Toyota Corolla: Zwalkende Corolla

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 xli

Corolla E11 ’99 1.3 XLI 16V HB
Auto zwalkt tijdens het rijden over bv drempels buiten de bebouwde kom, dus op een asfalt weg waar je bv 60 km/u mag en dan een drempel neemt met 60 km/ u, gaat de auto van links naar rechts.
Alles gecontroleerd, op gemeten, nieuwe banden gemonteerd uitgelijnd, nog het zelfde
Andere komplete voorpoten met veren geplaatst opnieuw uitgelijnd, nog het zelfde
Auto staat aan de voorzijde rechts 2 cm hoger dan links, ook met de vorige veerpoten
Onderzijde gemeten geen verschillen geen speling, draagarmen en kogels zijn ook prima
Achter ook in orde geen veer of schokdemper kapot,
De auto rijd voor de rest ook goed, trekt niet en stuurt goed.
Trekstangen / reactie stangen (die in de lengte richting lopen) achter hebben iets speling op de bevestiging aan carrosserie,
maar dit is niet echt veel en links en rechts gelijk.
Heeft iemand ervaring of een idee wat dit zwalken veroorzaakt?

Jean le Blanc

Geplaatst door Jean le Blanc (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Lijkt sterk op versleten schokbreker(s).

kaleido 1 (1845) PRO, 10 jaar geleden

Ga eens om te beginnen normaal over een drempel , het is geen race auto !
Ten tweede , schokbrekers nieuw of gebruikt ?
Vergis je niet in het feit dat de achterkant van een auto , als daar ergens speling zit , veel doet in het weg gedrag.
2 cm hoogteverschil , is relatief veel , gemeten op een echt vlakke ondergrond ?
Toch eens goed kijken /meten of er niet iets krom is

Jean le Blanc (0), 10 jaar geleden

Schokdempers voor waren slecht, daarom ook vervangen, verschil is goed merkbaar
drempels op een buitenweg neem ik ook niet met 100 maar 60 alles al gemeten geen verschillen in lengte diagonaal enz en hoogte gemeten op een waterpasstaande uitlijnbrug.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Die schokbrekers, waren dat NIEUWE..?
Geen winding van een veer af?

kaleido 1 (1845) PRO, 10 jaar geleden

Dat vroeg ik ook al ralf , antwoorden is lastig.
Soms is 60 nog te hard , ik weet wel dat als ik dat doe met mijn T5 ik in de sloot lig, en dit is een nieuwe auto , kun je zeggen zal aan de chauffeur liggen , maar ik zou toch nog eens goed kijken naar speling .

Jean le Blanc (0), 10 jaar geleden

Is niet lastig, schokdempers zijn niet nieuw, btw ik ben monteur zo`n 32 jaar dus weet wel wat, al leer ik nog elke dag bij ;)
Ik schrijf mijn verhaal, en daar word blijkbaar aan getwijfeld ? een drempel op een doorgaande weg buiten de bebouwde kom is zo gemaakt dat je daar met de snelheid die daar is toegestaan over kan, zo liggen erg glooiend in het asfald, dus 60km/u is absoluut niet te hard, de meeste gaan er met 80/ 90 over wat ook gaat, ik ben geen snelheids maniak, dus neem gewoon aan wat er staat, ik probeer een probleem te ontdekken en hoop dat iemand mij daar in kan helpen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Waarom monteer je gebruikte schokbrekers? Hoe heb je vastgesteld, dat die wèl goed zijn?
Jean, je somt een hele reeks mogelijke componenten op, die je gecontroleerd hebt, alles is goed, zeg je. Maar toch zwalkt de Toyota!

Hier komen veel meldingen, van auto´s met (mogelijke) problemen, en mensen blijven vragen om suggesties/ tips, totdat ze iets horen, wat ze graag horen/ of beter uitkomt. Als er een retour- vraag komt, hoef je niet gelijk met je achterste poten in het zand te gaan staan.

Jean le Blanc (0), 10 jaar geleden

De schokdempers zijn ok, hoe ik dit vast gesteld heb? veer gedemonteerd, demping en speling gecontroleerd, schotel en rubbers gecontroleerd, veer gecontroleerd.
gemonteerd uitgelijnd en proef gereden. is dit voldoende? ik sta niet met m`n achterste poten in het zand, maar het is net zo`n verhoor.
ik zit zelf te twijfelen op de speling die op de reactie armen achter zit. daarom zet ik dit hier weg, misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft.
maar om van alles te gaan vervangen zonder dat dit misschien nodig is?

kaleido 1 (1845) PRO, 10 jaar geleden

Wat ik dus al zei, speling op de reactiestangen achter , weet natuurlijk niet hoeveel ? , is zeer bepalend voor de reactie aan de voorzijde.
De achteras stuurt namelijk de vooras , ja ja josam uitlijn cursus gehad , dus zit de achteras "los" onder de auto zal de vooras daar op reageren en zul je "tegen"moeten sturen.
En ik ben niet boos , probeer alleen te helpen , mensen rennen soms in een cirkeltje wat doorbroken moet worden om de juiste afslag te nemen.

Jean le Blanc (0), 10 jaar geleden

ik weet het, ik heb zelf cursussen gegeven :P de rijlijn staat mooi op 0 , wielvlucht en sporing ook perfect ook voor zat eerst wat verschil in de camber/wielvlucht na montage van andere veerpoten was deze ook weer gelijk. heb met 2 apk keurmeesters (met ook veel ervaring) de speling gecontroleerd, deze vonden het ook erg weinig.
en de theorie weet ik wel, maar in de praktijk kom je soms voor verrassingen te staan.
maar ik ga van de week de reactie stangen vervangen en dan kijken hoe het dan is.
had gehoopt dat iemand deze klacht al eens had gehad en een oplossing had.
word vervolgt..

Jean le Blanc (0), 10 jaar geleden

Ik heb gevonden wat het probleem is ! vandaag rechterbinnenscherm er uit gehaald, en tot onze verbazing zat er een groot stuk blauw in i pl v zwart.. schade gehad dus.
zeer netjes gemaakt, maar iets te laag vast gemaakt, zodat de bevestiging van de schokdemper /boven schotel ook te laag zit en daarom de auto rechts 2 cm hoger staat
daardoor dit vreemde gedrag, met in en uitveren terwijl je boven de 40/ u rijd.
maar eens langs een richt expert om eens te kijken wat er evt aan kan gebeuren.
en zo word je mooi in de maling genomen en zit je overal te zoeken en kan je niets vinden.. en wielstanden perfect, onderzijde gemeten, niet te geloven :P

bedankt iig voor het mee denken grts Jean

kaleido 1 (1845) PRO, 10 jaar geleden

Niet al iets opgevallen toen je de veerpoot demonteerde ?
Zal lastig worden om dit recht te krijgen 2 cm naar beneden is veel , waar is hij gelast ?
Hij zit op de juiste hoogte alleen het deel waar hij aan vast zit is nog krom vermoed ik.
Je zou de kop waar de veerpoot invalt , als daar ruimte voor is , eruit kunnen slijpen 2 cm er tussen uit en er weer in.

Jean le Blanc (0), 10 jaar geleden

nee niets opgevallen, is ook netjes gedaan (alleen niet precies op maat zeg maar) er is gewoon van een donor de rechtse kant boven de balk ingelast
ik heb aan de balk en aan de rest geen oneffenheden of vouwen oid kunnen ontdekken, ben ook geen schade expert natuurlijk
ik laat er eerst door een expert naar kijken, evt opmeten, op een richtbank, wellicht is het geen 2 cm maar iets minder?
ik laat nog weten wat er mee gaat gebeuren. iemand kwam al op het idee om de schroefveer iets in te korten door er iets af te slijpen, ik laat even alle optie s open tot ik wat meer weet.

Jean le Blanc (0), 10 jaar geleden

Probleem opgelost, veel werk maar alles staat weer zo het hoort te staan, rechter binnen scherm gericht en opnieuw vastgelast.
rijdt weer als een nieuwe, geen problemen meer met in en uit veren.
bedankt voor het meedenken ! kan wat mij aan gaat een slotje op

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.