close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota AVENSIS: Vertraagd accelereren

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2AD-FHV, Motorinhoud (cc): 2231, Vermogen (kw): 130

Goede middag,
ik ben nieuw in deze forum, ik heb wel wat verstand van autotechniek maar lang niet als gemiddelde auto-kenner (en Nederlands is niet mijn moedertaal, dus alvast excuuses voor foutjes).
2 weken geleden heb ik een hele mooie Toyota Avensis gekocht met 220000km op de teller en ik merk dat hij een beetje vertragde reactie heeft bij gas geven. Er zit bijna altijd 1-2 seconden tussen gas geven en zijn reactie. Maar als hij vertrekt dan vertrekt hij goed. Ik heb een paar licht gevaarlijke situaties mee gemaakt, juist daardoor. Dat ik geef gas met verwachting dat hij direct reageert maar hij blijft hangen bij dezelfde snelheid tot opeens, 1 of 2 seconden later gaat hij toch maar dan is de situatie veranderd en accelereren hoeft niet meer. 1 seconde in het verkeer is veel. Mijn vorige auto had 46 PK's minder maar trok veel beter, ongeacht de toerental. Deze heeft 177 PK, dan mag ik het ook merken, zou ik zeggen. Ook merk ik dat hij veel meer diesel gebruikt dan het zou moeten. Tenminste, dat zie ik op de display, gemiddeld rond 9 - 9,5L per 100km. Bijna 1 op 10! Het zou 1 op 16-17 moeten zijn. Misschien hangt dat samen, weet ik niet. Voor de rest rijdt hij goed, een stukje 190 geprobeerd en gaat prima.
Heeft die vertraging te maken met iets wat aan de auto mankeert of hoort het zo te zijn? Hij heeft catalysator (D-4D D-CAT model dus) en ik denk steeds dat hij zorgt voor vertraagde, of in zijn "ogen" gelijkmatige acceleratie.. maar ja, de eerste 1-2 seconden gebeurt echt bijna niks. Nou ja, een beetje dan maar zoals ik zei, lang niet zoals bij mijn vorige auto. Misschien zoek ik een storm in glas water. Er zit een 6 maanden garantie op (bij Toyota dealer gekocht) maar voordat ik de garantie ga claimen, ik moet wel een goede verhaal hebben, anders zeggen ze, wat wil je nou, hij rijdt toch?
Alvast bedankt! Suljkan

Geplaatst door

Suljkan (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je kunt de dealer toch het brandstofverbruik laten zien? Dat is wel een beetje hoog als het klopt.
Verder kunnen ze zelf ook proef rijden met de auto en het probleem ervaren.

Hou wel je oliepeil in de gaten. Dat mag niet stijgen!

oldford 0
badge

8 jaar

Hoi Oldford, bedankt voor je bericht.
Ik heb de dealer gevraagd over deze dingen en hij zegt:

"Wat betreft het reageren op het gas:
Dit heeft te maken dat de motor op dat moment nog geen volledige turbodruk heeft en is kenmerkend voor deze diesels.
Stel dat er iets fout zou zijn in de motor dan zal direct een storingslampje oplichten.

Het verbruik op het display is altijd een indicatie, wellicht is het goed om het verbruik tussen de tankbeurten door bij te houden. En, deze motor heeft een sportief karakter, waardoor het brandstofverbruik sneller kan oplopen. Met snel opschakelen en beheerst gas geven biedt al veel verbuikswinst."

Tja, dat is juist het probleem, snel opschakelen doe ik al maar dan heeft hij weinig vermogen om op snelheid te komen. Ik rij nooit 90 in 3de versn. bijvoorbeeld en ik rij vaak als omatje om verbruik laag te houden. Sportief karakter of niet, 1 op 10 is te veel, tenminste als dat klopt.

Deze dealer is 70km van mijn woonplaats dus zo makkelijk is het ook niet daar naar toe te gaan. Ik geloof wel dat ze alle soorten tests gedaan hebben voor de verkoop (om hun naam zuiver te houden), zoals hij zegt, maar ja, tests en gevoel zijn vaak totaal anders.

Suljkan 0

8 jaar

Bereken zelf je brandstofverbruik. Niet voortgaan op wat boordcomputer zegt. Heb je de EGR klep al eens op vervuiling gecontroleerd? Deze is makkelijk te demonteren en zit meestal vol met troep.

DRAZ 0
badge

8 jaar

Deze 2.2 D-cat 177pk kent een scala aan problemen.
Een beetje googlen levert een veelvoud aan info op,en daar word je niet vrolijk van.
Roetfilterproblemen,verstuiverproblemen,gescheurde kop,motor in elkaar gedraaid,Koelvoeistof verlies,regeneratie roetfilter,EGR troubles.
De meeste hebben in de loop van de jaren een nieuwe motor gekregen maar zelfs dan nog waren de problemen niet over.
Brandstofverbruik is zo'n beetje rond de 1 op 12/13,wat jij verwacht is niet reeel.
Je hebt 177pk onder de rechtervoet en je wilt er 1 op 18 mee gaan rijden,vergeet dat maar.
Ga niet het nieuwe rijden omarmen want dan is deze motor binnen no-time compleet dicht gesmeerd.
Het is echt een ziekenhuisblok en ik denk dat de dealer blij is dat hij er van af is.
Je hebt een redelijk recente model,misschien dat van deze de problemen een klein beetje getackled zijn.

primera p11 0

8 jaar

Ja ik ken deze motoren maar al te goed. Een ramp.

DRAZ 0
badge

8 jaar

@Primera p11;
wow man, ik word er depressief van..
ik ken geen 1 auto die geen "scala aan problemen" heeft.. Ik had alleen gehoopt dat de scala van deze model iets kleiner is dan bij andere. Dat is nog te zien. Ik heb 6 maanden garantie en straks grote reis maken, alles wat fout zit moet dan naar boven komen denk ik. Het is bij een officiele dealer gekocht en, dat geloof ik zelf ook, hij zou niet zo maar een auto verkopen met garantie waar van alles binnen de garantie moet nog gebeuren. Maar ja, het kan ook net buiten de garantie vallen, ... dan heb ik het gerookt.
O ja, ik zei 1 op 16, niet 18.

@Draz; dank je voor je moral support.. ;-). Heb je slechte ervaringen? Wanna talk about it ;-)? Is misschien handig als ik het ook weet.

Suljkan 0

8 jaar

Alles wat Primera p11 hierboven opsomt klopt. De AD- motoren zijn de slechtste diesels die ik tot nu toe bij Toyota gekend heb.

DRAZ 0
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.