auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Triumph TR6 1972: Startmotor testen

Bouwjaar: 1972, Brandstof: Benzine, Motorcode: 6 cyl.

Eindelijk mooi weer start je oldtimer niet nadat hij 6 mnd heeft uitgerust.
Ik hoor een klik maar verder geen beweging van de motor. Enkele klappen gegeven op de startmotor maar dat hielp niet. Nu heb ik de startmotor uitgebouwd en wil hem los testen op de accu of hij het nu wel doet.
Vraag is hoe sluit ik de accu aan op de startmotor? Het is een Lucas startmotor.
Ik heb 1 aansluiting waar de + pool van de accu opzit en 1 aansluiting welke naar de WR verbinding van de solenoid gaat. De ING verbindingklem is vrij en was ook niet aangesloten.(mag ook niets op worden aangesloten volgens garageboek)
Gaarne reactie, mvg henk

Geplaatst door

toine0 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Henk,

De eerste vraag is altijd of de accu wel opgeladen is. Dat was natuurlijk het geval. Ik zou zelf het volgende doen. Als je de startmotor er toch uithebt zou ik even naar de koolborstels kijken en indien nodig deze vernieuwen.
Of ik zou informeren wat een gereviseerde starter kost en dan de afweging maken. Je kan ook informeren bij autobedrijf "de Zeemeeuw" in Wormer, (die een uitgebreide service kunnen bieden op Triumph gebied, telefoonnummer op internet)

Het kan natuurlijk dat de bendix een beetje vastgebakken zit na het lange stilstaan. Kruipolie zou kunnen helpen. Op de bendix natuurlijk.

Testen zou ik als volgt doen. Plus op de dikke aansluiting (moer) massa op het lijf vd startmotor en daarna een plusdraadje op de solenoid. Dan zou hij moeten uitschieten. Doe het met z'n tweeen, want je moet hem wel vasthouden. (Is voor dit bouwjaar de plus wel echt de plus? anders moet het natuurlijk andersom.) Maar kijk in ieder geval even naar je koolborstels, dat is een kleine moeite.

Soms is het heel triviaal, dan zitten de accupolen niet goed of is er een dusdanige oxydatie, dat er geen electrische verbinding meer is voor het echte zware werk.

Ik wil het niet meteen over het rampenscenario hebben dat je blok vastzit, maar het kan misschien geen kwaad om dit te controleren.

Groet,

Ruud Greeff

Greeff 0

17 jaar

Hallo Ruud,
Bedankt voor je response. Ik had 2 jr. geleden een nw. accu gekocht en laad/onlaad s'winters regelmatig deze.
Dus ik dacht dat het nooit aan me accu zou liggen. Tot jij met het idee kwam of het niet aan me accu ligt.
Voordat ik de startmotor zou wegbrengen dacht ik even proberen met de accu van me buurman en warempel de startmotor werkte prima.
Voor niets me startmotor uitgebouwd. Inmiddels ingebouwd en de TR 6 sloeg in 1x keer aan. Nu nog even wachten totdat het zonnetje weer gaat schijnen dan kan ik weer genieten.mvg henk

toine0 0

17 jaar

Henk,

Het is nooit voor niets. Je moet maar zo denken, hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat.

Groet,

Ruud

Greeff 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Triumph TR6 of stel zelf een nieuwe vraag.