👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Mijn Auris 2.0 liter D4D van 06/2007 met roetfilter (officieel 1AD-FTV DGFNXW) heeft een drupje olie nodig, moet nog een paar weken, en is dan aan zijn eerste beurt toe.
In de handleiding staat vwb olie op pag 275 dat er 5W30 volgens voorschrift ACEA C2 of B1 in MOET, ivm met beschadigen roetfilter. Dat is 5W30 VOL synthetische olie. En dat klopt dan ook precies met het grafiekje. Sterker nog , in de Shell olie database voor deze auto staat ook exact het zelfde.
Eea heeft daarnaast te maken met euronorm IV uitstoot. Om hieraan te voldoen is moet je een low SAPS olie hebben. SAPS staat voor Sulphated Ash ( laag Sulfaatas) Phosohorus ( Fosfor) en Sulphur (Zwavel). Dus low SAPS helpt je roetfilter en de roetuitstoot.
Ok, tot zover de feiten.
Dus je gaat naar de Toyota dealer , haalt een bus olie, en je krijgt : 10W40 A3/B3 A3/B4 En dat is dus HEEL iets anders. Andere visco's, geen SAPS, half synthetisch, en andere voorschriften. Met deze olie dus een mindere koude start, hoger verbruik, en volgens de handleiding van de Auris zou het zelfs dus nog mijn roetfilter kunnen beschadigen.
En als je de werkplaats/dealer belt, zeggen ze doodleuk dat deze olie er ook bij een beurt in gaat. Lekker ....
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Importeur bellen en vragen wat er in hoort.
Ik heb nog wat verder gestudeerd op motorolie.
http://www.amt.nl/web/Archief/tonen-arch...
en deze
http://www.amt.nl/web/Archief/tonen-arch...
Vertelt je alles over motorolie...maar de keuze wordt er niet eenvoudiger op.
17 jaar
Gewoon importeur bellen en vragen hoe het zit.
Je kunt wel sites van olie op gaan zoeken, maar door de bomen zie je het bos niet meer.
17 jaar
De constructeur vermeld : voor een motor met roetfilter moet er ACEA C2 (voorkeur), of B1 olie op. Volgens de site van Techdoc (site voor de Toyota dealers Europa). Uitvoering met oxidatiekatalysator is de olie ACEA B1, API CF-4 of CF nodig.
Er staat dus duidelijk ACEA C2 bij VOORKEUR!!! Dus dat is een volsynthetische olie 5w30 met low saps. Je hebt C1(vb: HYUNDAI TUCSON CRDI 136pk met roetfilter); je hebt C2 ( dus vpoor uw Corolla) en je hebt C3 (voor Mazda)
Weinig Toyota dealers weten dit!!!!!!!
Dat gaat niet alleen bij Toyota fout.
Ik ken een grote Ford dealer die doodleuk overal, behalve bij de Galaxy TDI, 10w40 inkapt, wat ook de voorschriften zijn.
En ik denk dat dat nog veel voorkomt, men wil met 1 olie alles smeren en pas als iemand hen met de neus op de feiten drukt , eventueel via de importeur, dan zijn ze nog lastig ook.
Veelal is het puur technische onwetendheid en ook wel commercieel belang. Veel universele garage's hunnenop oliegebied ook nog het een en het ander bijleren.
Heren importeurs, er is nog veel werk te doen voor scholing en controle bij de dealer, zeker voor de laatste generatie auto's.
Ik bewonder de garages die wel weten hoe het moet, voor hun een dikke proficiat !
Zelf heb ik een wagenpark van 120 auto's onderhouden, wij hadden olie in bulk.
Degene die olie leverde (Esso) zij altijd dat hij maar op een paar plaatsen onze dure olie leverde want dat garages goedkopere olie namen.
Blijkt dat onder bevriende garagisten (gasten) dat er veel garages zijn die goedkopere olie gebruiken dan welke er eigenlijk op zou moeten.
Ook is mij een geval bekend van een garage waar de man die de olie wissel uitvoerde zo een olieafzuigtoestel had met een reservoir op, die mocht van zijn baas de oliepan niet tot het laatste leeg zuigen.
Als je dan een liter of twee liter kan laten zitten maar die wel aanrekend dan is de winst rap gemaakt.
Iedere garage zegt wel dat ze zich daar niet mee bezich houden maar je moest eens weten.
Ik zal zelf mijn bakje wel smeren dan ben ik zeker.
17 jaar
hendrik 2490 : die ford dealer heeft waarschijnlijk te weinig klanten want we weten uit ervaring(nooit zelf gedaan) al als je 10w40 in een ford motor gooit dat je als het iets kouder word veel auto's aan de gang kan gaan maken en dan is het net of de d.riem gebroken is geen comp. meer maar door de te dikke olie komen de hydr.klepstoter niet vol , dus die zal zichzelf ook nog wel tegen komen
Dat klopt idd wat Alex zegt, je bezorgt jezelf in ieder geval een heleboel werk.
Want het mag er gewoon niet in.
17 jaar
Toen ik hem zei dat ik 5w30 wilde hebben in mijn TDCI heeft hij in de showroom uit de kast 6 literbusjes gehaald want in grote verpakking of bulk had hij niets.
eigenlijk toch triest dat er nog zo "gebeund " word wij doen naast ford ook universeel en en kijken bij iedere auto wat voor olie er in moet en als we die niet hebben halen we die gewoon , je gaat de spullen van de klant toch niet kapotmaken met zoiets simpels als olie ?
Pako,
bij mijn toyotadealer gebruiken ze ook altijd dezelfde type olie, Castrol TXT 10W30 voor alle toyota's. Dit is zeker geen slechte olie, maar ik voeg er al meer dan 50.000 kilometer een additief van Marly bij, Marly SX, op basis van grafiet, olie verbruikt geen spatje olie meer, rijdt veel soepeler, en braakt geen zwarte rook uit...
http://www.marly.com/catalogue/products/...
17 jaar
dat spul ken ik, die fabriek staat in kaatsheuvel, in het sprookjesbos van de Efteling
Ik ken iemand die doet houtspaanders bij de olie in een differentiel om ze stil te krijgen.....
...ik gebruik liever gewoon de juiste olie.
Sytze
[quote=hellbat]dat spul ken ik, die fabriek staat in kaatsheuvel, in het sprookjesbos van de Efteling[/quote]
nou... dat spul heb ik ook, werkt verschikkelijk goed tussen de oren.
Gr. paul
werkt ook goed voor de omzet. en ......eigenlijk alleen voor de omzet.
Groeten marcel
En wat dacht je van je lachspieren?! Werkt bij ons wel hoor hahahah.
Sytze
tja, wat kan ik hierop zeggen.... ik ondervind de goede resultaten echt wel hoor... motor rijdt zachter dan voor ik het gebruikte, verbruik ook gedaald, mijn sportieve rijstijl is dezelfde gebleven. Verbruikt geen druppel olie meer, voor ik het gebruikte wel.... Maar ja, sommigen veroordelen alles voor ze het zelf gebruikt hebben, en zeker als het geld kost, maar verwachten wel dat hun auto's 300.000 kilometers lopen, en zijn dan geschokt dat er onderdelen stuk gaan, typisch Nederlands??
17 jaar
[quote=Japan]Maar ja, sommigen veroordelen alles voor ze het zelf gebruikt hebben[/quote]
ach! ik en de meesten hier lopen al een poosje mee in de autobranche. ik kan je verklappen dat er een boel gebakken lucht wordt aangeboden en wordt verkocht, tja! en wie wil nou niet het allerbeste voor zijn of haar heiligekoe, daar spelen fabrikanten dan ook gretig op in.
Gr. paul
Dit wordt weer zo'n verschrikkelijk lang ruzie-topic. Er kan namelijk absoluut door niemand worden aangetoond dat dat spul werkt. Japan en zijn geestverwanten zullen daar tegenin brengen dat ook beslist niet kan worden aangetoond dat het spul niet werkt. Zij vinden dan dat je, zolang niet is aangetoond dat het niet werkt, het spul het beste maar wel kunt gebruiken. Zoals ik al eens eerder schreef: een vriend van mij opent en sluit zijn kofferbak voor de aanvang van elke rit, ook al heeft hij geen bagage bij zich. De auto loopt al vier ton met de eerste motor en koppeling. Als dat geen probaat middel is!!!
Overigens doe ik zulke gekke dingen niet en heeft mijn auto ook al vier ton op de teller. Ook bij mij zijn geen noemenswaardige gebreken opgetreden.
[quote=Audifreak763]Er kan namelijk absoluut door niemand worden aangetoond dat dat spul werkt[/quote]
daar komt nog bij... is het getest, dan is het bijna altijd getest in de vliegtuigindustrie... als men hoort VLIEGTUIGEN dan zal het wel goed zitten, want stel dat zo'n ding naar beneden komt, daar zullen ze vast geen enkel risico mee lopen... DAN ZAL HET WEL GOED ZIJN [url=http://imageshack.us][img]http://img138.imageshack.us/img138/7243/...[/img][/url]
Gr. paul
Er zijn zoveel potjes met wondermiddeltjes, echt wonderen heb ik er nooit van gezien.
Ik ben er dan ook niet voor te vinden.
Hoeveel automerken verbieden zelfs die spullen.
Ik hou het veel liever bij een goeie olie, die op tijd word vervangen, (smeerintervallen van 25000km vind ik maar niets) en de olie altijd boven het minimum.
Een motor die goed gesmeerd en gekoeld is krijg je niet kapot bij normaal gebruik.
Veel van die potjes hebben dan ook nog eens een voor altijd effect (minder olieverbruik zolang je het potje gebruikt maar owe als je dan met die potjes stopt).
17 jaar
Die Marlyprodukten hebben jaren geleden wel degelijk hun nut gehad. In die tijd was de oliekwaliteit laag en de motoren gingen ook niet lang mee. Daar Marly (toen) bestond uit colloidaal grafiet gaf dat wel extra bescherming bij grenssmering. Ik zou het nu zeker niet aanraden. Ik ken gevallen waar men dacht: een beetje meer kan geen kwaad, met als gevolg een stevig olieverbruik doordat het grafiet niet in oplossing bleef en ging vastkoeken bij de zuigerveren waardoor die vast kwamen te zitten.
Een leuke anekdote: de vertegenwoordiger kwam zijn produkt voorstellen bij de plaatselijke Leyland dealer. Hij rijdt zijn wagen op de put en laat alle olie (die voorzien was van Marly grafiet ) er uit lopen en neem de chef van de garage mee voor een ritje van 10 km zonder olie in de auto.
Na de rit terug olie erop en na wat verkooppraatjes op naar de volgende klant. Verwondering alom bij de technieker en een flinke bestelling volgde.
Ik heb dat ook ooit gezien maar dan met Slick 50.
17 jaar
Dat doet me nog aan een voorval denken bij ons op de firma.
Wij hadden een grote buldozer op banden van het merk Hannomag, nu was het zo dat die mannen zelf hun oliewissels deden (enkel als er iets kapot was kwamen wij er aan te pas).
Nu was het zeer kalm en de bediener van de laadschop had niks te doen.
Hij moest dan maar een oliewissel doen.
Nu had hij er niet beter op gevonden dan spoelolie (hydrolycolie) op zijn motor te doen, hij wou hem zo een half uurtje laten draaien om de motor van binnen kraaknet te krijgen (waar zou anders spoelolie voor dienen?).
Het resultaat viel hem wel wat tegen, na vijf minuten stond er al een groot gat in de motor.
Hij wist direkt wat zo een zescylinder dieseltje kost. (hij heeft hem niet moeten betalen hoor).
Maar dat toont ook wel aan dat olie niet zomaar olie is er zit wel degelijk verschil in het ene tegenover het andere.
17 jaar
[quote=Sus11208]Veel van die potjes hebben dan ook nog eens een voor altijd effect (minder olieverbruik zolang je het potje gebruikt maar owe als je dan met die potjes stopt).[/quote]
DRUGS voor je motor......?? Paddomobiel..?
17 jaar
Marihuauto.!!!!!!!!!!!!!
Sunoco SYNTURO Xenon 5W40.
VW 505.01 / 502.00
en 505.00(en Ford WSS-M2C917A)
API SM/CF
ACEA C3, A3/B4-04
MB 229.51 & BMW LL-04
Porsche
Synthetische motorolie, Voor moderne benzine-, LPG- en dieselmotoren, uitgerust met DPF en/of SCR, waar voor motorolie volgens ACEA C-3 en viscositeit SAE 5W40 voorgeschreven is.
Dit is een low saps motorolie die zeer goed is.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar