nadat mijn Trabant motor het had begeven heb ik vele delen vernieuwd , het blokje is kompleet uit elkaar geweest , nu moet ik nog n nieuwe ontstekingsplaat met contact puntjes steken, hoe plaats ik die juist en hoe regel ik dat af ???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Walter ; zorg dat er op die nok waar het kunststof deel van de contactpunt overheen sleept wat warmtebestendig vet krijgt, bv. kogelagervet beslist geen metaalhoudend vet .
Zorg dat je de ronde plaat in dezelfde stand monteert dan die er nu op zit.
Als de contactpunten nieuw zijn wil er wel eens oxide en / of vet tussen die wolfram plakjes zitten .
Schuif hier een waterproof en zo fijn mogelijk schuurpapiertje tussen om dat schoon te krijgen. Daarna veten stofvrij maken.
Je ziet dat de bevestiging van de contactpunten stelbaar is .
Draai de krukas met die moer zo ver rond dat die contactvlakjes zo ver mogelijk open staan en stel het ZO dat die afstand 0,4 mm is !!!
Doe dat met zijn broer net zo.
Het moment van openen is 4mm voor het bovenste dode punt van de zuiger . Dit komt overeen met 24 gr. voor BDP
Je ziet ook dat het linker puntje op de foto geheel schuifbaar is .
Je stelt daarom eerst de rechter op tijd en daarna de linker door deze te verschuiven naar vroeg of laat.
Het is niet je dagelijks werk en omdat werken hieraan met het contact aan de bobine overbelast is het handiger een ohmmeter te gebruiken.
Helaas is controle met een timelamp niet mogelijk met draaiende motor, Dus meten door het bougiegat.
Bougies op 0,6 mm en de afstelling op de punten is + of - 0,05 . ook de timing is plus of min 0,4mm dus geen hogere school.
Succes.
Hallo Punt , bedankt voor de info , ik zal dat zo eens proberen, maar moet ik geen rekening houden met de automatische voor ontsteking ? deze gaat verder open naargelang het toerental van de motor ?
10 jaar
Mijn gegevens zijn van een P63 Je kunt met een tangetje naar voren draaien om de maximale vervroeging te krijgen!
Mit ein Aufspreizvorrichtung !! op de askop voor de techneut.
Die "laat " stand is alleen om makkelijker te kunnen starten.
Succes.
@ Punt ; is het dan niet nodig om dit te doen ?? lijkt wel n domme vraag maar ik ken er echt niks van !
10 jaar
Hallo punt ,
bedankt voor je hulp hé !
10 jaar
motortje draait weer perfect , bedankt Punt !!
10 jaar
ik had na veel zoeken , hier op Problemcar , raad gevraagd ivm het plaatsen en afstellen van contactpuntjes, ik heb de goede raad van de heer Punt opgevolgd
en na wat meten en opnieuw meten , de boel nog eens verdraaien enz,,, heb ik dan de ontsteking prima gekregen ,
het ging eigenlijk zo goed , dat ik nog een oud blokje dat ik heb liggen , nu ook ga klaar maken en voorzien van n compleet nieuwe ontsteking
Mvg
wally
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Trabant 601 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar