Hallo Allemaal,
Ik doe zelf het onderhoud van mijn auto, dit gaat op zich prima.
Nu lees ik in mijn vraagbaak niets over onderhoud aan de airco.
Ik vraag mij af:
Wanneer bevat het systeem teveel lucht? (kijkglaasje naast radiateur)
Hoe vaak moet de vloeistof ververst worden?
Moet er een filter vervangen worden?
Zijn er overige punten waar ik aan moet denken?
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Met vriendelijke groet,
Michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De meningen lopen hierover nogal uiteen. Zie andere 'onderwerpen' op deze site. Ik heb net mijn eerste airco aangeschaft, en ANWB-aankoopkeuring gedaan. De keurmeester antwoorde op deze (zelfde) vraag: Vloeistof en filter hoeven niet vervangen te worden. Het systeem verliest 8 à 10% per jaar. Op een gegeven moment merk je wel dat de airco minder werkt. Dan vloeistof en filter vervangen. Het systeem is onderhoudsvrij.
Let wel, dit zijn niet mijn woorden. Ik weet dat lang niet iedereen op deze site het hiermee eens zal zijn. De waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen.
Ik ben raak wel nieuwsgierig wanneer jouw airco het laatst voor onderhoud is geweest, en of hij nog steeds naar behoren functioneert. Vandaag of morgen loop ik toch ook tegen dit probleem aan: vloeistof vervangen of niet?
Nou dat zou ik maar niet doen! Als je de motorolie ververst van een auto doe je dat dan ook altijd zonder een nieuw filter? Filters worden vuil, dus moeten ze op termijn vervangen worden. Eens in de 3 jaar moet je de ac van nieuwe olie en koudemiddel voorzien, als je hem goed werkend wil houden. Om dan ook het filter te vervangen is alleen maar slim!
Sytze
Als de airco aan staat moet je voor zover ik weet geen belletjes in het filter kunnen zien. Maar als je twijfelt, ga dan naar een airco specialist. Die kijken het hele airco systeem voor een klein bedrag voor je na. Als je de airco toch opnieuw laat vullen, laat dan het filter ook vervangen. Het filter kost iets van 2 tientjes en het vervangen is een kwartiertje werk. Moet je niet op gaan bezuinigen, een vulling gaat enkele jaren mee. Een nieuwe compressor is veel duurder (tussen de 500 en 1000 euro ex. montage).
Vanwege allerlei milieu eisen kun je helaas weinig zelf sleutelen aan een airco. Het afgetapte en toegevoegde koelmiddel moet ook nog eens allemaal worden bijgehouden in een administratie.
18 jaar
Dat klopt dan toch wat ik zeg? Eén keer in de zoveel jaar het zaakje vervangen. Als je 10% vermogen per jaar verliest zal je dat, lijkt me, na een jaar of drie, vier wel gaan merken. En dan lijkt me het logisch dat je het filter ook vervangt. Niemand beweert tot nu toe dat dat niet nodig zou zijn. Filters filteren.
Echter: volgens Sytze 1 keer in de 3 jaar. ANWB zegt je merkt het wel (een jaar of 4,5) En elders lees/hoor ik weer tralalalala.
18 jaar
Hartelijk dank voor deze reacties,
Ik trek mijn eigen conclusies dat het zo'n vaart niet loopt met onderhoud plegen.
Wel denk ik dat het belangrijk is dat de compressor niet droogloopt, dat is het geheid mis.
Verder wat betreft motorolie, deze vervuild door verbranding. Dat doet aircovloeistof niet. Hoewel net als bij koelwater er ongetwijfeld kleine deeltjes uit de leidingen in de vloeistof komen die op den duur voor slijtage zorgen. Dus eens in de zoveel jaar filter en vloeistof vervangen lijkt me noodzakelijk.
Treb, de wagen is 7,5 jaar oud. Toen ik haar bij de dealer kocht, anderhalf jaar geleden was er geen bel te zien in het kijkglaasje. Ik denk dat ze 'm toen voor de verkoop afgevuld hebben. Nu is het glaasje vol lucht en zie ik de vloeistof koken als ik de airco aanzet. Ik denk dat ik het nog deze periode aankijk voor ik hem bijvul dat zou betekenen 3 jaar en 150dkm.
Ik moet zeggen dat ik de airco nauwelijks gebruik.
Michiel
18 jaar
De airco moet van voldoende koudemiddel voorzien zijn, het koudemiddel transporteerd namelijk ook de olie door het systeem en zorgt zo voor de smering van de compressor. Minder koudemiddel betekent minder smering. Als binnen anderhalf jaar de vulling aanzienlijk minder is geworden, dan is het zeker raadzaam om even langs een airco specialist te rijden. Deze hebben een soort van elektronische snuffelaar waarmee ze lekken kunnen opsporen. Overigens mag een airco officieel niet worden bijgevuld. Het systeem moet eerst helemaal leeg, vervolgens moet het systeem op lekken worden getest en als er geen lekken worden gevonden mag het pas weer gevuld worden.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar