👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb een Triumph Dolomite Sprint van 1977 met een electrisch probleem.
Onlangs werd de standaard 6volt bobijn vervangen door een 12volt bobijn.
Een wit/gele draad die van de starter naar de bobijn loopt moet dan niet meer op de bobijn aangesloten worden. De wit/roze draad van de ballast resistor loopt tussen de wit/gele draad en de witte draad, die tussen de zekeringskast en het instrumentenpaneel loopt.
Het is nu net die wit/roze draad die volledig is doorgebrand. De plastic isolatie is weggesmolten en de hitte heeft nog een aantal andere draden beschadigd.
[url=http://imageshack.us][img]http://img329.imageshack.us/img329/7350/...[/img][/url]
Mijn vraag is als volgt : kan ik de wit/gele draad verwijderen, daar die toch niet meer op de bobijn wordt aangesloten. En mag ik de wit/roze draad voor de ballast resistor ook weglaten of gaat dit problemen veroorzaken ?
Alvast bedankt.
Benoit
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarom zet je er een 12 volt bobine op dat gaat toch niet goed werken met een 6 volt installatie.
Hans
't Is een 12volt installatie, dus daar kan het probleem niet liggen.
Benoit
16 jaar
Oke dus alles is omgebouwd naar 12 volt ,was de 6 volt installatie nog met de plus aan massa,en zit dat nu nog steeds op deze manier?
Hans
Nee, dit is nooit een 6Volt installatie geweest.
Het is echter wel normaal dat er standaard een 6volt bobijn op zit, ook al is de rest 12volt.
De 6volt bobijn krijgt bij het opstarten een "boost" van de wit/gele draad die van de starter komt. Met de 12volt bobijn is dat niet meer nodig.
Benoit
16 jaar
Naar mijn mening kan de wit/roze draad gewoon weg. Heb je toch niet meer nodig. Ook de wit/roze draad kan gewoon weg. Ik neem aan dat er dan een (nieuwe) 12 v aansluiting op de bobine overblijft. Als je de wit/roze draad laat zitten krijgt de balast via de bobine 12 volt. Wellicht is dat de oorzaak van het doorbranden.
vr.gr. Theo
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Triumph Dolomite of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar