Tijdens de laatste onderhoudsbeurt (134000km) kreeg ik de opmerking dat ik het waterpeil diende in het oog te houden omdat er een vermoeden was van waterverlies. Na anderhalve week doe ik een controle en het peil bevind zich onder het minimum Waarna ik wat bijvul.
Nu merkte ik op dat er waterverlies was aan het overloopdarmpje van het reservoir. Ik breng de auto terug naar de garage en deze vertellen mij dezelfde dag nog dat de cilinderkop kapot is. Kostprijs 4000!
Daar ik deze investering niet zie zitten heb ik de auto terug gehaald en ben ik eens even zelf gaan kijken. Het reservoir werd in de garage volledig tot aan de dop gevuld, toen ik thuis kwam (+/-8km rustig gereden) was er aan de overloop weer heel wat koelvloeistof te zien. Wanneer ik de dop verwijderde kwam er even wat druk af maar niet overdreven. Ik liet de wagen 30 minuten stationair draaien, de bovenste radiatordarm werd warm en de onderste bleef vrij koud, pas na enkele minuten draaien op ongeveer 2800 toeren begon de fan te draaien en blijkbaar ging toen ook de thermostaat open want de onderste darm werd toen wel heet. Het koelwater is helder, er is geen water zichtbaar in de olie en er is ook geen witte rook zichtbaar. Wanneer ik de dop van het expansievat losdraai komt er wel wat druk vrij en borrelt er een luchtbel op (let wel het vat is dan nog propvol)
Volgens een kennis (autohobbyist) van mij lijkt er weinig aan de hand en zou een kapotte cilinderkop véél meer druk op het koelcircuit zetten.
Wanneer ik de auto stil leg hoor ik nog geruime tijd druk ontsnappen langs de dop (niet door het darmpje) zelfs nadat ik de dop al heb losgedraaid en teruggeplaatst.
Ik heb het niveau nu terug op peil gebracht en ga dat nu even in het oog houden.
Herkent iemand dit verhaal? Zou het hier toch gaan om een kapotte kop en kan je dat eventueel met zekerheid ergens aan herkennen?
Hoort die dop zelf niet hermetisch af te sluiten waardoor de overdruk alleen langs de veerklep en het darmpje weg kan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik dacht aan een "snuffel" test voor uitlaatgassen in kvs. Of koel systeem onder druk zetten om lekkages op te sporen. Als ik het goed heb, het is een van probleemmotoren van Toyota. Dus zeer nauwlettend in de gaten houden. Evt proberen bij een andere garage voor een second opinion.
Vandaag 30 km gereden en het vloeistofniveau is gezakt tot onder het minimum. Rondom en onder het overloopdarmpje van het reservoir is alles nat en ook op de grond is er een klein plasje zichtbaar recht onder de overloop.
Na het aflaten van de druk en het terugplaatsen van de dop bij stilstaande motor is er nog steeds een drukverlies te horen aan de overloop terwijl de druk nu toch wel absoluut miniem is, alleszins volgens mij toch bijlange niet genoeg om de overdrukklep open te kunnen duwen.
Zou een lekkende vuldop zo een groot vloeistofverlies kunnen verklaren? Ik heb toch zo ongeveer een liter moeten bijvullen.
Ik ga alleszins op zoek naar iemand die het koelwater kan testen op CO²
9 jaar
Google eens op D4-D cat motoren Toyota,er gaat een wereld voor je open.
Ik ben bang dat bij jouw auto hetzelfde aan de hand is wat duizenden voor jou al gehad hebben,het begint met koelvloeistof problemen.
Het einde van het liedje is dat de kop vervangen moet worden,is gescheurd.
De meeste hebben een compleet nieuwe motor gehad en zelfs die hebben daarna weer een nieuwe motor gekregen omdat het wederom fout ging.
De meeste beginnen er niet meer aan of zeggen gelijk dat je de kop moet vervangen.
Ik hoop voor je dat het meevalt.
9 jaar
Na 5 dagen met enkele korte ritten van een 5 tal kilometer stel ik vast dat er geen water langs de overloop meer wordt buitengeduwd. Het niveau in het reservoir blijft op pijl al word er wel druk opgebouwd in het reservoir. Zou het eventueel te wijten kunnen zijn aan een kapotte/ te laat opengaande thermostaat dat de druk zo hoog oploopt dat het water langs de overloop ontsnapt? Het duurt bij stationair draaien meer dan een half uur vooraleer deze opengaat?
Ik heb de verhalen rond deze motoren jammer genoeg ook moeten lezen, ik hoop toch ergens dat dit bij mij het geval niet is. Mijn onderblok werd indertijd ook al 2 keer onder garantie vervangen wegens overdreven olieverbruik, sindsdien al jaren geen problemen meer gehad.
9 jaar
Vooraleer ik me neerleg bij het feit dat misschien toch de kop of de koppakking kapot is heb ik de thermostaat vervangen. Het koelwater circuleert nu wel terwijl dit eerder na een rit van 15km nog niet het geval was. Wanneer ik de oude thermostaat in een pannetje met water opwarm gaat deze pas open bij een temperatuur van 94° ipv op 82°, hij is pas volledig open bij het kookpunt.
Dit probleem is dus al opgelost, maar ik heb wel nog steeds een opbouw van druk in het expansievat en wanneer ik daar een lamp tegen houd zie je daar kleine luchtbelletjes inkomen. Ook als de motor uit staat en je knijpt in de onderste slang van de radiator dan komt er nog steeds lucht uit de motor.
Kan er door het niet afdoende circuleren van het koelwater en de daardoor ontstane hitte of stoom misschien een luchtbel opgebouwd zijn in het motorblok?
Hoe kan je dit systeem volledig ontluchten?
Ik heb trouwens Toyota Belgium gecontacteerd over dit probleem. Hun antwoord is dat een ruilmotor de beste oplossing is, en gezien de leeftijd van de auto komen zij niet meer tussen in de kosten. zelfs niet nadat op 20000km en op 60000km het onderblok al werd vervangen.
Als je natuurlijk een komplete motor vervangt zal het wel opgelost zijn, zo kan iedereen automonteur worden lijkt mij. De kapotte thermostaat werd zelfs niet eens vastgesteld bij de dealer!
9 jaar
Wat de belletjes betreft is "snuffel" test de oplossing. Die zal aangeven od er uitlaatgassen in kvs komen.Zo niet is het voor u vooralsnog goed. Druk in het systeem hoort. Het werkt met een overdruk.
9 jaar
Dat de komplete motor vervangen word heeft met gevolg/vervolgschade te maken.
Dat heeft niks met de kunde van de monteur te maken,maar met een ontwerpfout,daar is niet tegen aan te sleutelen.
Hopelijk valt het bij jouw auto mee,maar drukopbouw in het koelsysteem doet het ergste vermoeden.
Maar laat eens snuffelen naar uitlaatgassen in het koelsysteem.
9 jaar
De kogel is door de kerk, ik heb de wagen afgedankt. Weer een illusie armer, dat ik met Toyota een degelijk betrouwbaar merk had gekocht. Maar in dit geval mocht het jammer genoeg niet zijn, het verschil in betrouwbaarheid tov mijn vorige Toyota was hemelsbreed te noemen.
Mag dus dicht!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar