Triumph Dolomite 1977: Doorgebrande electriciteit

Bouwjaar: 1977, Brandstof: Benzine

Ik heb een Triumph Dolomite Sprint van 1977 met een electrisch probleem.

Onlangs werd de standaard 6volt bobijn vervangen door een 12volt bobijn.
Een wit/gele draad die van de starter naar de bobijn loopt moet dan niet meer op de bobijn aangesloten worden. De wit/roze draad van de ballast resistor loopt tussen de wit/gele draad en de witte draad, die tussen de zekeringskast en het instrumentenpaneel loopt.

Het is nu net die wit/roze draad die volledig is doorgebrand. De plastic isolatie is weggesmolten en de hitte heeft nog een aantal andere draden beschadigd.


[url=http://imageshack.us][img]http://img329.imageshack.us/img329/7350/...[/img][/url]


Mijn vraag is als volgt : kan ik de wit/gele draad verwijderen, daar die toch niet meer op de bobijn wordt aangesloten. En mag ik de wit/roze draad voor de ballast resistor ook weglaten of gaat dit problemen veroorzaken ?

Alvast bedankt.

Benoit

ecurie

Geplaatst door ecurie (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Triumph Dolomite? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Waarom zet je er een 12 volt bobine op dat gaat toch niet goed werken met een 6 volt installatie.

Hans

ecurie (0), 16 jaar geleden

't Is een 12volt installatie, dus daar kan het probleem niet liggen.

Benoit

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Oke dus alles is omgebouwd naar 12 volt ,was de 6 volt installatie nog met de plus aan massa,en zit dat nu nog steeds op deze manier?

Hans

ecurie (0), 16 jaar geleden

Nee, dit is nooit een 6Volt installatie geweest.
Het is echter wel normaal dat er standaard een 6volt bobijn op zit, ook al is de rest 12volt.

De 6volt bobijn krijgt bij het opstarten een "boost" van de wit/gele draad die van de starter komt. Met de 12volt bobijn is dat niet meer nodig.

Benoit

Theo Sparenburg (0), 16 jaar geleden

Naar mijn mening kan de wit/roze draad gewoon weg. Heb je toch niet meer nodig. Ook de wit/roze draad kan gewoon weg. Ik neem aan dat er dan een (nieuwe) 12 v aansluiting op de bobine overblijft. Als je de wit/roze draad laat zitten krijgt de balast via de bobine 12 volt. Wellicht is dat de oorzaak van het doorbranden.


vr.gr. Theo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Triumph Dolomite of stel zelf een nieuwe vraag.