Hoi forummensen,
Vandaag, ben ik mede bewonderaar van deze deskundige site; ik heet Martina rijd in een cabrio MK 3 en ben bezig met de koop van een MK 4.
Mijn man heeft door drukke werkzaamheden geen tijd voor dit forum, maar ik verzamel alle vragen et cetera zodat ik het contact en eventuele vragen of mogelijk zelfs antwoorden op vragen aan u allen kan schrijven.
we zijn echte freaks wat VW betreft en speciaal de Cabrio heeft onze voorkeur. We zijn nu toe aan de laatste echte Cabrio voor ons en dat is de Golf 4.
Wij kunnen een Golf Cabrio 4 2.0 L kopen uit bw.jr. 2001 met nagetrokken echte 33.000 km op de klok.
Het is een zeer uigebreide auto, alleen zit er een auto.bak onder, waar wij nog nooit van hadden gehoord.
Het is een z.g.n. 096 bak met 4 versnellingen, maar eigenlijk is de 4 een complete overdrive.
Het leuke is ook, dat je op het schakelconsole p-r-n-d-3-2-1. ziet staan.
Mijn vraag aan u allen is, heeft er iemand ervaring met deze bakken?
Ik bedoel dan qua rijeigenschappen, storingen, duurzaamheid et cetera, kortom een (vooral) leuk verhaal is meer dan welkom.
Het is eigenlijk nog even één van onze laatste struikelblokken (ook de prijs), wat koop betreft.
Voorts heb ik nog één laatste vraag; onze Golf 3 was niet behandeld tegen roest en dat willen we weten ook.
Wij hebben de fabriek in Duitsland aangeschreven en deze vertelde ons, dat vanaf de Golf 4 alle VW's volverzinkt zijn.
Nu horen wij de wildste berichten op internet, dat dit niet zou gelden voor de Golf 4 Cabrio.
Weet iemand dit ook?
Groetjes Martina
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De golf 4 cabrio is eigelijk een golf 3 met een facelift. Het verhaal van de roest zou dus wel eens kunnen kloppen.
Verder zijn de automaatbakken in die dingen redelijk probleemloos, maar ook behoorlijk traag en soms vermoeiend (hoge toerentallen door weinig versnellingen). Doe er zeker voldoende test-kilometers mee om te zien of de bak je wel meevalt.
golf 3 is wel behandeld tegen roest, net zoals zijn voorganger de golf 2. Deze wagens zijn opgebouwd met z.g. zinkfosfaat geprimerde plaat; wat een uitstekende bescherming bied. Tevens zijn alle holle ruimtes vanaf de fabriek voldoende geconserveerd.
golf 3 heeft wat andere manco's;
* hebben ze ooit schade gehad, gegarandeerd roest in de toekomst, op de meest wilde plekken....
* zijn ze ooit bij de fastfitter bandenboer geweest, gegarandeerd roest in de chassisbalken...... (die jongens schijnen niet te begrijpen waar je een auto moet optillen)
De type 3 is hier gevoelliger voor omdat hij uit punt van gewichtsbesparing op een aantal plekken lichter is gebouwd dan zijn voorgangers. De gewichtsbesparing is daarna aangevuld met assesoires en veiligheidsvoorzieningen.
cabrio 4 is een cabrio 3 met golf 4 smoel. Met de automaat is niets mis, je moet er van houden. met deze km stand durf ik het wel aan. (vermits je zelf geen halve ton per jaar rijd)
harry, deel de mening wat betreft roest niet geheel met je....ook golfjes 3 waar nog nooit geen schade aan is geweest roesten op de meest idioote plekken...qua holle ruimtes zit het wel goed met de roest preventie...maar het plaatwerk is van een k*t kwaliteit....
de dorpel is indd een zwak punt bij de 3, vooral het voorste krikpunt...als hier de lepel van de brug maar iets verkeert onder heeft gezeten ligt meteen deze rand om....met als gevolg enkele jaren later gatenkaas.
volgens mij is deze dorpel bij een cabrio anders...wellicht heeft deze dat probleem niet...
als de roestbehandeling van de golf 3.5 nog identiek is aan de 3.......dan zal ie ook roesten..vooral de voorscherms onderaan...en de achterste wielkuip randen willen graag al diverse blaren hebben..
vw haalde bij de ontwikkeling van de 3 een topman van opel binnen....deze wist de juiste wegen te bewandelen om te bezuinigen op plaatmateriaal...dat was indd aan de e kaddet te zien..
Eens, wat betreft de eerste helft van het leven van de golf III, er is een tijd een zooitje echte ruk gebruikt. Deze lichting is allang op de schoothoop verdwenen. De laatste zijn stukken beter. Zeker die opelman de laan uit gestuurd toen??
verhaal gaat over 2001 wagens, die zijn goed te noemen.
Hoi mensen,
Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reactie.
Op een goed moment, heb ik de fabriek aangeschreven om te vragen naar roestbehandeling van met name onze Golf 3 cabrio.
De fabriek antwoordde, dat vanaf de Golf 4, de auto's volverzinkt waren.
Dat houdt natuurlijk niet in, dat de Golf 3 cabrio en ook de Golf 4 cabrio, geen roestbehandeling zouden hebben gehad, alleen niet volverzinkt.
De Golf 4 3/5 deurs waren dit wel.
Waarom deze vragen aan de fabriek: wij hebben met onze Golf 3 een keer of 5 verhaalschades gehad door met name steenslag et cetera.
Het linker voorscherm is toen bij een erkend schadeherstelbedrijf 3 keer gespoten.
Nu juist dit scherm begon aan de onderzijde bij de dorpel ernstige wratten te vertonen; wij terug naar de hersteller en vroegen naar de Focwa garantie.
Deze roestvorming viel hier niet onder, omdat het roest van binnenuit zou betreffen.
Op deze types is de garantie van VW maar 6 jaar en we hadden dus pech.
Omdat we ook lid zijn van diverse cabrio clubs, kregen we een tip om het binnenscherm eens te verwijderen en daar verder te kijken, nou we hebben dit geweten.
Ik lieg niet, maar we hebben aan beide zijden totaal 2 kilo shit uit de ruimtes gehaald, zand, blaadjes, takken et cetera.
Dus door deze opstakels bleef er water in staan en dat is niet bevorderlijk voor de auto.
Maar ondanks dat, heb ik op een klein plekje na geen roest van binnenuit kunnen ontdekken, dus terug naar de hersteller en nu gesproken met de directeur zelf.
Wij komen al jaren bij dit bedrijf en dat heeft er mede toe geleid, dat hij mij voorstelde om een origineel scherm van VW te leveren tegen inkoopsprijs en de hele zaak gratis te de en monteren en te spuiten. Wij vonden dit een zeer goede service.
Even voor audia, jij stelt, dat de Golf 4 een gefaclifte cabrio 3 is, maar als we het hier al over eens kunnen worden, dan is het wel een hele grote en ingrijpende facelift geweest. Het hele front is compleet anders en is volgens mij van de Golf 4 3/5 deurs. De spiegels zijn anders, het dashboard is anders en de kofferklep ook.
Voorts, maar dit is een zeer klein detail, is de B stijl ook anders.
Het achterruit is groter en is niet meer in rubbers geplaatst maar gelijmd in het dak.
Verder zijn er nog diverse andere kleine veranderingetjes.
Jij vindt, dat er niets mis is met deze bak, prima, maar je zegt er wel bij dat als je maar geen 50.000 km per jaar rijdt.
Wat bedoel je hier precies mee?
Wij behoren tot de z.g.n. rustige rijders en hebben ons laten vertellen, dat deze versnellingsbak 5 programma's kent voor de zeg maar gasgever.
Dit van zeer snel (voor zover mogelijk met een 4 bak) tot rolatorstand, met alle respect overigens, misschien behoren wij qua rijstijl wel tot de laatste groep.
Graag nog je deskundig advies, bij voorbaat dank, Martina
16 jaar
wat betreft facelift, zo ingrijpend is deze niet...
slechts andere bumpers, ander frontje en indd kofferklep...en spiegels.. .dat is alles..zelfs dachbord is nog golf 3, slechts het stuur is van golf 4.
technisch is het nog steeds gewoon een golf 3!
hij lijkt erg op de golf 4, mede door het frontje en de bumpers...en dat was ook de bedoeling van de facelift destijds..vandaar dat de golf 4 cabrio ook veelvuldig 3,5 wordt genoemdt.
het lijkt indd golf 4, echter niks van b.v het front is uitwisselbaar met een golf 4.....zo'n snuitje is overigen wel weer zo over te zetten op het oude model golf 3 cabrio..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar