Heb een probleem met een golf4 1.4-16v met de bekende AHW (probleem) motor (zuipt flink olie in elk geval) en heeft 140.000km gelopen.
Tijdens het rijden valt ie ineens stil en is niet meer aan de gang te krijgen, enige wat je hoort als startmotor bediend wordt is tik.
Heeft iemand al een idee wat het zou kunnen zijn? Systeemrelais, accu, slechte massa ergens misschien?
Kan helaas nu niks proberen want auto staat stil 50km bij mij vandaan en ga vrijdag ernaartoe maar wil alvast wat informatie proberen te verzamelen om vrij snel enkele dingen uit te sluiten.
BVD.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien heb je geluk, is enkel de accu defect..........
Gr. paul
Ja ik hoop het, maar dan mag de motor toch niet stilvallen of...? Tenzij de dynamo natuurlijk ook defect is, dan is het een logische verklaring. We zullen zien.
Contactslot, zou dat ook een optie kunnen zijn of komt dat bij de golf4 nauwelijks voor?
Als de accu dood is en totaal geen spanning meer afgeeft, doet de dynamo ook niets meer.
Deze heeft een voedingsspanning nodig van 12volt gelijkspanning om vervolgens een wisselspanning te genereren.
Daarom kan je een auto met een defecte accu (of helemaal leeg) ook niet aanslepen.
Vroeger, met een gelijkspanningsdynamo ging dat wel.
Duidelijk, maar heb vergeten erbij te vertellen dat ie na een tijdje wel weer start via de startmotor. Mijn excuses hiervoor.
[quote=Audidriver73]Duidelijk, maar heb vergeten erbij te vertellen dat ie na een tijdje wel weer start via de startmotor. Mijn excuses hiervoor.[/quote]
Potverdikke..............;
Gr. paul
sorry he.
Vanavond wezen kijken, accu had nog maar 8v.
Overgestart met powepack, sloeg meteen aan, laadspanning 14,35v.
Alle modules gescand met vagcom, geen enkele foutcode gevonden.
Nu vertelde eigenaar me wel dat wanneer ie tijdens het rijden uitviel deze alleen starte met de powerpack en kon daarna weer rijden.
Nu zouden dit natuurlijk 3 dingen kunnen zijn:
1-accu zo slecht dat deze een inwendige sluiting krijgt en spanning van dynamo zo ver omlaag trekt dat motor uitvalt (heb dit zelf nog nooit meegemaakt)
2-toch de dynamo ondanks de laadspanning boven de 14v is.
3-sluiting in de startmotor maar dat lijkt me eigenlijk niet want die doet het met starthulp.
Morgen komt er om te beginnen een nieuwe accu in, die wat er nu inzit is van 2003.
De accupolen waren we wat uitgedroogd maar niet geoxydeerd, net als de zekeringen op de accu.
Vandaag accu vervangen en tot nu toe niks meer gemerkt, dus waarschijnlijk toch alleen de accu kapot.
Het verhaal van Hans dat de dynamo 12v voeding nodig heeft om te kunnen laden zou dus heel goed kunnen kloppen, dit wist ik niet.
Gelukkig wel weer wat geleerd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar