Volkswagen Lt 35: 2 massa vliegwiel

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 4 cil 116 Kw common rail

Twee maanden geleden een camper (LT35 116 KW/158 Pk common rail) aangeschaft.
Probleem:
De motor is 3 keer, waarvan één keer in de file, in een klap afgeslagen, boem uit.

De laatste op de snelweg, kwam waarschijnlijk doordat ik bij het op schakelen naar 3 even tegen 5 aanleunde.
Ik ben bang dat de oorzaak in het twee massa vliegwiel gezocht moet worden.

Stel de motor moest ineens een onverwacht hoog koppel afgeven, met als gevolg dat het secundaire deel van het vliegwiel een flinke opduvel kreeg, deze laatste kwam toen met een klap terug (terwijl ik zelf weer gelijktijdig de koppeling vrij trapte) en sloeg de energie van het primaire deel dood.
Met als gevolg dat de motor als het ware even geen, in het vliegwiel opgeslagen, energie had en daardoor onmiddellijk afsloeg.

De vraag is dus, zou dit kunnen betekenen dat de demping in het vliegwiel versleten is en hoe kan ik dit bewijzen?
Het is nogal belangrijk omdat ik nog enige maanden garantie heb.

Verder weet ik dat de wagen minstens één lange rit met een zware aanhanger achter de rug heeft, ook had de vorige eigenaar de gewoonte, na een rotonde, niet in 2 maar in 3 op te trekken want de motor had toch een ruimschoots voldoende koppel, met als gevolg bij laag toerental een groot koppel.
Na de nodige artikelen in AMT gelezen te hebben lijkt me dit nou net niet wat je doen moet.

Tijdens starten en stoppen hoor ik geen verontrustende geluiden, wel moet ik opmerken dat ik geen ervaring met diesel rijden heb, wel zo'n 30 jaar campers met benzine motor gereden.

Alvast bedankt voor Uw reactie, ben erg benieuwd.

Mvrgr Theo

JThV

Geplaatst door JThV (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen LT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Santa (0), 14 jaar geleden

Bij een versleten 2m vliegwiel voel je vaak vibraties bij stationair draaien of bij constante snelheid rijden in eender welke versnelling.
Even misschakelen lijkt mij niet de oorzaak, zware aanhangers trekken zorgt voor meer slijtage.
Maar ook gewoon "niet kunnen schakelen" geeft het 2m vliegwiel op zijn flikker.
Kortom, alles kan en het is zeker gerelateerd aan het aantal verreden kilometers EN de manier waarop er met de auto is gereden!

Jan227 (5) PRO, 14 jaar geleden

Hallo, het plotseling afslaan van deze common rail motoren in de lt, is een meer voorkomend probleem. Hoogstwaarschijnlijk is er een verstuiver inwendig lek(er wordt geen storingscode opgeslagen) , of het brandstoffilter zou dicht kunnen zitten. Storingsgeheugen van motorregelapparaat (laten) uitlezen (brandstofdruk regelverschil) en anders verstuivers (laten) controleren op lekken naar de retour zijde en zonodig de lekke exemplaren/exemplaar vervangen (laten).

Groet Jan227

JThV (0), 14 jaar geleden

Hallo Santa en Jan
Bedankt voor de antwoorden, ik begrijp dat het ongewenst afslaan niet in het 2 massa vliegwiel gezocht moet worden, dat is dan weer een meevaller.
Zodra ik een verloopkabel gevonden heb zal ik de foutcodes uitlezen, e.a. zal nog wel even duren de wagen staat ingepakt om de winter door te komen.
Ik laat t.z.t. nog van me horen.

Mvrgr Theo

JThV (0), 13 jaar geleden

We hebben er nu 5000Km op zitten en wat meer inzicht gekregen.
De motor is nog twee keer afgeslagen, wat dan opvalt is dat de startmotor pas na zowat 5 seconden wil reageren op de startsleutel.
Beide keren was het denk ik het mijn eigen fout, doordat ik met te weinig gas op ruw terrein wilde wegrijden.
Dit betekent bijna zeker dat de ECU heeft ingegrepen en eerst een controle uitvoert alvorens de zaak vrij te geven.
Wat de aandrijflijn en rijeigenschappen betreft ben ik best wel tevreden, met de mij ontbrekende ervaring met gedeelde vliegwielen kan ik geen manco ontdekken.

Alle meedenkers hartelijk dank, het is echt fijn om wat ondersteuning te krijgen.

Mvrgr Theo

Santa (0), 13 jaar geleden

Theo, misschien kun je eens wat experimenteren met je koppeling bij het rijden vanuit stilstand.
Op een vlakke weg volstaat het meestal wanneer je de koppeling langzaam laat opkomen en je de auto door het stationair toerental in beweging laat komen. Zodra de boel beweegt geleidelijk wat gas bijgeven.
In ruw terrein zorgt dit er idd vaak voor dat de motor afslaat omdat de hele massa van de auto dan minder makkelijk in beweging komt en de motor dan gewoon "gesmoord"wordt.
Je kunt op ruw terrein (maar ook op de weg) dan wat "spelen" met je gaspedaal, steeds KLEINE dotjes gas geven, snel achter elkaar. Houd daarbij de evt. aanwezige toerenteller in de gaten, de motor hoeft echt niet met uitschieters van 1500-2000 toeren te loeien! Ondertussen de koppeling langzaam en met gevoel laten opkomen.
Het is wat moeilijk uit te leggen maar het is een kwestie van oefenen.

Dat de startmotor pas na 5 seconden wil reageren op de sleutel vind ik wat vreemd.
Draai je dan de sleutel wel eerst helemaal terug naar de "UIT" stand zodat ook het contact even helemaal uit is of laat je de sleutel op contact staan en draai je hem direct weer in de start-stand? Dat wil namelijk niet bij elke motor.

JThV (0), 13 jaar geleden

Hallo Santa
Allereerst bedankt voor de snelle reactie.
Wat het afslaan betreft denk ik dat dit aan mij zelf te wijten is. Ik hoef echt geen extra hoog toerental te draaien om weg te komen. Het doorstaan van enkele langdurige files heeft dit wel aangetoond, daar moet je, ondanks dat je het wilt vermijden, vaak weer uit stilstand optrekken.
Voor mij is dit probleem afgedaan.
Wat me niet duidelijk is met de door jou omschreven proeven, wat moet ik daarbij ontdekken, gaat het hierbij om het dubbele vliegwiel of het probleem van afslaan ?

Wat het niet geheel terugdraaien van de contactsleutel betreft, daar durf ik geen uitsluitsel over te geven, dat gebeurt op de automatische piloot, het zou dus best waar kunnen zijn.
Tijdens onze volgende vakantie in het najaar ga ik er op letten.
Santa nogmaals bedankt.

Mvrgr Theo

JThV (0), 13 jaar geleden

Hallo belangstellende
Bij onze laatste vakantie 3800 km gereden (wij totaal nu 10.000 km (de teller op 80.000)), waarbij het afslaan nog één of twee keer is voorgekomen.
Het ligt vrijwel zeker aan mijzelf, doordat ik een enkele keer bij een te laag toerental iets te snel de koppeling laat opkomen, het afslaan gebeurt dan zo abrubt dat corrigeren niet haalbaar is.
Na 150.000 km met een J5 (benzine) is het een verademing hoe mooi langzaam over ruw terrein gereden kan worden. Met de J5 moet het toerental wat hoger en is het niet mogelijk om zonder slippende koppeling te rijden, heel vervelend.
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Mvrgr Theo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.