close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota COROLLA: Vreemde lambda waardes met dtc p0420

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 3ZZ-FE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 81

Hoi,

Na lang zoeken op het web had ik al bijna geloofd in de blijkbaar gangbare concensus dat met dtc p0420 de katalysator onvoldoende functioneerd. Gelukkig vond ik ook veel voorbeelden van lambdasensor waardes, en ben gaan loggen wat mijn waardes zijn. En dit is het punt waar ik geen vergelijkbare resultaten kan vinden op internet. Geen idee hoe dat deze waardes zo raar kunnen schommelen, maar aan de kat lijkt het mij nu niet te liggen.


Het verhaal achter de foto’s: foto 1 t/m 4 is de 1e log, foto 5,6 en 7 de 2e log.
Bij beide geldt dat rood de lijn is van de lambda voor de kat, en groen de lijn is van de lambda na de kat. Bij de 2e log is geel het toerental.

Bij foto 1 is het zichtbaar dat aan het begin s2 eerst 0,12 volt meet en daarna 0,83. Motor loopt hier stationair.

Foto 2 en 3 zijn met ongeveer 2500 rpm. De toename in fluctuatie van s2 is denk ik door dezelfde toename op s1, maar de verlaging van het s2 signaal kan ik niet verklaren.

Foto 4 gaat terug naar stationair. Deze curve van s2 is voor mij ook een raadsel.

Foto’s 5,6 en 7 zelfde idee maar nu met rpm zichtbaar. Eerst de vreemde lage waarde gevolgd door wat een normaal beeld lijkt te zijn rond 0,7 0,8v op s2, om vervolgens met rare stappen af te bouwen naar schommelingen rond 0,2v


Heeft iemand zoiets eerder gezien en/of een idee wat hier aan de hand is?

Groeten,
Ronald

Geplaatst door

Jump12000ft (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De foto's zijn een beetje door elkaar gekomen ben ik bang. Opzich zien de signalen van de meeste foto's er redelijk normaal uit. Je ziet op een aantal foto's duidelijk dat de waarde van de 2de lambdasonde de waarde van de 1ste sonde "volgt" dit hoort niet. De 2de sonde is een controle sonde en dient over het algemeen een constante lijn te zijn.

Om compleet uitsluitsel te geven is het mooiste om een 4gas meting te doen. Maar ik vermoed toch dat je katalysator aan het overlijden is.

Citrogek 0
badge

6 jaar

Je hebt helemaal gelijk, sorry voor de onduidelijkheid. Ik deed de aanname (stom) dat de foto’s in volgorde van upload werden geplaatst. Helaas blijkt het alfabetisch te zijn en daar maakt appel graag een spelletje van.

1d = foto 6
47= foto 7
67= foto 1
82= foto 5
A0= foto 2
D0= foto 4
E5= foto 3

Je zegt dat je duidelijk kunt zien dat s2 de waarde van s1 volgt op sommige foto’s, kun je verduidelijken hoe je dit bedoelt?

Hoe ik het begrijp zou bij een defecte katalysator s2 een vrijwel exacte kopie zijn van s1. Alsin dat s2 ook fluctuaties van 0,6v maakt.

Ik denk dat A0 (foto2) redelijk samenvat wat ik niet begrijp:
S1 schommelt zoals te verwachten. In het begin fluctueerd s2 met ongeveer 0,05v rond de 0,8v ook precies zoals het zou moeten zijn. Dit was bij stationair.

Zodra ik het toerental verhoog, wat te zien is aan het toenemen van de frequentie van fluctuaties van s1, begint s2 een meer zaagtand achtig signaal te geven en begint daarbij langzaam af te bouwen in voltage. Om vervolgens via een paar vreemde schommelingen een constant patroon te laten zien met schommelingen van 0,05v rond de 0,1v.

Tussen 2 witte verticale lijnen zit ongeveer 3 seconden.
Dus ik zie een waarde die eerst 12 seconden redelijk rond een normaal voltage is, in 5 seconden afbouwt en daarna ruim 20 seconden een acceptabele fluctuatie laat zien maar op een veel te laag voltage. De auto stond stil en draaide een constant toerental.

Aangezien het een te arm mengsel zou zijn zou een vacuüm lek een mogelijkheid zijn, maar dit is er of is er niet dus dan zou een waarde rond 0,8v niet te halen moeten zijn. Ik ben geneigd te denken dat er of een draadbreuk is, een slecht massa contact, of een lambda sensor zijn einde nadert

Jump12000ft 0

6 jaar

Dat ben ik helemaal met je eens. Het signaal is af en toe wat apart. Maar 1 ding is zeker. Het signaal van S1 is goed. Dus een vacuum lek kan je uitsluiten. Want daar heb je bij sensor 2 geen last van.

Ik bedoel met het volgen dat het signaal van sensor 2 ook fluctueert/golft. Dit duid op een defecte katalysator. Ik heb ze ook wel eens duidelijker gezien. Maar ook dit signaal klopt niet. Het zou nog kunnen dat je een klein gaatje hebt tussen S1 en S2. Moet wel eerlijk zeggen dat ik dat niet verwacht.

Citrogek 0
badge

6 jaar

Wat je daar zegt is helemaal zo gek nog niet. Tussen s1 en s2 zit de verbinding spruitstuk katalysator. En dat is ook nog eens met het bout en veer systeem (geen idee of hier een officiële benaming voor is) wat het bst mogelijk maakt daar wat lekkage te hebben. Ik heb wat spullen besteld zodat ik binnenkort rijdend waardes moet kunnen loggen, kijken of dat meer duidelijkheid schept. Zo niet gaan de wieltjes weer van de vloer ;)

Jump12000ft 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.