De motor doet af en toe wat vreemd.
Bij stationair draaien, draait hij dan onregelmatig.
Net alsof de airco aan staat en de motor het even zwaar heeft.
Zowel bij koude als warme motor.
Na een korte tijd te hebben gereden is dat over.
De motor heeft een 120000 km gedraaid.
Mijn indruk is dat hij dan wel even versneld stationair draait.
Kan dit met het regenereren te maken hebben?
Of kan er iets anders zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Regenereren duurt meestal tussen de 10 en 20 minuten en wordt bovendien niet bij koude motor gedaan.
Lijkt me dat dit iets anders is.
Dank voor je reactie.
Ik dacht ook te hebben begrepen dat de auto warm moet zijn en
een tijdje boven de 90 - 100km/h moest rijden.
Zou het kwaad kunnen een keer een blikje Forte reiniger
toe te voegen aan de brandstof?
Hoe laat een vervuilde EGR klep van zich horen?
Op zich zijn we rustige rijders, gezien ons verbruik van 1 op 22 a 23.
Wel kies ik er soms voor een langere rit even stevig door te rijden(120 a 130km/h.)
10 jaar
Je hoort niks rammelen?.
Het kan ook het dubbelmassa vliegwiel zijn wat kapot is.
Dat geeft onbalans tijdens het stationnair draaien.
10 jaar
ik heb een passat, bij mij deet hij ook zo iets,na enig zoekwerk door vw bleek de drukregelklep niet goed meer te zijn. kosten 35 euro, is mischien bij jou ook defect.
10 jaar
Nee, het is niet het vliegwiel, het is af en toe. En niet constant, of regelmatig.
Nu al dagen niet.
En dan opeens weer 1 keer.
Welke drukregelklep bedoel je?
En is enig zoekwerk, uit laten lezen in de garage?
10 jaar
het is een rond zwart ding niet zo groot als je dit nummer google 06a129101a krijg je een afbeelding te zien dan weet je denk wel wat ik bedoel. bij mij was deze niet goed ,als je hem hebt gevonden haal maar los en kijk er maar in.als er veel vuil in zit vervangen maar, kan je zelf.
10 jaar
Nee deze klep heeft dit blok niet.
Mijn eerste gedachte's gaan uit naar of een defecte verstuiver of iets met de egr klep. Zeker bij rustige rijders komt dit voor, de boel slipt dan dicht. Zie het als je lichaam, als jij dagen lang op je kont blijft zitten slib je ook dicht net zoals bij auto's en ook als je 120 km/h rijdt heeft dit geen nut, het gaat om toerental dus paar keer per week even een keer doortrekken tot rode gebied,pas dan hou je hem fit.
Het eerst wat je nu moet doen is hem laten uitlezen en kijken of er foutcode's in staan. Zo ja die hier vermelden, zo nee hun een verstuivertest laten uitvoeren en kijken wat daar uit komt. Ook gelijk de software van de motor computer controleren of er wel de laatste versie op staat.
Dank voor de reacties, ik laat hem uitlezen bij een VW garage.
Zal laten horen wat er was.
Ricky,
Is een paar keer flink doortrekken voldoende?
***Off-topic modus effe aan.****
Het trainen van het lichaam is anders dan dichtslibben.
Je spreekt dan een 1e of 2e spierlaag aan.
Dus of "geblazen spieren" of duurspieren.
Zie jij de hulk al schaatsen? (hihihi)
*** en snel weer uit****
10 jaar
Hahhahaha nee maar ik bedoelde de conditie, als je stil blijft zitten dan blijven er ook resten achter in je lichaam/darmen die niet worden verbrand waardoor je uiteindelijk dik wordt, dus zeg maar ook dicht slibt en dat gebeurd ook bij een motor als je steeds weer te weinig toeren maakt (dus steeds te vaak stil blijft zitten).
Sommige blokken zijn er erg gevoelig voor en de brokken kool hangen dan overal in het blok waar het niet zou moeten zitten, dus dat is een dikke persoon zeg maar hahhaha
Op verzoek hier verder met deze vraag:
Tijdens het rijden met de golf merk ik het volgende:
Om de 3 a 3,5 km klinkt er een geluid alsof er iets mee wil draaien. Eigenlijk een moeilijk te omschrijven geluid.
Ik voel dat de motor om meer vermogen wordt gevraagd.
Het komt er met een licht waarneembare schok in,
Het verbruik gaat van 1 op 21/22 naar 1 op 17.
Dit is maar over een 200 meter rijden. Dan is het geluid weer weg en geeft de verbruiks meter weer 1 op 21/22 aan.
Na 3 a 3,5 km is het geluid inclusief toenemen verbruik er weer.
Er waren geen veranderende rij omstandigheden, dus geen helling, plotseling meer wind, ect ect.
We reden rustig, constant de motor bijna 2000 toeren, dus een 100-105km/h(gps)
Het was een rit van 160km, waarbij dit gedrag de laatste 90km was.
Ik heb het de vorige week 1 keer eerder waargenomen.
is dus niet elke keer lijkt het.
Al kan dit ook aan mijn waarneming liggen, het geluid is zacht en de schok licht.
Eigenlijk het best aan de verbruiksmeter te zien.
De airco was uitgeschakeld, ook de achterruitverwarming en/of spiegel verwarming.
Het voelde bijna zoals je ook kunt voelen als de airco ingeschakeld wordt.
Maar dan met extra geluid.
Genoemd al werden mogelijk het schoonbranden filter.
Wat ik vergeten was, ook om een oplossing te plaatsen, sorry.
De vorige keer bleek de oplossing te zijn een ander merk diesel tanken.
Na september ben ik consequent bij hetzelfde shell station gaan tanken.
Recent weer twee keer Totall.
Toeval of terug naar de Shell pomp?
9 jaar
Auto uit laten lezen, geen enkele storing gemeld.
Ze hebben wel een middel toegevoegd aan de brandstof voor een passieve schoon branden roetfilter.
Gaven wel aan dat ze nog een VW hebben die ook problemen had met ander merk brandstof.
Ik heb een tijd Tango en Esso getankt waarna genoemde problemen er waren.
De andere VW is terug op Shell, en geen problemen meer.
Klachten kwamen overeen met onze klachten.
Eerst maar weer eens op de Shell over, binnenkort een paar langere ritten.
Is daar iets zinnigs over te zeggen, bepaalde soort/merk brandstof en gevoeligheid bepaalde motor?
In dit geval de VW 1.6TDI.
Ik tank geen V-power oid.
9 jaar
bewijzen kan ik het ook niet, maar ook wij hebben diesels rijden die toch raar doen op goedkopere brandstoffen.
Helaas is het probleem gebleven, dus soms opeens om de 3 -3.5 km dat lawaai en extra verbruik gedurende een 200meter rijden.
Dan dus een 3 - 3.5 km niks, en dan weer lawaai en meer verbruik. En zo door.
Een tweede keer laten uitlezen en bekijken, geen storingen, ook niet tijdens het rijden met de meetapparatuur erin.
Deze ochtend werd het na een rit van een 150km opeens veel erger, luider. En continu.
Ook buiten de auto hoorbaar.
Naar een VW garage gereden, die gaven na een onderzoekje aan dat de aircopomp stuk was.
Het continu harder geluid van nu was er de afgelopen weken inderdaad af en toe(wel zeer regelmatig dus), en zachter.
Het lijkt dus niet om brandstof oid te gaan, maar een zich langzaam meldende aircopomp!
Balen dat met 130000km, en 4 jaar oud, dat ding al stuk is.
Vrijdag komt er een nieuwe in.
Hiervoor reden we jaren Frans, citroen, met meer km en ouder.
De laatste een 4 jaar oude C5.
De Golf heeft de afgelopen 2 jaren al meer problemen gehad dan ik ooit met een citroen heb gehad.
Onder andere de complete drukgroep vervangen bij 80000km.
Het onregelmatig lopen van tijden geleden was misschien toch een ander probleem.
Alhoewel ik op een Seat forum eenzelfde klacht tegen kwam en ook de aircopomp.
Ik wacht af.
9 jaar
Wat men vaak vergeet bij een airco is het onderhoud.
De meeste rijden door tot er klachten komen.
Een airco moet eigenlijk elke twee jaar geserviced worden,kijken hoe het met de drukken staat,interieurfilter,uitstroomtemp,dat soort zaken.
Dan krijgt de pomp het ook niet zo te verduren.
Vaak word door gereden terwijl er te weinig koudemiddel in zit,dit heeft allemaal gevolgen voor de levensduur van de pomp.
Een vw golf is op zich een goede auto,met wat specifieke klachten/problemen.
Maar die zijn niet meer of minder dan andere europese merken.
Ik rij al een aantal jaren japans,niet spannend,maar wel vriendelijker voor je portemonnee.
9 jaar
Ik was het onderhoud van de airco niet vergeten, tot nu toe elk jaar in geheel meegenomen.
9 jaar
Aircopomp is vervangen. De poelie draaide los van de as, en tjilpte als een bundeltje vogeltjes.
De as draaide ook nogal zwaar, de pomp en regeling was dus overleden.
Wel bijzonder dat het aankondigen dat deze pomp echt stuk ging, zo regelmatig, om de 3-3.5 km,
op het inschakelen van de pomp leek. Ook als de airco niet aan stond.
Even voor alle duidelijkheid, lees dit niet als een verwijt oid!
Wel als vraag/opmerking; blijkbaar kan dus het stukgaan van de aircopomp eenzelfde storingsbeeld geven als tegen regenereren
aan blijven hangen. Niet regenereren dus, bij ons als rustige rijders, wel veel kilometers(30000 per jaar) logisch misschien.
Maar er worden dus geen storingen uitgelezen!
Als klant had ik al aangegeven dat het steeds voelde alsof de airco ingeschakeld werd.
Of beter gezegd, er van de motor een extra vermogensvraag werd gesteld.
Is er eigenlijk in 1 van de vele checks/protocollen van het motormanagements systeem een dergelijke check,
die bekend is en wel uitgelezen kan worden?
dat zou dan een leuke tip zijn bij mijn klachten en geen storingen regenereren uitlezen.
9 jaar
Merkwaardig, merkwaardig, maar het geluid was na het vervangen van de aircopomp nog gebleven.
Al was het wel anders, geen opeens toename meer van het verbruik etc.
Ook geen extra vermogensvraag, wel af en toe dat extra geluid.
Uiteindelijk bleek vandaag dat het om de vrijloopnaaf van de dynamo ging.
Die maakte af en toe lawaai, niet constant. maar vaak na toerental wisselingen.
Of na stationair uitlopen.
geen klassieke storing die direct wees op de vrijloop naaf.
Na vervangen aircopomp EN nu dus de vrijloopnaaf is er weer rust en stilte onder de motorkap.
Twee problemen dus.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar