Volkswagen Golf III : vr6 met rotor vonkt niet

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 vr6

Hallo techneuten !

Ik heb een golf gti ( agg uit 1996)
heb er een vr6 blok ingelegd met rotor ontsteking. kabelboom computer overgezet.
nu draait i rond krijgt benzine ma de bougies vonken niet..

bobine v.d. gti en de vr6 erop gehad geen verschil. blok komt uit een schade auto en liep toen ik m eruit haalde.

iemand een idee? beide bobines kapot in 1x lijkt me stug..

op de stekker die op de bobine zit krijg ik wel wat stroom ( multimeter) als ik m start.

bvd.

alexander

l3xus

Geplaatst door l3xus (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hoe staat het ervoor met de krukaspositie sensor ?

Niet toevallig de kabels ervan verwisseld, dus van de klop sensor en BDP sensor ?

Spanning op onsteking ook in orde ?

Heb je de mogelijkheid om hem uit te lezen ? Of heb je dat al gedaan en zo ja, wat waren de foutcode's ?

Zijn alle massa punten aangesloten en in orde ?

Vaker word er bij een ombouw wat over het hoofd gezien of vergeten.

Gr Stefan

l3xus (0), 14 jaar geleden

hoi stefan. met het overbouwen is alleen de kabelboom losgeweest dus v.d. motor die dikke ronde en startmotor en dynamo + verlichting. stekkers op t blok zijn verder niet losgeweest. heb massa aan het blok en een massakabel gaat na binnen door mn schutbord. heb hem in de schuur staan dus kan niet uitlezen helaas. op stekkerte die op de bobine komt wel iets stroom als ik m start op de kabel die op de verdelerkap komt moet ik morgen ff meten.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

alex

Heb je de kabelboom of zekeringkast niet mee overgezet ? Ik denk niet dat dit nu precies hetzelfde is dan van je oude motor..

Gr Stefan

l3xus (0), 14 jaar geleden

hoi stefan. zekeringkast kabelboom computer hb ik allemaal overgezet. heb ook de stekker v.d. bobinen en nokkenas gemeten spanning+weerstand zoals in dei bijlage die je had gestuurd. is beide goed. massakabeltje op verdelerkap zat los lekker dom !! van mij dan he. ma nog geen vonk. mis toch bobine kapot? of zou ik ook contactslot moete overzetten? kabel v.d. bobine die op de verdelerkap komt op contact ong 12 volt start ik m dan word i wat minder.

mvg.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Alex

Meet eens met een led testlamp op de ontsteking of je nog een puls meet,

Als je echt alles hebt overgezet en de motor eerst wel liep, zou je haast denken dat er ergens iets fout is gegaan, dan wel vergeten is.

Weet je ook zeker dat alle zekeringen en relai's in orde zijn ?

Als alles goed is, dus ook de bedrading, gok ik op de ontsteking zelf of de bdp sensor ( krukaspositie sensor )!

Het contactslot lijkt me nu niet het geval, maar je zegt dat je 12v meet op de kabel van de bobine die op de verdeelkap komt, bedoel je daarmee op de bougiekabel zelf ? Of op de 3 polige stekker die je in de ontsteking duwt ? Want op die laatste moet je namelijk meten.

Heb al vaker bij deze ombouw meegemaakt dat er een zekering ontbrak of dat er een relai niet inzat, en dat kan als je het niet weet, een hoop ellende veroorzaken achteraf gezien.

Als het goed is moeten deze relai's er op zijn minst inzitten, andstofpomp = 67 Motorregel relai = 109 of 167
Zekering nr 15 ( 10 AMP ) en 18 ( 20 AMP ) moeten ook niet kapot zijn,

Gr Stefan

l3xus (0), 14 jaar geleden

hoi stefan. heb vandaag een bobine v.d. sloop gehaald. ik kom er al jaren dus vertrouw erop dat die goed is. maar nog steeds geen vonk ( ook nieuwe bougies) 3 polige stekker v.d. nokkenas sensor gemeten die op / in de verdelerkap zit en de 3 polige stekker die op de bobine komt. weerstand 0 op beide en op beide ook spanning als ik m op contact zet. waar zit de bdp sensor eigenlijk ? op de bak ? of ergens bij mn blok / ketting zeg maar? alvast bedankt. groeten alexander

l3xus (0), 14 jaar geleden

heey stefan.

in mn zekeringkast zitten de volgende relais :

bovenste rij 147 / 72 / 30 / 18 / leeg / 21

onderste rij leeg 99 / 36 / leeg / 53 / 167

massa strip van bevestigingsboutje v.d. bobine naar t blok is ook nog goed.

mvg. alexander

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hallo Alex

Ik weet niet of je hem van de bovenkant kan zien, krik anders de auto wat omhoog, de krukaspositie sensor zit op het onderblok geschroefd, en zit met 1 boutje ( M6 ) vast, tussen oliefilter en bak zal ik maar zeggen..Van onderen zie je 2 dikkere kabels lopen, ene is van de krukaspositiesensor en de andere van de klopsensor.

Heb je ook de brandstofpomp omgezet ? Die van je AGG levert 1 bar minder druk, en ook minder opbrengst dan die van een VR6.

Relai 30 en 167 moeten werken en goed zijn, de rest is niet belangrijk om de motor te laten lopen.

Ik zie dat je gemeten hebt en de spanning goed is, heb je ook al eens met een led testlamp gecontroleerd op er een puls aanwezig is ?

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

En Alex, al verder gekomen ?

l3xus (0), 14 jaar geleden

heey stefan. ben er paar dagen niet mee bezig geweest had ff andere beunklanten..

vanaaf nieuwe multiriem rollen en spanner erop gezet. alle stekkers gemonteerd enzo ma heb er dnk ik nog een over. 3 polig rode draar / rood witte en rood zwarte. jij enig idee?? morgen ga ik weer verder.

gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Alex

Waar zit deze stekker precies op de motor, dan kan ik je waarschijnlijk wel zeggen waar hij voor is,

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Al verder gekomen ?

l3xus (0), 14 jaar geleden

heey stefan. die 3 polige stekker waar ik t over had is van de sensor in mn radiateur ( over t hoofd gezien)

gisteraaf led spanningzoeker meegenomen van de zaak.

en idd als ik m start heb ik op de stekker v.d. bobine geen signaal ( middelste) heb m op de min van de stekker en op de min van mn accu gehouden maar als ik m start brand er niks.
wel spanning als ik m op contact zet


heb je enig idee?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bobine :

1 = Massa
2 = geschakelde + ( Contact aan en er moet spanning opstaan )
3 = Loopt naar motorcomputer ( Pen 8 )

Tussen 2 en 3 van de stekker die op de bobine komt moet de led gaan knipperen als je de startmotor laat draaien, als dat niet het geval is, controleer de bedrading, je moet wel een led testlamp gebruiken, geen 12V spanningszoeker want veel sensoren geven maar 5 Volt en meet je niks.

Meet ook eens op aansluiting 1 en 2 of de spanning tijdens het starten niet weg valt, want dan loopt hij n.l. ook niet.

Als dit bovenstaande goed is, dus spanning / massa en puls lijkt de bobine kapot te zijn.

Op de ontsteking kun je hetzelfde meten, buitenste 2 punten = massa en spanning, en de middelste geeft ook puls tijdens het starten,heb je spanning dan de midelste draad van die stekker tegen massa tikken en dan de bobinekabel iets boven het blok houden wel bij metaal heb je dan een vonk dan is je verdeler stuk

Je kan het ook even proberen te meten met een multiemeter, dat werkt ook wel..

Al de bedrading in orde is gok ik op de BDP sensor of hallgever..

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Relais 109 is voor de ecu van een VR6.
Als je geen vonk krijgt moet je het zoeken in de krukassensor, defecte ecu of bobine. Je hebt de hallgever van de verdelerkap niet nodig om de motor te laten starten. Motor gaat dan wel in noodloop.

Succes en laat even wat weten.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Relai 109 is in dit geval 30

Het klopt inderdaad dat hij ook zonder stekker loopt zonder dat deze op de ontsteking zit aangesloten, maar het voltage en signaal moeten wel in orde zijn natuurlijk.

Hij heeft gelopen toen hij uit de andere auto kwam, ik dacht eerst aan een aansluit fout tijdens het monteren, of dat er iets over het hoofd gezien werd, er kan inderdaad iets kapot zijn gegaan, maar dat zou wel toeval zijn.

Als de spanning en massa op bobine wel in orde is, zou ik eerst naar de BDP sensor kijken.

l3xus (0), 14 jaar geleden

gisteraaf ma weer is aan het meten gegaan.

relais 30 vervangen door 109 ( van de zekeringkast v.d. gti) blijf stroom houden als ik m op contact zet. als ik m start en hou spanningzoeker erop valt idd de stroom weg ( lampje brand zwakker/gaat uit) met led spanningzoeker getest als ik m start maar hij gaat niet knipperen. bdp moet ook spanning opstaan toch?

word er o.a. beetje schijtziek van want t blok liep toen ik m uit de schade golf haalde. draait vlot rond krijgt benziene maar geen vonk. contactpuntjes in verdelerkap zijn niet geoccideerd ofsow.

massa op blok schoongemaakt weet t echt ff niet meer...

groeten

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jammer dat je niet in de buurt woont..

Probeer eens rechtstreeks 12 Volt op de bobine te zetten, gewoon met een losse kabel naar de + van de accu, dan valt de spanning al niet meer weg, en kijk eens of je dan een puls of vonk hebt!

BDP sensor :

1) > Rood > Motorregelmodule pen 67
2) > Groen > Motorregelmodule pen 68
3) > Zwart > Massa

Weerstand controleren :

Tussen aansluiting 1 en 2 van de sensor zelf : > 480 - 1000 Ohm

Hopelijk heb je nu wel een vonk als de spanning van de bobine niet meer wegvalt..

Gr Stefan

l3xus (0), 14 jaar geleden

heey stefan.

dus je bedoelt een draadja vanaf de accu op de stekker v.d. bobine te zetten en dan de stekker erop doen ?

zal vanavond ff de bdp kijken en weerstand meten. ja born is wel ff rijden maar ik betaal je gewoon hoor want heb besloten dat als ik er t weekend niet uitkom de golf na de dealer ( mn oude baas) te slepen dan moeten hun het maar maken.

smits_7@hotmail.com / 06-42687312

mvg alexander

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Alex

Ja inderdaad, dus op de kabel waar normaal spanning op komt te staan van de bobine, even een kabeltje bij prikken en deze op de + van de accu houden, dan valt tijdens het starten de spanning in elk geval niet meer weg, wel moet je de stekker aangesloten laten op de bobine natuurlijk.

We wachten af..

Gr Stefan

l3xus (0), 14 jaar geleden

heey stefan.

golf stond ff in de hoek maar met seat van mn vriendin gereden.

maar... hij loopt !!!!!!!!!

slechte massa en had geen stroom op pen 54 v.d. computer (rood/gele draad)

nu afbouwen ff rijden en dan na de rdw.

nog thnx voor je hulp

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen Alex!

Zorg dat de motor net is ingebouwt en dat de auto verder ook in goede technische staat is, rij naar de RDW, betaal € 50,- en hij staat 6 cilinder op kenteken :-)

Zie het bij de RDW als een uitgebreide APK, meer stelt het niet voor.

Succes..

Gr Stefan

l3xus (0), 14 jaar geleden

vandaag op mn werk ff uitlaat goed eronder gezet ff mof tussen midden en einddemper gezet.

loopt verder goed enz ma vind m vrij veel toeren maken. bij 80 kmh in de 4 3800 rpm.

gr alexander

Audidriver73 (0) PRO, 14 jaar geleden

Vriend van me is afgelopen vrijdag ook bij rdw geweest, deze golf2 GTI was 1.8-16v PL en nu vr6 op kenteken.
Keuring stelde niks voor.
Enige dat nog niet werkt is de toerenteller maar we hebben zekeringkast en dashbord laten zitten en alle kabels 1 voor 1 omgecodeerd.

l3xus (0), 14 jaar geleden

hebben ze de auto ook gewogen en decibel gemeten?

ik keur m v.d. week ff voor op t werk en gelijk ff koplampen afstellen enzo.

bij mij werk alles alleen controlelampjes als je de knipperlichten aandoet niet. ma da boeit niet zo.

heeft hij rotor of dis ontsteking?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja hij word ook gewogen en er word een decibel meting gedaan!

Mijn weegt nu leeg met ongeveer 3/4 tank 1040 Kilo op papier..

Decibel meting lag rond de 91.7 terwijl 92 was toegestaan als ik het goed zeg uit mijn hoofd.. En dat met een supersprint spaghetti, kat en andere einddemper eronder..

Zorg maar dat alles in orde is en dat je niet een herkeuring moet ondergaan, de kosten zijn daarvan maar 25 euro maar beter is als hij in 1 keer erdoor heen komt,

Ik moest toen terug, de ramen waren net iets te donker, en hij ligt maar een paar cm van de grond, dus de remmentest bank was ook een probleem!

Dis of rotor is egaal..

Als je nu de zekeringkast had overgezet en de binnenkabelboom, werkte alles, bij een nieuwer model MK2 is het nog makkelijker, deze hebben een andere zekeringkast.

l3xus (0), 14 jaar geleden

thnx voor de info !!

vandaag druk op de zaak dus morge of maandag ff goed nakijken.
hadden vandaag steekproef die man ff ondervraagd haha. minimaal halfvolle tank en reservewiel aanwezig. zaterdag installatie eruit halen en overbodige dingen. als ik onder de 1150 kg blijf s gunstig me wegenbelasting.
heb nu nog orginele spuitstuk lege kat ma co s goed demper na de kat middendempervervanger en andere einddemper.
ik had alles overgezet maja hij loopt da gaat t om he.heb mn dikke onderlip er al onderuit gehaald scheelt weer paar cm en ff tijdelijk 15"stalen velgen met goede banden.
heeft hij een nieuw kenteken gekregen of een 1 op zn huidige platen?

gr

Audidriver73 (0) PRO, 14 jaar geleden

Kentekenplaten is niks aan gewijzigd, zijn de oude gebleven.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Inderdaad, je krijgt enker mooie nieuwe verse papieren :)

Mijn tank was toen nagenoeg leeg en het reserve wiel met toebehoren was niet aanwezig, zelfs de achterbank e.d. zitten er niet in, alleen 2 kuipstoelen..alles was in orde..

Mijn woog standaard 909 Kilo op papier en was een 1.8 8V GTI, nu met de VR6 erin 1040 op kenteken..

Maar af en toe weten ze zelf niks daar, de één doet het zus, de ander weer op zijn hondjes..Beetje mazzel moet je ook hebben!

Laat even weten hoe het afgelopen is..

Gr Stefan

l3xus (0), 14 jaar geleden

hallo stefan.

alles goed?
de vr6 rijd super alleen... mn abs lampje blijft nog branden. nu kan ik m wel sneaky via mn dynamo doen.. maar toch..
ff bij garage in t dorp geweest ma die komen met de testkast ( universeel)
heb jij mis een schema van abs systeem? mis dat er ergens niet goed aangesloten zit??

ik twijfel ook nog of ik na rdw in arnhem of shertogenbosch ga...

gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.