close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: 1,6 16V slaat niet aan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: BCB

Van het ene op het andere moment wil de motor van deze Golf IV Variant niet meer aanslaan ('s morgens gereden, 's middag niet meer starten).
Uitlezen met de VAG1551 kast levert de volgende storingscode's op:

1. Verstuiver 1e cilinder N30 – elektrische storing in stroomcircuit
2. Verstuiver 2e cilinder N31 – elektrische storing in stroomcircuit
3. Verstuiver 3e cilinder N32 – elektrische storing in stroomcircuit
4. Verstuiver 4e cilinder N33 – elektrische storing in stroomcircuit
5. Magneetklep absorptie-koolfilter N80 – kortsluiting met massa
6. Cil. Rij 1 sonde 2 opwarmstroomcircuit – kortsluiting met massa
7. Cil. Rij 1 sonde 1 opwarmstroomcircuit – kortsluiting met massa

Na een nieuwe poging na het wissen van het storingsgeheugen, komen de code's 1 t/m 5 terug.

Alle zekeringen en bekabeling lijkt in orde. Het komt op mij over dat een module (brandstofsysteem?) defect is of geen spanning meer krijgt.
Wie heeft ervaring met deze storing en kan ons in de goede richting sturen?

Geplaatst door

MCP (0)
badge

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch beginnen met zekeringen, relais', voedingen en massa's te controleren zou ik zeggen.

Je hebt alle verstuivers in storing staan en volgens mij worden deze gevoedt door een relais, brandstofpomprelais zou kunnen. Denk dat je schema moet pakken en kijken volgens schema waarom al je versuivers opeens in storing staan.
Het is iig een voedings of massa probleem dus via schema kan je wel zien waarom alle verstuivers 1 van deze 2 niet meer krijgen.

ricky 10
badge

11 jaar

Bedankt voor de reacties. Ik ga op zoek naar een schema. Ik verwacht ook dat het in de aansturing van het brandstofsysteem zit.
De relais' van het brandstofsysteem, zit(ten) die op een relaisbord, of op een andere plek (zwevend)?
Uitgesloten zijn inmiddels defecte zekeringen, defecte accu (of te lage boordspanning) en ik krijg een vonk op de bougies.

MCP 0
badge

11 jaar

Ooit meegemaakt dar de symptomen dezelfde waren en toen bleek er onder de achterbank een relais te zitten dat helemaal gesmolten was. Foutcode weet ik niet meer, maar relais vervangen en alles liep weer. Was dacht ik een brandstofrelais, maar ook dat weet ik niet zeker meer, maar zit ergens bij de achterbank.

Siem Bijman 680
badge vip badge

11 jaar

Het brandstofpomprelais geeft idd voeding aan de injectors. Deze zijn massa geschakeld door het motorstuurapparaat. Dus als je geen voeding meet bij contact aan op de injecotors zit het probleem aan de kant van het relais.

Inmiddels start de motor 9 van de 10 keer!
Ik wilde de spanning meten die de verstuivers krijgen en had 1 stekker losgehaald. Tijdens contact aan (initialisatie) komt er 10,5V op de aansluiting. Zodra de initialisatie is afgerond gaat de spanning naar 0V. Dat lijkt in orde dus.
Tijdens het starten terwijl de spanning aan de stekker wordt gemeten slaat de motor direct aan en na het aansluiten van de verstuiver loop hij netjes op 4 cilinders.
Diverse keren opnieuw gestart en proefgereden zonder problemen!

Omdat er feitelijk nog geen oplossing gevonden is, toch verder gekeken; onder de achterbank is de brandstofpomp te vinden, geen relais (overigens betreft het een Golf Variant). Tijdens contact aan draait de brandstofpomp naar behoren.
Diverse keren opnieuw starten, waarbij 1x de pomp niet gaat draaien. Vervolgens treedt de storing op en slaat de motor niet aan. Contact uit en opnieuw proberen; wederom gaat de pomp draaien, maar de motor slaat niet aan. Pas na het resetten van het storingsgeheugen start hij normaal. In het storingsgeheugen stonden de 7 eerder genoemde foutmeldingen)
Het kan dus nog steeds een mottig relais zijn dat soms hapert; maar waar zit dat ding? Helaas heb ik geen correct schema voor deze auto.

MCP 0
badge

11 jaar

Relais moet op de relaisplaat zitten achter zekeringkast onder stuur. (Wat eerder gezegd is over relais onder achterbank is alleen bij de fsi modellen voornamelijk golf 5/touran enz en is een regelapparaat ipv een relais) Eventueel de beplating weghalen. Weet niet uit mn hoofd welke het is maar het is dacht ik een vierkant (geen kleine of grote rechthoekige oid). Op moment van niet aanslaan even een paar tikken op de relais geven, misschien dat hij gelijk reageert) of anders zoek even op de site.
Dit heb ik ff snel gevonden maar zal vast meer te vinden zijn.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

ricky 10
badge

11 jaar

Volgens autodata is het relais op positie 4 in de relaisplaat onder het stuur.

Probleem opgelost! Het bleek toch de accu te zijn. Zoals op 14 augustus beschreven, ging het starten 9 van de 10 keer goed. De laatste keer dat de storing optrad (niet draaien van de brandstofpomp) wilde de startmotor niet meer draaien na resetten van het storingsgeheugen. De bekende klik na het omdraaien van contactsleutel was het enig hoorbare ;0). Accu had onvoldoende capaciteit. Nieuwe gemonteerd en sindsdien geen problemen meer.
Hartelijk dank aan iedereen die in dit topic gereageerd heeft!

MCP 0
badge

11 jaar

Oke mooi maar waarom ga je naar een relais zoeken van de verstuivers terwijl de startmotor niet meer draait? Dan weet je toch al dat het de stroomvoorziening is...

ricky 10
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.