auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Corolla: Hoog verbruik Corolla diesel 1997 nieuw model

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Mijn Corolla heeft een hoog brandstofverbruik. Gem 1 op 14.5 en hierbij zijn 50 % snelweg kilometers. Een collega van mij heeft dezelfde auto en die heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Weet iemand waaraan dit kan liggen? Ik heb de luchtfilter en oliefilter vervangen maar dit heeft geen positief effect gehad. Bij de APK keuring hebben ze me verteld dat de auto lage roetwaardes had. Tevens loopt de auto op Michelin Energy banden.

Graag jullie hulp

Alvast bedankt

André

Geplaatst door

AndreNijsten (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

trekt de auto nog wel naar behoren?

poppekast 0
badge

17 jaar

Welke brandstof gooi je erin en hoeveel km heeft auto gelopen? Als dat diesel van een merkloze pomp is, tank eens een paar keer bij Shell of BP en meet het verschil. Ik had met een Corolla uit '94 ook een dergelijk verschil in verbruik tussen een witte pomp en BP.

Nico8119 0

17 jaar

De auto trekt goed, al was het oudere type E10 iets sneller. Dit kan komen omdat hij een stukje zwaarder is. De auto heeft 180.000 Km gelopen en ik tank normaal bij Esso, Avia. Ik denk dat het niet aan de brandstof kan liggen

AndreNijsten 0

17 jaar

Ik heb verdorie hetzelfde. Mijn corolla 2ce nov. 1998 reed vorig jaar bij dezelfde rijstijl en pomp 50%/50% shell-express/tango gemakkelijk 1/16-1/17 en nu 1/14-1/15. Ik rij ook op michelin energy en in het verleden ook.
Oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter is allemaal ok. Motortemperatuur is goed. De wagen heeft geen storingscodes.

Ik heb het gevoel iets minder koppel te voelen dan vorig jaar. Zou het kunnen dat de klepspeling niet goed is?
De wagen heeft 278.000 gereden. Verder heb ik het gevoel iets meer motorvibraties te hebben dan toen.

Andre, heb jij gekeken of je geen storingscodes hebt? Dit kun je zelf doen met een paperclip door de aansluitingen TE1 en E1 van de servicestekker met elkaar te verbinden. De eventuele storingen worden dan weergegeven op het dashboard middels het motorlampje (kijk de procedure hiervoor even na in de vraagbaak)

Groet,

Michiel

Michiel7811 0

17 jaar

ik denk dat je de klepspeling eens moet laten controleren, als motor te weinig lucht krijgt moet het gaspedaal verder ingetrapt worden om toch aan dezelfde snelheid te komen!

Groet bart

Michiel en Bart,

Bedankt voor jullie reacties.

De storingscode heb ik niet bekeken. Dit ga ik wel doen, al brand het motormanagementlampje niet, hetgeen zou betekenen dat niets aan de hand is.

Nog een vraag aan Bart: Als de motor teweinig lucht krijgt dan zou die toch moeten gaan roeten hetgeen bij de APK opgemerkt zou worden. De auto is pas gekeurd en toen is me verteld dat hij hele goede roetwaardes had. Of zie ik dit verkeerd?

Groet

André

AndreNijsten 0

17 jaar

natuurlijk heeft dat ook invloed op de roetuitstoot, maar dit wil niet zeggen dat de klepspeling 100% is.
het is een roetmeting geen klpdiagnose.
misschien is het toch het proberen waard, iets anders kan ik namelijk niet bedenken.

Dan ga ik dat doen. Ik het dat niet, dan kan ik nog altijd een lucifers aan de auto houden.

Bedankt voor de moeite.

Groet

André

AndreNijsten 0

17 jaar

Een andere oorzaak kan een verkeerde afstelling zijn van de injectoren. Het betreft hier injectoren van het oudere type. Meestal gaan die te vroeg (bij een druk van 100kg/cm2 i.p.v.130kg/cm2) open na 180000 km met een slechtere verneveling van de brandstof tot gevolg. Laat ze afstellen (dit betreft geen groot werk, max. anderhalf uur) samen met de controle en eventueel afstelling van de klepspeling( komt niet zo veel voor dat dit nodig is bij de 2CE motor).

Jan20ma 0
badge

17 jaar

[quote=AndreNijsten]Michiel en Bart,

Bedankt voor jullie reacties.

De storingscode heb ik niet bekeken. Dit ga ik wel doen, al brand het motormanagementlampje niet, hetgeen zou betekenen dat niets aan de hand is.

Nog een vraag aan Bart: Als de motor teweinig lucht krijgt dan zou die toch moeten gaan roeten hetgeen bij de APK opgemerkt zou worden. De auto is pas gekeurd en toen is me verteld dat hij hele goede roetwaardes had. Of zie ik dit verkeerd?

Groet

André[/quote]
Andre,

Ten eerste, als je hebt kunnen achterhalen wat de oplossing is zou ik dit graag weten (ik zal hetzelfde doen).

Ten tweede, als het motormanagementlampje NIET brand, wil dit niet zeggen dat er geen storing is. Ik heb gelijk even de proef op de som genomen en mijn eventuele storingen zojuist uitgelezen. Vervolgens heb ik een storing veroorzaakt (wordt automatisch opgeslagen) en gekeken of deze zichtbaar is tijdens het starten/rijden. Dit blijkt niet het geval.

Het volgende heb ik gedaan:
=Storingen uitlezen=
- Motor op bedrijfstemperatuur laten komen.
- Motor uitzetten.
- Contact op stand ON zetten (motorlampje brand continue).
- Klepje v/d servicestekker (tussen luchtfilterhuis en reservoir koppelingsvloeistof) open maken.
- Met verbogen paperclipje E1 verbinden met Te1 volgens schema aan binnezijde van klepje v/d servicestekker.
- Motorlamje gaat nu met een regelmatig interval knipperen.

=Conclusie: er zijn blijkbaar geen storingen opgeslagen=

Vervolgens heb ik een storing veroorzaakt door de luchttemperatuursensor af te koppelen. Dit is een plug die dichtbij de diagnosestekker in het luchtfilterhuis gestoken is.

Wanneer ik nu weer volgens bovenstaande methode de storingscodes uitlees gaat het motorlampje 2x kort aan vervolgens uit en daarna 4x kort aan en dan enkele seconden uit. Dit is storingscode 24.

Wanneer ik Te1 / E1 losneem en ga rijden terwijl ik nog steeds de luchttemperatuursensor afgekoppeld heb wordt geen storingscode weergegeven en blijft het motorlampje ook niet branden.

Na weer aansluiten van de sensor heb ik de storingscode weer gewist door de accupool enkele minuten los te nemen.

Wat betreft jouw redenering over lage roetwaarde. Je zou verwachten dat de lucht/brandstof verhouding dan goed is.

Jan, bedankt voor de tip mbt de injectoren.

Groet,

m

Michiel7811 0

17 jaar

Hallo Michiel,

Dit weekend ga de storingscodes uit te lezen. Over het resultaat hiervan zal ik je berichten. Het laten nakijken van de verstuivers en het controleren van de klepspeling zal wat langer gaan duren. Wanneer ik hier het resultaat van weet zal ik het ook op het forum zetten.

Groet

André

AndreNijsten 0

17 jaar

Hallo,

Ik heb de storingcode uitgelezen maar hij geeft aan dat er geen stroring is. Vanmorgen met een dieselmonteur gebeld. Die zei dat het absoluut niet aan de verstuivers kon liggen omdat ik anders problemen met de roetmeting zou hebben gehad. Ga deze week eens verder kijken wat ik kan/ga doen

Groet

André

AndreNijsten 0

17 jaar

Ik heb met de Toyota dealer gebeld en gevraagd wat deze van het verbruik vondt. 1 op 14,5 vondt hij een normaal verbruik. Ik kan het zelf niet geloven maar ja wat moet ik?

AndreNijsten 0

17 jaar

'normaal' is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. Ik denk dat ik het bij mij nog een paar maandjes aankijk. Misschien dat ik dan toch de injectoren vervang.

Injectoren kosten voor deze auto 4x40 Euro. Nieuw.
Gereviseerd heb ik ze niet kunnen vinden.

Bij mij is de roetmeting trouwens al 100 dkm op de grens van afkeur. (2x APK gedaan)

Even ter vergelijk, toen de auto nieuw was haalde ik 13-14 km per liter bij continue volgas (circa 180 km/h) ritten naar z. Duitsland.

Misschien kun je eens controleren of de wagen zijn fabriekstop goed haalt. (175-180 km/h op zomerbanden of 165-170 km/h op winterbanden)

Michiel

Michiel7811 0

17 jaar

Ik weet niet of je de injectoren nog kunt bijstellen? Zou ik eens moeten navragen. Ik heb een oud collega die dat waarschijnlijk kan doen. Ik ga hem eens bellen om te kijken of hij interesse heeft. De top die ik haal is 165 met wind in de rug, berg af en bier in zicht met zomerbanden. Ik denk toch dat ergens iets niet goed zit. Wanneer ik wist dat het de injectoren waren dat zette ik die nieuw.

AndreNijsten 0

17 jaar

In de vraagbaak wordt gesproken over "speciaal gereedschap" om de injectoren te verwijderen. Weet iemand of het noodzaak is om dit gereedschap te hebben?
Verder zou ik willen weten welke afdichtingen ik nodig heb om injectoren te vervangen. Het gaat om een corolla diesel uit 98. Het zelfde type als het 97 model dat in bovenstaande tekst besproken is.

Verder ben ik benieuwd andre, hoe het er mee staat. Heb je de injectoren vervangen/bijgesteld? En wat was het resultaat?

groet,

Michiel

Michiel7811 0

17 jaar

Hallo Michiel,

Voor zover ik weet kun je gewoon een lange dop gebruiken om de verstuivers los te draaien. De maat weet ik niet. Dit zou je gewoon moeten proberen. Speciaal gereedschap is voor zo ver ik weet niet nodig. Wanneer je de verstuivers er weer opnieuw erin wilt zetten dan moet je brandplaatsjes vervangen. Deze kosten niet veel. Ik denk dat je die kunt krijgen waar je de verstuivers laat afpersen.

Ik heb bij een paar dieselmonteurs informatie ingewonnen, maar beide denken niet dat het aan de verstuivers ligt omdat de roetwaardes goed zijn. Verder heb ik met een andere Toyota dealer contact opgenomen en die vindt het verbruik goed en zegt dat hij niets aan de dieselpomp kan afstellen. Dus daar kan het niet aan liggen. Waarschijnlijk zal het probleem bij de afstelling bij de kleppen liggen. Bij dit type motors moeten de kleppen nog handmatig afgesteldt worden. Ik heb een vermoeden dat dit minimaal 80.0000 km niet gebeurd is.

Ik wil dus eerst de kleppen laten stellen. Alleen het probleem wat hierbij is dat je speciaal gereedschap nodig hebt om de stelplaatjes te kunnen verwisselen. Heb je dat niet dan moet de nokkemas eraf om de stelplaatsje te kunnen verwisselen. Dat laatste ben ik in elk geval niet van plan. Ik wil dus eerst kijken of ik dat speciaal gereedschap kan huren, of de auto bij een motorrevisiebedrijf brengen die dit gereedschap mogelijk hebben. Qua uurtarief zullen zijn waarschijnlijk lager zitten dan de Toyota dealer.

Michiel, wanneer je roetwaarden goed zijn, en de kleppen zijn lange tijd niet gesteld dan zou ik het probleem ook bij de kleppen gaan zoeken.

Als de kleppen gesteld zijn dan laat ik wat weten.

Groeten

André

AndreNijsten 0

17 jaar

Ik zou idd eerst de kleppen maar eens laten stellen, dit scheelt meestal behoorlijk.
En 165 km op de top is een realistische snelheid voor een ongeblazen 2.0d.
175 a 180 is veel te optimistisch.
Dan is het een turbodiesel.

primera p11 0

17 jaar

Andre,

De kleppen heb ik gecontroleerd, al een tijdje terug. Dit is geen moeilijk werk. Je hebt alleen een setje voelermaatjes nodig (5 Euro bij de gamma) en liefst een nieuwe pakking voor de klepdeksel. Verder moet je erop letten dat de distributieriem in de goede stand staat vanwege de stand van de vacuumpomp. Deze zit namelijk bovenop de klepdeksel. Dit moet je even nalezen in de vraagbaak als je dit wilt doen.

De plaatjes verwisselen voor het eventueel stellen van de kleppen. Mocht dit nodig zijn. Is iets lastiger. Je moet namelijk wanneer de klepspeling buiten tolerantie is de plaatjes eruit halen. Opmeten. En vervolgens nieuwe plaatjes halen bij de dealer.

Voor het eruit halen van de plaatjes hoef je geen nokkenas te verwijderen. Dit is gewoon niet waar! Je kunt met een grote schroevendraaier of iets dergelijks de bussen waar de plaatjes in liggen naar beneden drukken en dan met een magneetje of een pincet het plaatje eruit wippen. Dit moet je het liefst met twee mensen doen zodat de ene de bus naar beneden kan drukken en de ander met het pincet het plaatje eruit kan nemen.

Ik denk overigens dat Jan20Ma gelijk heeft en dat het afstellen (plaatjes wijzigen) bijna nooit nodig is. Ik heb het bij mijn vorige auto gedaan (carina 2, 2.0gli op gas). Deze auto heeft hetzelfde principe met plaatjes.

Primera P11, ik haal toch echt 175 op de teller met vlakke weg, zomerbanden, en windstil weer.

Groet,

Michiel

Michiel7811 0

17 jaar

Andre,
ik had jouw tekst niet goed gelezen.

Je heb eigenlijk idd speciaal gereedschap nodig om de bussen naar beneden te drukken. Dit is een soort tang die je om de nokkenas heen doet en waarmee je op een klein randje van de bus om het plaatje vat krijgt zodat je deze naar beneden kunt drukken.

Hiervoor kun je dus gewoon een schroevendraaier gebruiken. Maar het is dan wel handig om het karwei met z/n tweeen te doen.

Michiel

Michiel7811 0

17 jaar

Dank je wel voor de update.

Ik heb vandaag gebeld. Max 100 excl btw voor het stellen van de kleppen en afpersen van de verstuivers. Dat valt nog mee. ( tot nu toe ). Deze week even een afspraak maken.

Groeten

André

AndreNijsten 0

17 jaar

Laatste nieuws hier,

Complete verstuiver circa 220 Euro (in principe nooit nodig om te vervangen)
Nozzle van verstuiver circa 45 Euro (te vervangen als straaltje diesel niet mooi recht&constant is)
Veertjes en plaatjes enkele Euro's (ver vervangen als de druk te laag is)

M

Michiel7811 0

17 jaar

Ik heb de kleppenspeling laten opmeten, verstuivers laten testen en de compressie latnen opmeten. Alles was top inorde en er is niks bijgesteld hoeven worden. Ik heb terug bij af.

Wat zou het nog kunnen zijn?

AndreNijsten 0

17 jaar

Toch een probleem met je rechtervoet??
Misschien is die wel te zwaar.......

Bavke 0
badge

17 jaar

Ik ben hier een beetje verbaasd over. Heb je deze auto nu vrij recent gekocht of rij je er al lang mee. Heb je verschil kunnen waarnemen in hoe de wagen eerst reed en hoeveel hij verbruikte en nu? Laten we zeggen in bijvoorbeeld de laatste 100dkm.

michiel

Michiel7811 0

17 jaar

Michiel,

Als de motor koud is en je zet de venilator aan, neemt bij jou auto dan ook het motortoerental toe? En als je de ventilator uit zet, gaat die dan weer stationair lopen? Bij de een warme motor heeft de ventilator geen invloed op het toerental.

Groeten

André

AndreNijsten 0

17 jaar

Ga maar geen verstuivers vervangen; die kosten haal je nooit meer terug met iets meer brandstofverbruik. Je moet geen 180 met zo'n auto gaaan rijden; lekker 100 110, blijft ie ook lekker heel.

mcitr. 0

17 jaar

Dag Andre,

De oorzaak van dit verschijnsel ken ik niet. Bij mij doet de wagen dit ook. Bij ventilator UIT is het toerental 800, bij ventilator AAN stijgt het naar 900. Dit heeft de wagen altijd gedaan sinds ik hem heb (dec 2005 147 dkm tot nu 288 dkm).
Dit verschijnsel heb ik ook tijdens het rijden (warme motor), je merkt dat de wagen heel iets inhoud als je de ventilator UIT zet.
Opvallend is ook dat dit verschijnsel alleen optreedt tussen AAN en UIT en niet tussen de overige standen (snelheden) van de ventilator.

Groet,

Michiel

Michiel7811 0

17 jaar

Bedoel je met de ventilator de airco?.
Want met gewoon de aanjager aanzetten kan die niet dippen, die trekt zoveel niet weg.
Ik denk toch dat verbruik sterk met de omstandigheden te maken heeft..

primera p11 0

16 jaar

Hallo,

Het is alleen de venilator. Als de motor niet op temperatuur is, dat wordt het toerental verhoogd zo gauw als je de ventilator aanzet. Ik heb geen airco, zodoende dat ik dit ook vreemd vind. Als je andere verbruikers aan zet dan gewordt het toerental hierdoor niet verhoogd. Als de motor op temperatuur is, dan merk ik in elk geval geen verschil.

AndreNijsten 0

16 jaar

Andre,

Ik heb wel een airco, maar los hiervan, deze gebruik ik bijna nooit.

Bij mij stijgt het toerental ook als ik de ventilator van OFF naar stand 1 zet. Dit heeft de wagen altijd gedaan. Ik denk niet dat dit met verhoogt verbruik temaken heeft.

Heb je nog iets ondernomen m.b.t. verstuivers? Ik heb in de komende weken APK en dat zien we wel of we door de roetmeting komen. Ik laat het je weten.

M

Michiel7811 0

16 jaar

Michiel, het is wel verstandig om de airco minimaal een keer in de maand te activeren, want stilstand betekent dat de vloeistof verdwijnt via de koppelingen.
Het is ook niet best voor de compressor, maar dit terzijde.
Het is trouwens een accesoire wat ik niet meer zou willen missen, de rest mag er van mij allemaal uit, maar een airco moet erin zitten.
Maar dat is persoonlijk.

primera p11 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.