De auto loopt stationeer niet warm maar als je de straat uitrijdt en dan 1 kilometer heb gereden dan begint de temperatuur op te lopen tot aan het rode gebied ( de termostaat heb ik al verwijdert en nog geen nieuwe geplaatst omdat deze 82c niet op voorraad was)
De ventilator slaat netjes aan als de meter net over het "midden" is en slaat ook weer af. Nadat ik een stuk gereden heb en de temp staat dus weer richting het rode is het mij opgevallen dat de ventilator niet aangaat, als ik dan de motor uitzet en de stekker van de ventilator eruit trek gaat deze wel aan (met de auto op contact dan) dit doe ik om de motor te laten koelen, vervolgens als ik dan de auto opnieuw start (na 2 minuten) en de stekker er weer inplug gaat de ventilator weer uit dan is de temperatuur alweer gezakt naar het midden??!! ......... thuis gekomen draai ik de dop van de radiator eraf en staat er druk op die ik dan voorzichtig laat wegvloeien naar het expansievat (staat voor mijn gevoel geen overmatige druk op)
wat zou er aan de hand kunnen zijn?
tempsensor defect?
radiatordop defect?
Thermostaat (was eruit en wordt dus al vervangen)
wie o wie !!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je het toch in de thermoschakelaar moet zoeken.
Als je de stekker eraf trekt gaat de fan inderdaad draaien als veiligheid.
Laat de stekker er vanaf liggen zodat de fan constant draait en ga rijden en ook stilstaan met de motor lopend, als de temperatuur dan goed blijft kan het alleen de thermoschakelaar zijn.
dan ga ik die ook maar ff bestellen.
Weet u toevallig hoe je een waterpomp kunt testen als deze nog o/in de motor geplaatst zit? Heb trouwens ontdekt dat de waterpomp idd achter de distributie zit........ en deze had dus gelijktijdig met het wisselen van de distributie vervangen moeten worden :( ........ damz..... tja als je alles van te voren weet ....
Ik probeer morgen ff een nieuwe thermoschakelaar te krijgen en tevens een nieuwe radiatordop, het koelwater dat ik eraf heb laten lopen was volledig roestig van kleur en dus nodig aan vervanging toe.
17 jaar
Eerst de juiste thermostaat monteren voordat je andere stappen gaat ondernemen.
Zo de nieuwe thermostaat zit erin, na ongeveer 40 minuten staioneer gedraaid te hebben (met de radiatordop eraf) en af en toe in de ondersteslang te hebben geknepen sprong eindelijk de fan aan. Hierna de radiatordop weer gemonteerd en even 20 sec op 3500 toeren laten draaien, totdat de fan opnieuw aansprong (nog weer in de onderste slang geknepen) de temperatuur bleef ondanks alles exact in het midden hangen en alles lijkt nu verder goed.
A.s. donderdag gaat de auto een ritje maken (eigelijk de enigste dag in de week dat de wagen gebruikt wordt, voor de rest van de week staat ie stil)
Van het weekend zal ik m hiero weer melden, alvast bedankt voor het meedenken.
17 jaar
alles werkt weer zoals het er nu uitziet
thx allen voor het meedenken
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar