Tijdens vakantie bergop, 120 km/u (met aanhangertje en dakkoffer en gezin) viel plotseling het vermogen weg (oranje motorlampje ging branden) en liep de snelheid terug. Terugschakelen naar 4 en 3 bood geen oplossing meer. Langs de kant stilgestaan (contact uit) en na 15 min weer gestart. Verder geen problemen meer gehad met dezelfde snelheid/rijgedrag, lampje bleef branden.
Bij thuiskomst in Nederland, wilde de auto na 5 min stilgestaan te hebben erg moeilijk (10 sec doorstarten) starten. Volgende ochtend geen problemen meer, auto doet het gewoon als vanouds....
Vraag: Wat is er aan de hand en wat moet er gebeuren, of waar moet ik rekening mee houden?
Overige gegevens:
Kmst 288000
temp op dat moment 19 graden en droog
Laatste beurt (285000 km) Forte motorreiniging en brandstofreiniging toegepast
Heeft nog niet erder een dergelijke storing gegeven.
Geen roetfilter aanwezig
Rustige rijstijl, gemiddeld verbruik 1:20 (vakantie nu 1:12)
Olieverbruik (5w40) is nihil
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Foutcodes uit laten lezen? Want zonder die codes is en blijft het raden.
Heeft nu waarschijnlijk geen nut meer. Foutcodes worden hooguit een 40-tal ritten bewaard.
Zelfde klacht heb ik al vier vakantie's...! Toyota doet net of hun neus bloed. Zonder vermogen stil staan in frankrijk zonder vluchtstrook. lekker met je gezinnetje...! Deze vakantie twee keer bijna iemand achterop gereden. waarschijnlijk zijn ook bij jou de schoepen in de turbo vervuild door de retour uitlaat gassen die worden hergebruikt. Schoepen reageren te traag voor het ploseling gevraagte vermogen. Diverse mogelijkheden, Laat hen uitlezen. Als de error is Commonrail druk dan SVC klepjes vervangen. ongeveer 400 á 500 euro. Als error is turbo druk, dan turbo schoonmakem met Abcon of Forte.
14 jaar
Wij hebben in 2007 hetzelfde probleem gehad. de computer uit laten lezen geeft geen oplossing. Het is een probleem waar mijn bij Toyota totaal geen raad mee weet. Ze hebben de auto diverse keren gecontroleerd maar ze weten zelf ook niet waar ze moeten zoeken. Ik heb het vermoeden dat ze er een andere chip in hebben gedaan.
Ik ben nadien niet meer met deze auto de bergen in geweest want het is levensgevaarlijk. Wij hebben toen Eurocare ingeschakeld maar moesten ruim 4 uur wachten tot hulp kwam (callcenter wordt dan ook gerund door studenten die geen enkele affiniteit hebben met auto's en hulpverlening. Toyota reageerde bij ons erg klantonvriendelijk ondanks dat de auto in de garantie zat en daardoor is onze vakantie verziekt. Na 3 maanden frustreren was men bereid om 50% van de gemaakte kosten te vergoeden.
Mijn advies ga met deze auto niet de bergen in!!
14 jaar
sorry renso maar zo erg is het ook weer niet dat je er niet mee de bergen in kan oid
ropperdepop
t is jammer dat je hem niet hebt laten uit lezen toen der tijd
maar zelf heb ik dit ook gehad een jaar of 2,5 / 3 geleden (ook een avensis 2.0 D4D)
heerlijk met de caravan in de bergen
toen is bij mij de turbo gereinigt en heb er nadien geen last meer van gehad
sterker nog er staat nu al weer ruim een jaar en power-box in combinatie met een turbo-box op en nergens probleemen mee
dus mijn advies laat de turbo reinigen en desnoods nog een keer maar zo maar niet vervangen
90 % kans dat je er geen probleem meer mee hebt
succes
14 jaar
Hoi allemaal,
Het probleem heeft zich natuurlijk in ons vlakke Nederland niet meer voorgedaan. Door jullie reacties over de schoepen van de turbo denk ik ook dat het hier aan ligt. Deze klacht blijkt bij dit model dus wel vaker Voor te komen. Ik ga de dealer vragen om de turbo te reinigen bij de volgende beurt. ik ga er dan vanuit dat ik verlost ben van het probleem
De storingscode was na 2 dagen al verdwenen, nog voor ik tijd had hem uit te laten lezen.
De eerstvolgende keer dat ik dit probleem weer kan gaan ondervinden is komende zomervakantie; met zware bepakking dus.
Dank voor jullie tips.
Gr. Rob
14 jaar
EGR klep behoord ook tot de mogelijk heden. Bij een CD motor ook een bekend probleem is eenvoudig te testen.
Een turbo zit zomaar niet vast zeker niet als de auto regelmatig belast wordt met een aanhangwagen of stevig doorrrijden. Forte shit e.d. mooi in de kast laten staan de manier waarop je het moet toepassen raakt nog kant nog wal. De EGR klep is eenvoudig te testen met een intelligent tester II via activetest.
Update 29-06-2011.
De klacht van de noodloop heeft zich niet meer voorgedaan, echter ik ben nog niet uit de bijzonderheden...
Bij 315000 km de volgende werkzaamheden laten doen:
D riem met waterpomp (laatste preventief) en gerelateerde artikelen,
olie + filter
Brandstoffilter,
reinigingsmiddel bij brandstof toegevoegd.
Monteur van Schouten Gorinchem heeft wat versteld aan de turbo zodat deze niet meer zijn maximale druk op kan bouwen (uurtje werk) en dus niet meer in noodloop kan gaan.
Echter......
Km stand 323000 Toyota trekt zeer slecht tussen 1600 en 2500 rpm, gaat er daarboven als een speer vandoor met achterlating van een enorme rook/roetwolk (zwart)
Nogmaals brandstofreiniging toegepast en met deze tankvulling ongeveer 200 km in 4e versnelling op de snelweg gereden. Normaal rij ik 100 op de cruisecontrol en alleen maar lange afstanden.
Het probleem is hiermee helaas nog niet verdwenen en het is ook niet aan te geven wanneer de Toyota zijn trekkracht wel of niet heeft, wat levensgevaarlijk is met bijvoorbeeld inhalen of invoegen. Gezien de leeftijd en km stand ga ik er geen dure onderdelen meer aan besteden zoals turbo of egr klep.
Zelf heb ik het idee dat de Toyota zich door mijn rustige rijstijl enorm vervuilt.
Iemand een idee?
Egr en inlaatsysteem incl turbo reinigen zodat ik nog 2 jaar/100000 km doorkan?
Type Avensis D4D bj 07/2003 kenteken 56-NB-SG
Gr Rob
13 jaar
De gemelde problemen met de 2.0 D4D motor bjj het rijden in de bergen zijn voor mij zeer herkenbaar.
Rij nu 7 jaar een Toyota Avensis Verso D4D bj. 2002 huidige km stand 366000. Heb hetzelfde meegemaakt en natuurlijk ook op momenten dat het helemaal niet uitkomt als je met een beklimming bezig bent en caravan er achter en soms geen vluchtstrook. Na de nodige wachttijd konden we tot onze opluchting wel telkens met angst en beven de reis hervatten. Inmiddels zijn , na uitlezen van storingscodes in de loop van jaren al 2 keer de klepjes van de brandstofpomp vervangen (geen garantie). Nu had ik onlangs nog eens een zelfde storing (noodloop) en wilde de motor laten uitlezen/resetten in de hoop om in de vakantie geen problemen te krijgen. Volgens de garage ligt het aan de turbo, waarvan de schoepverstelling niet lekker meer werkt. Mij werd verteld dat er 2 opties zijn: auto inruilen (366.000 km op de teller :) of een ruilturbo. Heb toch gekozen voor een ruilturbo (in de hoop dat ik toch weer een jaartje kan rijden zonder al te veel problemen) en morgen wordt deze ingebouwd en weet ik of het euvel is verholpen. Update volgt nog.
13 jaar
Ik heb al 4 vakantie's de zelfde problemen. Vorig weekend wilde ik de turbo uitbouwen om hem schoon te maken. Was er bijna uit, maar twee bouten kreeg ik er niet uit. In een hoek en geen ruimte om een slag te maken. Je hebt waarschijnlijk speciaal gereedschap nodig..?
Heeft iemand hier ervaring mee...?
13 jaar
@Marco41
Turbo uitoouwen schijnt inderdaad niet zo eenvoudig te zijn. Heb mijn turbo laten vervangen door reviisieturbo. Heb gehoord dat er nogal wat gedemonteerd moest worden om er goed bij te kunnen. Waarschijnlijk moet je om de bouten goed te kunnen verwijderen, eerst nog meer delen in de omgeving van de turbo demonteren om er goed bij te kunnen. Bij mij zijn ze er in de garage nogal lang mee bezig geweest.
13 jaar
Dag Allemaal,
Deze problemen komen mij zeer bekent in de oren.
Heb net dezelfde problemen gekend met mijn toyota previa km 225000 volgens de garage turbo problemen.
Oplossing volgens garage vervangen van de turbo 1450 kosten.
Heb contact opgenomen met ABCON. Zij hebben een speciaal systeem om de turbo te reinigen.
Ze injecteren een reinigingsvloeistof rechtstreeks in de turbo terwijl ze met de wagen rijden.
Tijdens het rijden belasten ze de turbo zodat die zijn schoepen moet laten bewegen en de voeistof overal kan indringen.
Resultaat na een uur rijden de turbo begint weer te werken zoals het hoort.
Na een dag of 3 heeft de reiniging zijn werk gedaan en werkt de turbo als nieuw.
De wagen heeft geen enkele foutmelding meer gemaakt.
kostprijs van de behandeling 150
Oja, er zijn ook nog producten gebruikt voor de olie en een toevoeging aan de diesel om de injectors te reinigingen.
Sinds dien loop hij als nieuw.
Hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaring.
De producten vindt je hier.
http://abcon-benelux.be/
groeten
Bart
13 jaar
Dag Allemaal,
Ik ben net terug van vakantie in Italie.
Ben voor de eerste keer door Zwitserland kunnen rijden zonder problemen.
2008 wagen éénmaal in veiligheid gegaan.(2 volwassenen en 2 kinderen plus bagage)
2010 wagen 20 keer in veiligheid gegaan.(3 volwassenen en 2 kinderen plus bagage)
2011 wagen 0 keer in veiligheid gegaan.(4 volwassenen en 2 kinderen plus bagage)
Dus hebben de producten van Abcon zeer goed hun werk gedaan!!!!
Het is de eerste keer dat de previa zonder problemen door Zwitserland is gekomen.YES
Groeten
Bart Willems
Toyota Previa
d4d
km:230.000
13 jaar
Ik heb de het filtertje dat de lucht vanuit de luchtpijp naar de sensoren verbind vervangen. Het lijkt op een sensor, maar het is het klein filtertje. deze zat vol met olie. Voor het eerst probleemloos de vakantie doorgebracht met vouwwagen.
Groeten, Marco
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar