilling in uitlaatdemper (bromgeluid bij bepaald toerental)
- ruitesproeier achter functioneerde niet meer, bleek knik in slangetje door het dak te zijn
Hiervoor reed ik een Corolla Lifback van het voorlaatste type (ronde koplampen), hier had ik nooit problemen mee, maar ja, die werd ook in Japan gemaakt...........
21 jaar
Ik heb vergelijkbare ervaring met mijn Avensis, td2.0-1998:
- ook dakreling los
- deur sluit niet goed
- cilinderkop gescheurd
- stabilisatorstang vervangen
- remschijven om de haverklap krom
- ivm trillen nieuwe schijven/blokken/velgen/banden
- stofashoezen vervangen
- bestuurderstoel zit niet goed vast, verschuift af en toe wat, om op te lossen nieuwe stoel nodig
- computer afstandsbediening/cv wordt vervangen
- lekkende radiator slang vervangen
Nog niet opgelost:
- uitlaat rammelt
- enkele tot nu toe onoplosbare kraken en knarsen bij inparkeren en remmen
- motor trilt bij 2000 toeren, ook nog niet opgelost
Afijn, het lijkt er inderdaad op dat de avensis niet voldoet aan de toyota normen. Gelukkig een coulante dealer!
Ben benieuwd inderdaad of dit blijvend is of niet. Zojuist nog een 2de hands corolla gekocht, als "2de auto", uit japan ..... Onze ervaringen met Toyota waren zeer goed, hoop was dit eenmalig.
21 jaar
in mijn vorige antwoord bedoelde ik te zeggen dat eventueel nogmaals nieuwe banden een optie zou kunnen zijn (dit gedeelte is echter weggevallen), gezien mijn ervaring. Misschien zijn die nuewe banden die je hebt gekregen ook niet goed.
21 jaar
Nou, het is gelukt en het is ontdekt.......
Ik heb dus bij eerder genoemde bandenspecialist mijn auto nogmaals laten balanceren en toen was het raak. Omdat de banden helemaal leeg waren geweest en de wang losgedrukt was van de velg, om de band tov de velg te draaien, heeft de band zich wellicht naderhand weer "gezet" en darom zat er nog wat onbalans in.
Nu is met een minmum aan lood het maximaum bereikt. Ik ben voorzichtig tevereden maar zoals het aanvoelde afgelopen donderdag voelde het nog niet eerder aan bij deze auto.
De dreun in de stoel komt door onronde achterbanden (zelf gezien), ik ga hier nog mee terug en als de andere bandenspecialist(waar ik de velgen en banden heb gekocht) nix wil doen, zal mijn nieuwe bandenspecialist voor mij op de bres springen.
Kijk da's nou vakmanschap.
21 jaar
zoals gezegt ben ik vandaag de auto op gaan halen en jawel hoor ,het probleem is zo goed als opgelost.
het stuur blijft stil, alleen bij 100-120 km voel je dat de auto nog net niet de 100% haalt wat ik zou willen.
ik raad iedereen aan om naar een gespecialiceerd bedrijf te gaan om de auto te laten uitbalanceren, ook wel finish uitbalanceren genoemd, zo'n bedrijf beschikt over apparatuur wat een gewone banden specialist niet heeft.(dealers, kwik fit e.d bedrijven kunnen dit niet!!).
met dank aan de garage waar ik de auto gekocht heb, want in eerste instantie wilden ze me de kosten niet vergoeden, maar bij nader inzien moesten ze metoch gelijk geven dat het onder een bovag garantie viel.
21 jaar
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar