Hallo Allemaal.
Ik heb sinds een paar maanden een zingend geluid rechts achter bij het wiel.
Nu ben ik bij de dealer geweest en konden me niet vertellen wat de oorzaak was. Ook is er op speling van het wiellager gecontroleerd en dit was ook niet de oorzaak.
Het klinkt wel als dat er een wielager kapot is.
Wie heeft een idee wat dit geluid kan zijn??
Groeten Raymond.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is vast een cuppende band. Hierdoor krijg je het geluid van een versleten wiellager.
Je kunt dit cuppen zien aan de buitenkant van het profiel. Het vertoond een soort zaagtand profiel.
Wissel het wiel eens met het reserve wiel of met het andere achterwiel om te checken of het geluid weg is danwel zich nu elders manifesteert.
Hoi Claus,
Ik heb de band al verwisseld met de linker achterband toen leek het of het minder was maar nu is het eigelijk weer het zelfde. Ik heb het idee dat het niet aan de band ligt.
Het is mijn wel opgevallen dat de banden nog goed zijn maar dat ze wel poreus zijn.Heb het idee dat de banden uitgedroogd zijn.
Hij maakt dit geluid alleen bij een snelheid van 80 a 100 km kom ik over de 100 a 120 dan hoor je het niet meer.
Groetjes Raymond.
17 jaar
Ik ga er dus vanuit dat het NIET het wiellager is omdat je dit al hebt laten checken.
Je moet dus eigenlijk proberen uit te sluiten dat je BANDEN dan de oorzaak zijn.
Dit is eigenlijk het best te doen door andere danwel nieuwe banden te monteren.
Ik begrijp wel dat je dit niet zomaar in het wilde weg gaat doen.
Indien je banden uitgedroogd zijn is dit vooral zichtbaar in de zijkanten, de wangen, van de banden.
Wanneer je hier kleine scheurtjes ziet zitten is de band idd uitgedroogd en dus rijp voor vervanging.
Ook banden verouderen onder invloed van o.a. ultra violet licht. Banden kunnen dus aan vervanging toe zijn terwijl het profiel nog goed is. Mensen met caravans kennen dit probleem maar al te goed.
Een andere oorzaak kan zijn dat er een hoogteslag in 1 of meerdere banden zit. Ook dit kan vervelende rijgeluiden veroorzaken. Je kunt dit simpel checken door de auto even op te krikken en een fikse slinger aan het achterwiel te geven en je ogen gericht te houden op het loopvlak van de band. Wanneer je ziet dat het loopvlak opvallend "golft", zit er een hoogteslag in.
Uiteindelijk kun je ook nog even de wielen van achteren naar voren wisselen en omgekeerd.
Kun je direct ook even checken of de achterwielen nog goed "vrij" lopen en er geen achterrem blijft hangen.
17 jaar
Klopt precies wat je zegt claus! De banden(profiel) is nog goed alleen aan de zijkant(wangen) zie je dat ze poreus aan het worden zijn.Ik heb de corollla nu 9 maanden en hij is aps voor de keuring geweest vandaar dat ik een wiellager uit kon/kan sluiten.Wel heeft de auto voor ik hem kocht maanden stil gestaan voor ik hem kocht.Kan het zijn dat de banden door het stilstaan een opdonder hebben gehad??
Overgens zijn er met de keurin weg 2 nieuwe banden opgekomen.Ik zal deze na het weekend eens naar achter leggen om te kijken of dit helpt.
Waar de auto nieuw is gekocht in 91 is hij tot dat ik hem kocht altijd in onderhoud geweest bij de zelfde toyota dealer. De auto heeft nu een km stand van 89.000 kan ik dan slijtage uitsluiten van de achtekant waar het geluid vandaan komt??
17 jaar
Wanneer een auto maandenlang stilstaat kunnen er idd "platte vlakken" ontstaan in de banden.
Dit zou mogelijk het lawaai KUNNEN veroorzaken.
Wisselen met de voorwielen is de goedkoopste en snelste manier om te checken.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe nauwkeurig de keurmeester is geweest maar er bestaat natuurlijk wel een mogelijkheid dat het TOCH een wiellager is. De keuring let op teveel speling van het lager, NIET of dit lager ook lawaai maakt...
Mogelijke slijtage uitsluiten aan de hand van een relatief lage kilometerstand is altijd gevaarlijk. Langere tijd stilzetten van een auto kan toch de nodige klachten opleveren. "Platte" banden, klevende koppelingen en niet meer zo gangbare remmen zijn daar voorbeeldjes van.
Eerst maar wielen wisselen en dan goed luisteren.
Het localiseren van bijgeluiden is altijd trickie.....
17 jaar
Ik heb de wielen 2 keer laten shecken op wiellagers.ook hebben ze de auto op de brug gehad om zo een slinger aan de wielen te geven en dit leverde ook geen geluid op vandaar dat ze bij de garage de wiellagers uitsloten.
Verder moet ik zeggen dat de auto het perfect doet.Niks geen last met koppeling of wat dan ook.
Hij schakelt en rijd alsware als een nieuwe auto.Zelfs bij de dealer stonden ze versteld in wat voor staat de auto technisch en motorisch was.En nu dit rotte geluidje wat me elke keer iriteerd.
Claus ik ga het na het weekend meteen je tips uit proberen??
Is het trouwens wel mogelijk dat het een lager is?? omdat ik hoorde dat achter lagers bijna niet kapot gaan??.en is het mogelijk dat er geen speling op zit en dan toch het lager kapot is?
17 jaar
Ja, in theorie kan een lager wel lawaai maken ZONDER kapot (= teveel speling) te zijn.
In theorie zou door het langdurig staan vlakke kantjes kunnen ontstaan op de kogeltjes in het lager danwel in de lagerschaal. Dit veroorzaakt tijdens het rijden geluid.
Maar het is geen wet van meden en perzen......
Gezien de relatief lage km. stand EN de reputatie van Japanners moet je nog een hele tijd van jouw auto kunnen genieten!
17 jaar
De reden dat het geluid me dwars zit is omdat het gaat iriteren onder het rijden en dat mijn kids er ook last van hebben.Pap ik hoor het geluidje weer !!lol Het valt trouwens iedereen meteen op als ze in mijn auto zitten.
Claus ik ga aankomende week eerst de tips uit proberen die je me gegeven hebt.Ik zal dan eerst de banden van voren naar achter leggen en kijken of dit helpt.
Ik houd je iedergeval op de hoogte .Claus hartstikke bedankt voor de tips alvast.
Ps.Zoals ik vertelde heb ik al een keer verwisseld van banden achter.dus de rechtse naar de linkerkant en de linker naar de kan die het geluid maakt.Als het aan de band zou liggen zou hij dan toch het geluidje nu linksachter moeten maken?? Of zie ik dat nu verkeerd??
Dus ondanks de wissel blijft het geluid rechts achter.
17 jaar
Tja, op zich zou je denken dat het geluid dan aan de andere kant zou moeten zitten.....
Maar datzelfde wiel draait dan wel weer de andere kant op, he..?
Een kennis van mij werd ook helemaal GEK van zo'n geluid in zijn Volvo S40. Klonk ECHT als kapotte wiellagers!
Hij had er Pirelli banden onder zitten.
Banden vervangen door banden van een ANDER merk en de auto was weer heerlijk stil.....
Schijnt vaker voor te komen bij banden van het merk Pirelli.
17 jaar
[quote=Santa]Wanneer een auto maandenlang stilstaat kunnen er idd "platte vlakken" ontstaan in de banden.
Dit zou mogelijk het lawaai KUNNEN veroorzaken.
Wisselen met de voorwielen is de goedkoopste en snelste manier om te checken.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe nauwkeurig de keurmeester is geweest maar er bestaat natuurlijk wel een mogelijkheid dat het TOCH een wiellager is. De keuring let op teveel speling van het lager, NIET of dit lager ook lawaai maakt...
Mogelijke slijtage uitsluiten aan de hand van een relatief lage kilometerstand is altijd gevaarlijk. Langere tijd stilzetten van een auto kan toch de nodige klachten opleveren. "Platte" banden, klevende koppelingen en niet meer zo gangbare remmen zijn daar voorbeeldjes van.
Eerst maar wielen wisselen en dan goed luisteren.
Het localiseren van bijgeluiden is altijd trickie.....[/quote]
Fout! Bij een apk keuring wordt wel degelijk geluisterd of een wiellager lawaai maakt. Dit is namelijk niet toegestaan. Speling is wel toegestaan, mits toelaatbaar, maar een wiellager mag absoluut in geen geval hoorbaar zijn, en zal resulteren in een afkeur.
mvg, Sytze
Wat zou een goede band zijn die weinig tot geen geluid maakt? Dit zijn toch vaak de zachtere banden die prettiger rijden??
Of zit ik nu verkeerd??
17 jaar
OH Sytze, duizendmaal excuses dat ik het bij het verkeerde eind had.
(Wie heeft er dan ook het lef om tegen de APK-Goeroe HIMSELF in te gaan...???)
Ik bedoel dus te eigenlijk te zeggen dat de keurmeester er NIET mee gaat RIJDEN. Hij checkt dus slechts of er geluid te horen is wanneer de auto op de brug staat. Toch..??
Kennelijk is het geluid dan pas ontstaan NA de meest recente APK keuring.
17 jaar
Het merk van banden is altijd goed voor een ellenlange discussie en is vaak een persoonlijk iets.
Ik zou er alleen aan willen toevoegen dat de nieuwere Micheins met a-symmetrisch profiel nogal eens problemen geven met de koersstabiliteit van de auto.
De keuze van een merk band hangt ook wat samen met de vraag hoe je de auto denkt te gaan gebruiken qua kilometers.
17 jaar
Klopt Claus hij is het na de keuring erger gaan doen.ik ben toen terug gegaan en de monteur hoorde het geluid ook .heeft er zelf een aantal km mee gereden.Hij zegt het is geen wiellager maar het kan geen kwaad.
Op het moment dat de monteur aan het rijden was vertelde een andere monteur dat een wiellager niet goed kan zijn maar dit zich niet uit in speling.
Eeenmaal terug de auto op de brug en het wiel laten draaien hoorde ze niks aan het wiel en zat ook geen speling op.Ik heb toen aangegeven dat hij het meeste lawaai maakt bij een 80 a 100 km.u kom ik nou aan de 120 of iets daarboven is het weg.
Ps Claus ik zal zo tussen de 5 en 10.000 per jaar rijden
17 jaar
Ik ben benieuwd wat er gebeurd nadat je je wielen hebt gewisseld van voor naar achteren en visa versa.
Wellicht heeft Sytze nog een oplossing voorhanden?
17 jaar
Ik laat het je weten aankomende week of het werkt.En natuurlijk is alle info welkom.!
17 jaar
Haha, die Santa, touché! Kijk, een wiellager hoeft natuurlijk niet hoorbaar te zijn op de brug. Terwijl het wel mogelijk is dat ie versleten is en lawaai produceert bij hogere snelheid. Let op! Een lager hoeft helemaal geen speling te hebben om versleten te zijn en lawaai te maken. De makkelijkste manier is om op een afgelegen weg te rijden terwijl het lawaai hoorbaar is, dan voorzichtig iets heen en weer sturen, dan moet het lawaai stiller worden cq harder worden. Is dat het geval dan is het een lager. Nog een tip: als je wilt controleren of je banden gecuped zijn moet je beslist niet links en rechts achter verwisselen! Die zijn namelijk dan beide gecuped. Beter is het om eerst links voor met links achter te wisselen en te proefrijden, en pas daarna de andere zijde. Trouwens zijn banden zie zijn gecuped goed te controleren: ga er maar eens met een vlakke hand overheen, van voor naar achter en v.v. Je moet dan duidelijk de schuine scherpe randen kunnen waarnemen. Misschien dat het voor een leek nog niet meevalt, maar er is vast wel een bekende die weet hoe deze test goed uit te voeren.
Sytze
ps. met #14 slaat Santa de plank wel degelijk raak, michelin is wel eens beter geweest met zijn banden. ze rijden prima, maar niet totdat het profiel versleten is, ze gooien vroegtijdig de handdoek in de spreekwoordelijke ring.
Sytze en Claus hartstikke bedankt voor jullie tips!! Ik kreeg het idee bij de garage dat het makkelijk werd afgedaan werd met het kan geen kwaad.
Overgens is het geluid bijzonder goed te horen op vlakke asfalt wegen
Ik ga na het weekend meteen jullie tips opvolgen en hoop dat het probleem dan verholpen is.
Ik laat zeker even weten hoe het afgelopen is.
Nogmaal bedankt!!
Groeten
Raymond.
17 jaar
Zo daar was ik weer.Ik heb van de week jullie tips uitgevoerd en daar is eigenlijk niks verandert.
Ik heb het rechter voorwiel naar achter gedaan en het leek even dat het wat minder was.
Ik moest gisteravond wat zware spullen weg brengen en hoorde op de snelweg bij ongeveer 80 a100 het geluid weer maar nu was het net of het geluid nog harder te horen was dan normaal.
Dus bij een bepaalde snelheid en iets zwaarder beladen word het geluid slimmer en het blijft van rechts achter komen.
Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen.
17 jaar
Is de veer niet gebroken..?
17 jaar
Nee de veer is nog helemaal goed.Ik heb zelf dat ik toch weer terug kom op het wiellager omdat ik daar wel eens vaker mee te kampen heb gehad.
Maar omdat de garage zegt nee dat kan niet omdat er geen speling op het wiel zit.zit ik nu in het ongewisse.
17 jaar
Vervang het wiellager maar en het probleemis opgelost
[quote=tarabeest]Vervang het wiellager maar en het probleemis opgelost[/quote]
Het is niet zo dat ik door wil blijven zeuren maar ik wil zekerheid en dat kunnen ze bij de garage niet geven omdat er geen speling op het wiel zit en er met draaien ook geen geluid vanaf komt.
Ik wil zekerheid als het lager vervang dat het ook daadwerkelijk over is.That's all!
17 jaar
Zoals hierboven al eerder beschreven is"wiellagers maken wel degelijk lawaai ZONDER merkbare speling te hebben.
Je kunt het nog een tijdje uitstellen maar bij je eerst volgende APK zul je er toch aan moeten geloven...
En waar wil de garage nou niet aan? Dat een lager WEL lawaai kan maken maar nog GEEN speling heeft...??
Heeft dit bedrijf dan wel apk-keurmeesters in dienst..?
17 jaar
Nou de eigenaar van de garage is is apk keurmeester.Ik vond dat hij het snel af dee dat het geen lager was maar dat het ook geen kwaad kon(vreemd!!).Maar goed dit is de laatste keer dat ik daar geweest ben!!
Wat zou ik kwijt zijn om een lager te vervangen?? en is het dan beter als ik ze allebij tegelijk doe achter?
17 jaar
Het is altijd het beste om 2 tegelijk te vernieuwen omdat ze beide evenveel kilometers hebben gemaakt. Maar weet je nu wel zeker dat het een lager is? Waarom ga je niet eens naar een andere garage om een second opinion? Een lager wat lawaai maakt is altijd een afkeur trouwens! Speling of geen speling.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar