Nog steeds af en toe het probleem dat hij stationair weg wilt vallen in toerental, heel sporadisch, misschien 1 keer in de maand heeft hij dat, het toerental valt dan zo ver weg dat hij op het punt staat om uit te vallen, speel je even met het gas, dat loop hij weer zoals het hoort..
Dit probleem heb ik al een tijdje maar kan het niet creeren om de oorzaak te achterhalen,
Het hangt samen met hetvolgende, Tijdens vol accelereren in de 1 versnelling is het ook soms merkbaar dat hij duidelijk even inhoud, voornamelijk in de lage toeren, dit is maar heel even maar zeer duidelijk merkbaar, even de koppeling intrappen en hem stationair laten lopen en even met het gas spelen is de oplossing..Dit is ook maar eenmalig en komt net zovaak voor dan het bovenstaande probleem,
Ik denk dat deze 2 verband hebben met elkaar, mijn vermoeden gaat uit naar een defecte brandstof pomp, overigens is de benzinedruk wel goed, zowel met als zonder vacuum! ook houd hij de druk lang genoeg vast! Ik twijfel een beetje aan de opbrengst van de pomp ??
Net weer even uitgelezen en dan komt de foutcode 00561 tevoorschijn, Mixture Adaptation - 14-00 - Adaptation limit ( add ) Exceeded.
Deze foutcode heb ik nu 2 keer gehad op langere termijn, na het wissen komt deze dus ook niet terug, Wat me ook opvalt is de lambdasonde, wellicht heeft het verband hiermee, in groep 006 zie ik dan ook hetvolgende :
O2 Active = 1.000
Idle Adapted Value = 1.577
Part Throttle Adapted Value = 0.984
Full Throttle Adapted Value = 0.860
De waarde hierboven is gezien bij koude start, na het uitvoeren van de basic settings pendelde de sonde weer mooi..
Andere dingen zoals valse lucht etc is uitgesloten!Ook de uitlaat is gasdicht en de rest van de sensoren werken mooi zoals ze horen, ook te zien in de meetwaardeblokken.
Het is jammer dat ik het probleem niet zelf kan opwekken, dan word het wellicht een stuk gemakkelijker, maar zo blijken alle metingen die ik gedaan heb juist te zijn,
Wie bevestigt mijn vermoede ?
Gr Stefan
[url=http://img524.imageshack.us/i/dsc001577....][img]http://img524.imageshack.us/img524/6166/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De (add) in de code staat voor "additive". Dat is de mengsel-corrrectie bij stationair.
Omdat de invloed bij stijgende belasting steeds minder wordt denk ik aan een klein lekje bij de inlaat.
Of het is de invloed van de lucht temperatuur vanwege het open filter.
Oldford
Dit heb ik nu 2 x gehad op zeg een half jaar tijd..Het open filter heeft er naar mijn zeggen geen invloed op,
Naar een vacuum lek heb ik al gekeken maar niks kunnen vinden, alles is zowat nieuw wat erop zit, en ook de slangen van het inlaat traject, maar stel, mocht er een lekje zijn, zou dat toch niet kunnen verklaren dat het maar eens in de zoveel tijd voorkomt ? Verder loopt hij echt perfect zowel warm als koud.
Zal nog eens de waarde's bekijken van de inlaat temp bij warme motor tijdens het rijden, bij koude motor zijn de waardes e.d. goed, net even gekeken, buiten temp = 10 graden, kvs temp was bij koude start 9,5 graden en inlaatlucht temp 10,5
Wat is jou mening wat betreft de brandstofpomp ? Ik heb zo'n idee dat de opbrengst van de pomp niet voldoende is, alhoewel de druk wel in orde is.
Gr Stefan
14 jaar
Opbrengst lijkt mij niet, het probleem is dat je de foutcode bij stationair krijgt en niet vollast waar de motor echt benzine nodig heeft.
En je idle adapted value wijkt wel heel erg veel af.
Dus jij gokt toch op een inlaat lek ?
Heb de fout weer gewist, net zoals de lambda waarde's
Nog eens een stuk ermee rijden, dan kijk ik morgen of woensdag weer even wat de waardes zijn, Ik blijf het vreemd vinden, als er een vacuumlekkage is, zou je dit toch niet eens in de zoveel tijd krijgen maar continu of met regelmaat..?
De lambda zat eerst op :
Stationair 1.172
Deellast 0.992
Vollast 0.906
14 jaar
Doe eens een 4-gas test stationair. Misschien pissen de injectors wel in plaats van sproeien.
Die zal ik morgen even proberen te doen..
14 jaar
Vandaag eerst maar eens deze toevoegingen bij de brandstof gegooit,
[url=http://img163.imageshack.us/i/sdc10420.j...][img]http://img163.imageshack.us/img163/953/s...[/img][/url]
Zaterdag word de olie ververst, aangezien het daar ook tijd voor is, maar eerst krijgt hij ook hiervoor nog een spoeling en olie behandeling van Forté..
Na de toevoeging bij de benzine, en een 100 km verder lijkt het wel of de motor wat mooier,soepeler en krachtiger loopt, maar dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten.
14 jaar
Update..
Tot op vandaag geen enkel probleem meer gahad, na de toevoeging van Forté bij de brandstof..
Vanmiddag nog even uitlezen en kijken wat de waarde's gedaan hebben.
14 jaar
Kijk, das altijd mooi (Petje :D )
Zaterdag weer eens tijd gehad, eerst even uitgelezen en jawel hoor..Weer de 00561 tevoorschijn, samen met een fout dat de lambda regeling buiten zijn bereik liep, gewist maar deze 2 bleven nu vlak achter elkaar terug komen, ik moest hem toch even op de put zetten omdat de einddemper lekte ( gaatje in de pijp) Na deze gerepareerd te hebben heb ik toch nog eens goed bij de aansluiting tussen spruitstuk en kat gekeken, en daar lekte hij toch heel minimaal,
De bouten die bij de flens van het uitlaatspruitstuk zaten, waren helemaal vastgedraait, maar wat bleek, de ronde gevlochte pakking ring die het gedeelte af moet dichten lekte daar toch nog, de bouten waren in feite iets te lang waardoor ze wel vast zaten, maar ze zaten tegen de aanslag aangedraait waardoor hij dus lekte, bouten eruit gehaald en 2 schijfjes ertussen gezet om hem wat op te vullen, vast gedraait en nu is hij dus 100% dicht van motor tot einde..
Weekend nog 150 km gereden, uitgelezen en geen storingen meer erin!
Ook even gekeken bij Idle Adapted Value, deze had eerst altijd een waarde van 1.577 en soms nog iets hoger, nu is deze gezakt tot 1,065
Ook de 2 storingscode`s : 00561 en 00537 hebben gegarandeerd dit probleem veroorzaakt..
Ik moet nog niet te vroeg juichen, maar waarschijnlijk is dit probleem dus ook verholpen, ik wacht het nog eens een weekje af en lees hem dan weer uit om het e.e.a. te controleren.
14 jaar
dus een lekke uitlaat veroorzaakte je problemen zoals het nu lijkt. Mooi dat het opgelost is nu hopen dat het wegblijft. Mooie auto btw
14 jaar
Jammer genoeg weer te vroeg gejuicht!
Vandaag weer stiekem eens gekeken en jawel hoor, die kl*te 00561 blijft maar tevoorschijn komen!
Begin een beeje door mijn ideeen heen te raken, iemand nog een goede tip ???
Een aantal dingen kan ik zeker uitsluiten :
* Uitlaat gasdicht
* Lmm werkt maar vandaag even gewisseld met een ander exemplaar voor te testen
* Inlaat en slangen vertonen geen lekkage
* Lambda pendelt tussen 0,90 en 1,1 Volt en verwarming werkt
* Actief koolstoffilter zit er niet tussen, enkel de elec klep om foutmelding te vermijden / slang afgedopt.
* Brandstofdruk na meting oke > 3,5 Bar ( jammer genoeg moment opname )
* Output test oke
Idle Adapted Value staat weer op 1.550
Heel sporadisch komt de 00537 tevoorschijn en meestal in combinatie met de 00561, de eerste is niet meer aanwezig nu..
Wat ik nog eens wil controleren is het tussen stuk, tussen inlaatspruitstuk en motor, lijkt me sterk dat hij hier lekt, maar je weet maar nooit.
Begin er een beetje moedeloos van te worden, de auto loopt overigens echt perfect zonder problemen, alleen die foutcode stoort me ontzettend en wil die graag eruit krijgen, het enige wat ik wel merk is een hoog brandstofverbruik +/- 300 - 350 km met 50 Liter..
Auto is een paar weken geleden nog gekeurt en meting was in orde, alleen is iemand anders ermee naar de keuring geweest en weet ik er verder niks vanaf.
De 00561 zie je niet vaak en is ook ineens tevoorschijn gekomen, zonder wat veranderd te hebben, erin staat hij zo maar hoe krijg je hem er weer uit ??
14 jaar
Beetje erg hoog dat lambda-signaal. Geen wonder dat je fout 00561 krijgt. Motor staat te rijk.
Mogelijk sensor fout, pissende/lekkende injectors, lekke brandstofregelaar (lekt naar vacuüm aansluiting) of versleten motor.
Bij welke toerental heb je dat signaal gemeten? Stationair? Meet dan nog eens bij 3000 rpm.
Wat zijn je koelwater- en inlaat lucht temperaturen?
Oldford,
Welk signaal bij welk toerental bedoel je ?
De lambda begint bij een koude motor na een X aantal seconden te werken, dus te pendelen en blijft tussen de genoemde waarde in hangen, dus ook bij een warme motor, tijdens stationair draaien of tijdens het rijden, af en toe schommelt hij op toeren tussen de 0,8 V en 1.1 +/-
In deellast hangt het getal op 0.992 en bij vollast op 0.900
De KVS temp sensor en inlaatlucht temp sensor wijken beide amper 1 graad af t.o.v. de omgevings temperatuur, dus die zijn goed, vanmiddag nog wat getest met de laptop ernaast, de motor heeft een hele tijd stationair gelopen en zag toen wel dat de inlaatlucht temp sensor een waarde van 60 graden aangaf, maar dat kan de open filter wel verklaren icm stilstaan / lopende motor en warmte onder de kap, tijdens het rijden zakt deze mooi!
De brandstofdrukregelaar is ook in orde, en lekt niet, ook niet via de vacuumslang, dat was ik vergeten te vermelden.
Een versleten motor geloof ik niet, voor het vermogen wat hij leverd, mooi rustig lopen, en de resultaten op de testbank zou je deze conclusie niet trekken..
De injectoren heb ik nog niet kunnen bekijken..
Jammer dat je de LMM niet kan zijn in Vagcom..
14 jaar
Stefan, ik dacht dat jij toch wel zou weten dat een lambda-sonde minstens moet zakken naar 0,2 volt.
Pendelen boven de 0,8 volt is niet genoeg. Motor staat te rijk door wat voor oorzaak dan ook.
Kun je motor-vacuüm meten met een ouderwetse meter?
Lambdasondes uitgelegd: http://amtgarageforum.nl/forums/storage/...
Das waar Oldford, Maar wou de waardes toch even hier plaatsen..en aangezien ik bij meerdere VR6 motoren de lambda gecontroleerd hebt, doen deze vreemd genoeg allemaal hetzelfde, dus schommelen tussen 0,8 en 1,1
Heb die gemeten bij 4 verschillende motoren incl. bij die van mij, bij de andere was het storingsgeheugen leeg trouwens..Nu is niet elke auto hetzelfde maar om een voorbeeld te geven.
Normaal zie ik ze pendelen tussen de 0,4 en 1 Volt ongeveer, maar waar moet ik het nu zoeken is de vraag, de lambda pendeld maar niet goed genoeg, motor loopt uitstekend, stationair veel te rijk, geen rare dingen kunnen ontdekken, op een hoger verbruik na dan..
Wel heb ik nog steeds niet de olie kunnen verversen, deze zit er eigenlijk al wat te lang in en ruikt zoals ik eerder al zei wel wat naar benzine, maar of dat het hem nu is....
De meter voor vacuum te meten heb ik niet helaas..
14 jaar
Gechipt neem ik aan? Probeer eens een standaard chip.
Wat is er buiten het open luchtfilter allemaal veranderd aan deze motor?
Wat voor voltage op de lambda-sensor lees je uit tijdens afremmen op de motor (dus met uitgeschakelde injectie)?
En wat voor voltage lees je koud voordat je de motor start?
Aan de motor is veranderd :
* Compleet 67mm uitlaat systeem vanaf kat met supersprint Spaghetti
* Open filter
* Op maat geschreven software
En er hangt een AGK bak achter, maar dat heeft er verder niks mee te maken, eerste 3 versnellingen zijn iets korter dan de standaard bak.
Wat de lambda doet tijdens het afremmen op de motor heb ik nog niet bekeken, doe dat morgen wel even, het voltage bij een koude start weet ik ook niet meer uit mijn hoofd, maar dat hangt ook zo rond de opgegeven waarde, dus om en nabij de 1
Aan de software twijfel ik eigenlijkt niet, de man die hem geschreven heeft, heeft ook mijn KMS geprogrammeerd en doet veel met programmeerbare systemen, en zit zelf ook op het circuit..
14 jaar
Ik zie een open luchtfilter, k&n als ik gokken mag, is die bagger vet van de olie??? zo ja, daar help je elke warmtefilm luchtmassameter mee omzeep. meting beinvloed de hele handel. (daar gaat ie uiteindelijk te arm van lopen, dus nu niet je probleem)
Ik doe maar eens een gooi, wat voor brandstofpomp hangt er onder de auto, eentje van een VR6 of per ongeluk die nog van de golf II?? Heb al eerder iemand met grote problemen gezien, die had de K-jetronic pomp gekoppeld aan een blok met elektrisch gestuurde injectors. Brandstofdrukken schelen gigantisch.
Als je het niet weet; even de injectietijden van het systeem vergelijken met een goed lopend exemplaar.
Harry,
Nee geen K&N maar een gewoon normale, zonder olie of rotzooi, is ook niet smerig, maak hem regelmatig met de compressor schoon..
Er hangt een pomp van een 16V KR onder de auto, een VR6 pomp past niet in de tank, en die van de 16V zijn toch beter of leveren zelfs een hogere druk..
Brandstofdruk is tijdens het meten mooi 3,5 Bar en zonder vacuum 4 dus dat zit wel goed..
14 jaar
probleem gevonden een 1.6V KR blok heeft KE-jetronic van Bosch.......
de benzinedruk is veel te hoog voor het inspuitsysteem van de VR 6!!!!
de K en KE jetronic systemen zijn hogedruk systemen. Als je een motorcode en type/bouwjaar van de donorauto hebt wil ik wel even voor je kijken wat de druk moet zijn. Schatting is ergens rond de 2,5 bar maximal. Zal ik tevens even kijken wat de richtwaarde van de inspuittijd moet zijn.....
het systeem draait nu op de minimale inspuittijd. en nog is de opbrengst van de injectors te hoog door de druk die veel te hoog is.
dan weet je nu ook gelijk waar de benzine blijft. als je gas geeft zal het onverbrand de uitlaat in gaan. Ik wil wel eens een viergastest van deze configuratie zien.....
Even gezocht:
vr6 bosch MPI inspuitsysteem
gebouwd voor '95 druk 3bar met vacuum, 3,5 bar zonder
gebouwd na '95 druk 2,5 bar met vacuum, 3 zonder.
inspuitijd systeem na '95 (uitlezen!!) Groep 2 veld 2, waarde = 1 - 3,5 miliseconde. <1 betekend inspuitdruk te hoog.
voorwaarde voor meting is stationair toerental tussen de 650 en 750 rpm.
Harry
Als ik het goed heb komt die pomp van een '89 er Golf 2 1800 16V KR
Deze VR6 die erin ligt, is van begin '94
Ik ga dalijk nogmaals de brandstofdruk meten, een 4 gastest zal vandaag denk ik niet meer lukken, wel vreemd, even geleden nog gekeurt bij de RDW en daar was alles in orde.
Volgens mijn gegevens hoort de druk van de VR6 gewoon 3,5 bar te bedragen en zonder vacuum 4.
Inspuittijd controleer ik dalijk ook even en zet dan wel alles hier neer..
14 jaar
de golf hoeft op bouwjaar geen 4gastest... co stationar zal wel goed zijn.....
inspuitdruk hangt op motorcode; weet je die??
Nee klopt, de auto zelf is oldtimer ( '85 )
Motorcode is gewoon AAA zoals elke 2.8, deze heeft wel een rotor en geen DIS
Maar waarom had hij de foutcode 00561 eerst helemaal niet, terwijl hij nu bijna niet meer te wissen is ?? Heeft niks met de pomp te maken lijkt me..Eerst waren de waardes wel in orde, maar na verloop van tijd is dat gezeik begonnen,
14 jaar
Net even een meting gedaan,
Nu snap ik er even niks meer van :
Lambda op laptop ( vagcom ) blijft hetzelfde, ofwel pendelen tussen 0.930 - 1.050
Maar.....Trek ik de stekker van de lambda los en meet dan daar, dan schommelt hij mooi tussen de 0.1 en 0.8 Volt..Ook met de stekker aangesloten meet ik bij de sonde een mooi schommelend signaal met de meter, maar kijk ik echter op hetzelfde moment op de laptop dan zie ik de genoemde waarde staan die dus totaal niet klopt, maar waar ligt dit nu aan ??
Op stekker gemeten van de lambda en verwarming is in orde ( accuspanning ) ook de massa is goed, bij los getrokken stekker en motor uit ( wel op contact ) meet je mooi 0,45 Volt, dus dat is ook goed!
Brandstof persdruk op contact = 4 bar
Motor lopend met vacuum = 3,5 bar
Motor lopend zonder vacuum = 4 Bar
Injectoren volgens vagcom :
Koude motor ( vlak na de start )
Inj on time : 4,7 - 5,0 Ms
Na het opwarmen van de motor daalt deze ligt en blijft dan een beetje schommelen tussen 3,2 en 3,5
Ik denk dat ik eerst maar eens het probleem met de lambda moet zien te achterhalen, want hij werkt dus wel perfect maar krijgt blijkbaar een verkeerd of onderbroken signaal ?? door ??
14 jaar
Weet je zeker dat Vagcom een voltage laat zien en niet een berekende lambda-waarde?
Wat geeft Vag-com met de stekker los (0,45Volt op signaal)?
Ja daar zeg je wat,
O2 Active staat erbij en verder niks..
Met los genomen stekker, motor uit en contact aan geeft hij op de stekker 0,45 aan, bij koude motor op de laptop 1.000 dus dat zal geen voltage zijn maar waarde..
Stomme fout van mezelf..
Label file : 021 906 258 LBL
14 jaar
Morgen maar eens even de opbrengst van de injectoren meten..
14 jaar
ik heb zelf ook een kr in de schuur staan. Deze motor heeft een k-jetronic systeem. De brandstofpomp levert een druk van 5,5 bar. Maar wat net zo belangrijk is is de opbrengst.
De pomp van een pl geeft minder druk, maar hoeveel weet ik niet precies. misschien dat je wat aan de info hebt.
Waarom haal je niet even een andere nieuwe sensor? je kunt er vast wel een krijgen met wat korting:) Dan kun je tenminste uitsluiten dat het hier in zit.
14 jaar
Lambda was niet op voorraad, kosten origineel bij Vw 218,-
Ik ga voor ik de boel ga slopen even een 4 gas meting doen, dan moet het e.e.a. wel duidelijk worden.
Ik heb op de injectoren na nu alles geprobeerd,
Alleen kan ik op de lambda het verwarmingselement nog eens meten ( weerstand ) en tijdens het rijden nogmaals goed testen, het kan natuurlijk zijn dat hij buiten zijn bereik gaat..
Aan de opbrengst van de pomp zal het zeker niet liggen, als hij te weinig brandstof zou krijgen zou je dat ook moeten merken tijdens het rijden, en hij rijd n.l. super en als het moet ook zo naar de top in de 5 zonder enige problemen.
14 jaar
Eindelijk tijd gehad om een 4 gas meting te doen, ook hier wederom niks ' geks ' te zien, wellicht dat de lambda iets beter kon functioneren, maar wellicht komt dit van veel korte stukjes rijden, graag jullie mening over de waarde's..
Stationair :
* CO = 0.01
* CO2 = 14.2
* HC = 13
* O2 = 1.15
* LAMBDA = 1.05.5
Op +/- 3000 Toeren :
* CO = 0.12
* CO2 = 14.4
* HC = 14
* O2 = 0.78
* LAMBDA = 1.03.3
Op +/- 4000 Toeren
* CO = 0.05
* CO2 = 14.3
* HC = 14
* O2 = 0.85
* LAMBDA = 1.039
Gelijk even met de Snap-on scanner uitgelezen en hier geeft hij de fout 00561 en 00537 niet aan, heb nu even niet gekeken of hij wel in Vagcom voorkomt op het moment, in de meetwaardeblokken in de snap-on gekeken en leerwaarde O2 Nullast staat stationair ook op 1.41
14 jaar
Korte stukjes rijden maakt niet zoveel uit (wel goed warm rijden voor de meting natuurlijk)
Lambda getal met redelijk warme motor anders zegt deze waarde niet zoveel.
Bij bovenstaande viergastest is dat lambda getal op toeren gewoon te arm.
Trage L sonde kan dit evt ook veroorzaken, dit model zou ik wel een imitatie durven zetten.
Scheelt aanmerkelijk in prijs met zo'n originele.
Als Snapon die codes geeft dan zal je die ook met je Vagcom krijgen.
Gebruiken beide protocol KW1281(VAG) om de informatie aan de ECU te vragen.
Oiram
Oiram,
De motor was bij de meting op bedrijfstemp..Zelf dacht ik ook aan een trage lambda maar om er een immitatie in te zetten vind ik wat link, de meeste immitatie sondes werken niet of niet naar behoren, en dan betaal je dus 2 keer en bent duurder uit..
Bij los meten op de sonde schommelt deze wel tussen 0,1 en 0,8 Volt maar kan altijd wel iets inzitten natuurlijk..
Met 'iets beter functioneren van de lambda' bedoelde ik eigenlijk dat deze misschien beter functioneerd na eens een lang stuk over de snelweg gereden te hebben..
Vind hem niet schrikbarend laag, misschien komt het door de software die ervoor geschreven is maar voorlopig doe ik er even niks aan..
Gr Stefan
14 jaar
Oldford,
Wat vind jij van de meting ?
14 jaar
Te veel O2 om de een of andere reden. Dat is de reden dat je lambda-getal zo arm aan geeft.
Zeker weten dat je nergens lekkage hebt? Kun je bij deze nog met een pijpje voor de kat meten?
Om de een of andere reden loopt de motor stationair niet goed en gaan de leerwaardes sky high. Dat zou aan de chip kunnen liggen.
Nog maar een keer meten, dan liefts voor de kat en ook met de standaard eprom.
Oldford en andere collega's,
Even een update,
Afgelopen 2 weken hoorde ik een geluidje bij bepaalde toerentallen, net of de uitlaat minimaal lekte, na inspectie leek het tussen de pakking ( metalen ring ) uit te komen, tussen spruitstuk en kat, na deze vervangen te hebben was er niks veranderd en de dagen erna werd het alleen nog maar erger,
Weer op de put gezet en goed gekeken, wat blijkt nu, een cm naast de aansluiting van spruitstuk / kat was het spruitstuk gescheurt, precies in het midden van de las en dat was moeilijk te zien, maar omdat het geluid nu beter hoorbaar was, was de scheur ook groter geworden en was hij inmiddels al half rond gescheurt, spruitstuk mooi laten zitten en de scheur helemaal dicht gelast, nu lekt hij nergens meer en is het geluid weg.
Wat ik nu hoop is dat de foutcode van Mixture Adaption 00561 voorgoed weg is, en dat de lambda op deellast en vollast weer normale waardes aan gaat geven..En dat deze er steeds ingekomen is omdat er een fijn scheurtje in het spruitstuk gezeten heeft.
Natuurlijk niet te vroeg juichen, maar zal hem vanmiddag of anders komende dagen nogmaals uitlezen.
Mocht hij er nog instaan, dan doe ik er voorlopig niks meer mee, want zie onderhand tussen de bomen het bos niet meer.
14 jaar
Dat scheurtje zal de oorzaak wel geweest zijn. Ik denk dat als je nu CO meet er a) geen O2 meer is en b) het lambdagetal ook goed is.
Leerwaarde heeft even nodig om weer naar het midden-punt te komen. Je kunt de accu even losnemen om deze te resetten.
Ik hoop inderdaad dat deze weg is, maar heb gisteren zekerheids halve de ECU los gekoppeld, dus de leerwaardes zullen wel op 0 staan, vanavond even de laptop eraan hangen..
14 jaar
Helaas,
Weer uitgelezen en nog steeds deze 2 vervelende fouten erin, de 00561 en 00537..
Vandaag even een reiniger door de inlaat heen gejaagt, die inlaattraject en kleppen schoonmaakt, niet dat deze smerig waren, maar baad het niet, dan schaat het niet.
Wat me wel is opgevallen is dat het meetwaardeblok van de lambda anders aangeeft dan voorheen, nu krijg ik dit te zien :
[url=http://img512.imageshack.us/i/97687760.p...][img]http://img512.imageshack.us/img512/4908/...[/img][/url]
En eerst zag het er zo uit :
[url=http://img440.imageshack.us/i/67565091.p...][img]http://img440.imageshack.us/img440/474/6...[/img][/url]
Nog een idee wat het proberen waard is ?
14 jaar
Nu een tijdje verder en in de tussentijd vanalles gecontroleerd, mede de hele inlaat en nogmaals alle slangen gedemonteerd om er zeker van te zijn dat er nergens een klein scheurtje inzit, alles in orde.
Nog wel steeds de 2 foutcode's die erin blijven staan!
Nu kan ik voor 95,- een Beru lambdasonde kopen, met originele stekker eraan, dus plug & play, is iemand bekend met die sonde's ? Ben helemaal niet kapot van immitatie spul, zeker geen lambda, maar de vw specialist hier in de buurt beweerd dat hij deze ook altijd gebruikt en perfect zouden werken, En dat een originele kopen niet nodig is.
Aangezien ik niet zeker weet of de lambda daadwerkelijk deze storingscode's veroorzaakt, is het weer een 'duur gokje om een originele te kopen en er dan achter te komen dat dit ook het probleem niet is, van de andere kant weet ik niet wat die Beru zal doen..??
14 jaar
pendelt je Lambda bij deel last dan wel of, blijft hij rjjk of arm aangeven, en wat meet je dan bij de 4gas test
4 gas test heb ik niet meer kunnen doen, wegens werk geen tijd meer gehad ervoor, heb toch de gok genomen en de sonde gekocht, gemonteerd, de boel gereset en de ECU even los gekoppelt, alle waardes stonden weer mooi op 0, erna 30 km gereden, storings geheugen blijft leeg!!!!! Lambda IDLE staat nu op 1.020 en deellast op 0.990 en vollast op 1.000 maar heb gewoon normaal gereden en even door getrokken, de waardes die hierboven in Vagcom staan die bleven er normaal altijd zo in staan, wellicht veranderen ze nog iets op lange termijn..
Maar hij loopt echt als een raket..
Ik ergerde me grotendeels aan die 2 fouten die telkens terug kwamen, met wat geluk daalt het verbruik nu ook eens een beetje.
14 jaar
Mischien was het toch je lambda:)
Ik hoop het wel, dan dans ik straks nog even de 'lambada' :-)
14 jaar
Topic mag van mij gesloten worden, na de nieuwe lambda nu 350 km gereden en het storingsgeheugen blijft leeg! Ook in de meetwaardeblokken zie je dat de waardes van de lambda veranderd zijn..
Iedereen bedankt voor het meedenken!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar