auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: 2.0 TDI common rail start niet na inbouw ruilmotor

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: CBBB

Goedenavond,

Ik heb met mijn passat het probleem dat de motor niet start nadat ik er afgelopen week een ruilmotor ingebouwd heb. (oude motor heeft een scheur in het blok)

Na uitlezen van het storingsgeheugen komt de volgende melding steeds terug:

Cilinderrij 1, nokken-/krukasstandsensor Verkeerde inbouwcombinatie.

Ik heb de volgende zaken gedaan tijdens het ombouwen van de motor:

1. hal sensor van de nokkenas van de oude motor op de nieuwe overgezet.
2. hal sensor van de krukas (toerental) van de oude motor op de nieuwe overgezet
3. Met VW speciaal gereedschap de getande ring van de toerental sensor (die over de krukasflens achter het vliegwiel zit) geplaatst. Hierbij is de ring ook op tijd gezet.
4. Met VW speciaal gereedschap de distributie op tijd gezet

De auto is vandaag aan de diagnose geweest bij de VAG dealer. Daar kan men realtime de toerental sensor uitlezen. Tijdens het starten geeft deze ong. 800 rpm op. Dit lijkt goed te zijn.
Om de een of andere reden kan de nokkenas sensor niet op deze manier uitgelezen worden.

Met losgekoppelde nokkenassensor loopt de motor even. Daar moet ik bij zeggen dat op dat moment de sensor van de luchtmassameter ook los was, dus wellicht liep de motor daarom maar kort. Morgen (als de accu weer is opgeladen) ga ik nogmaals proberen te starten met alles aangesloten.

Nu wil ik graag weten hoe ik er achter kom waarom de sensoren aangeven dat de timing niet correct is.

Voorzover ik het begrijp, kunnen een aantal zaken dit veroorzaken:

A. De getande ring staat toch niet op tijd. Dit lijkt mij vreemd, aangezien de ring op de correcte manier en met het juiste gereedschap is gemonteerd.
B. De sensor van de krukas is defect. Ook niet voor de hand liggend, aangezien de motor prima liep
C. De sensor van de nokkenas is defect. Om dezelfde reden niet logisch.
D. Verkeerde sensor geplaatst bij het ruilen van de motor. Ik ben er vrijwel van overtuigd dat ik de sensor heb overgezet, maar misschien heb ik ze toch per ongeluk verwisseld. Helaas is de oude motor al terug naar het revisiebedrijf en heb ik de andere sensor dus niet meer.
E. Distributie staat niet op tijd. Dit kan het niet zijn, aangezien de motor even gedraaid heeft zonder de nokkenas sensor.

Als ik beide sensoren zou aansluiten op een logic analyser, wat voor beeld zou ik dan moeten zien bij het ronddraaien van de motor?
Ik neem aan de de krukassensor allemaal kleine piekjes laat zien bij het ronddraaien en een grotere puls bij het passeren van BDP?
En de nokkenas sensor geeft alleen een puls bij het passeren van BDP? Moeten beide pulsen gelijktijdig zijn?

Ik hoop dat iemand me een zetje in de goede richting kan geven. Alle reacties zijn bijzonder welkom!

Vriendelijke groeten,

Tom.

Geplaatst door

tompanjer (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de nieuwe motor wel EXACT hetzelfde als de oude? Want als je sensoren MOET overzetten zijn er dus verschillen.
Mogelijk een iets andere inbouwplaats van krukas- of nokkenas-sensor?

Een starttoerental van 800 (ACHT honderd) lijkt mij wat aan de erg hoge kant. Of is dit een tikfout?

oldford 0
badge

10 jaar

Bedankt voor de reactie.

De nieuwe motor is exact hetzelfde, maar is geleverd als 'kaal' blok, dus alleen carter, onderblok en cilinderkop. Alle overige onderdelen heb ik overgezet.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "Als je sensoren over MOET zetten zijn er dus verschillen". Ik heb de sensoren over moeten zetten, omdat ze bij de nieuwe motor niet bijgeleverd werden. Net als de brandstofpomp, kabelharnas, common rail, verstuivers en alle andere onderdelen.

De inbouwplaats van de sensoren is exact hetzelfde.

tompanjer 0

10 jaar

Hij geeft dus ALLEEN en STEEDS weer deze storing? Cilinderrij 1, nokken-/krukasstandsensor Verkeerde inbouwcombinatie.
Zo ja, dat betekend dat er iets mis is met de distributie timing. De beide sensoren zijn hoogstwaarschijnlijk gewoon goed want beiden constateren ze dat de timing niet correct is. Ik denk dat of de tandriem niet op tijd staat of die sensorring van de krukas zit fout gemonteerd (die bepaald het BDP punt).

Heb je wel het juiste gereedschap gekregen/gebruikt om de krukas te blokkeren? Is zo'n halve maan met tandjes en een merkteken erop en een pennetje die je in een gat in het blok drukt maar daar heb je meerdere uitvoeringen van, het streepje staat dan op een andere plek.

ricky 10
badge

10 jaar

Hij gaf ook eem storing over een koelwatersensor die ik nog niet aangesloten had, maar deze is inmiddels aangesloten en nu komt de melding niet meer.

De enige melding die steeds terugkomt, is " Cilinderrij 1, nokken-/krukasstandsensor Verkeerde inbouwcombinatie."
De distributie KAN niet verkeerd staan, aangezien de motor even loopt als ik de nokkenassensor losmaak. Overigens loopt hij dan maar kort (4 a 5 seconden) en slaat pas aan na heel lang doorstarten. Waarom dat is weet ik niet.

Ik heb vandaag de krukassensor vervangen, omdat ik niet 100% zeker wist of ik bij het wisselen van de motor wel de juiste sensor had ingebouwd. Ik heb gisteren voor de zekerheid maar een nieuwe gehaald en die zit er nu in. Het was overigens dezelfde en hij loopt dus ook nog steeds niet.

Ik ben ook bang dat de sensorring niet correct gemonteerd is, maar ik kan maar niet begrijpen hoe dat mogelijk is. Ik heb montagegereedschap T10134 van VW gebruikt en, volgens de werkplaatsinstructie, is dit de juiste. Ik weet niet of je dit gereedschap kent, maar volgens mij kun je dit niet verkeerd doen. Het gereedschap wordt met een paspen op de krukas uitgelijnd en vervolgens druk je de keerringflens compleet met keerring en sensorring op de krukas. Het enige verschil dat ik heb, is dat ik geen nieuwe keerringflens heb gebruikt. bij een nieuwe keeringflens wordt een tijdelijke plastic keeringsteun geleverd, die bij het aandrukken van de flens er af geschoven wordt. Aangezien ik geen nieuwe keering geplaatst heb, had ik ook deze keerringsteun niet, maar voorzover ik kan zien heeft dat absoluut geen impact op de positie van de sensorring.

Is er een mogelijkheid om de positie van de sensorring te controleren zonder de hele bak weer van de motor af te moeten halen? Ik kan de werking controleren met een scoop, maar kan dan niet controleren of de puls op het juiste moment komt. Wellicht is er iemand die hiervoor een trucje kent?

Nogmaals bedankt voor de hulp hiermee!

tompanjer 0

10 jaar

Ik zag net nog deze opmerking van OldFord: "Een starttoerental van 800 (ACHT honderd) lijkt mij wat aan de erg hoge kant. Of is dit een tikfout?"

Ik weet niet of dit toerental aan de hoge kant is. Dit is wat de computer aangaf tijdens het starten. Maar het lijkt mij dat je toch een redelijk hoog toerental nodig hebt om de motor aan te laten slaan? Als ik er mee rijd en ik laat hem onder de 800 toeren komen, slaat hij immers af?

tompanjer 0

10 jaar

Starttoerental is circa 250 (startmotor)
stationair toerental is circa 850

martijn v o 0

10 jaar

Ja ik ken dat stukje gereedschap wel maar heb dat een tijd geleden voor het laatst gebruikt, kan het me niet helemaal voor de geest halen.
Maar nog ff iets wat ik vergeten ben: Kan je de krukas sensorring zien? Ik bedoel de tandjes zeg maar? Of is het zo'n dichte uitvoering? Als je dat kunt zien dan zou je kunnen zien of het ontbrekende tandje ook precies voor de bdp sensor staat als je de motor op bdp hebt gezet, dan weet je het zeker.
Anders als je echt zeker bent dat alles op tijd staat dan zou je kunnen kijken of je een ander motorregelapparaat kunt proberen. Accu tijdje los heb je ook al eens geprobeerd? Denk niet dat dat helpt hoor maar soms weet je het maar nooit met die software..

En inderdaad als hij al 800 toeren aangeeft als starttoerental dat is al niet goed, dat moet inderdaad 250-300 zijn.

ricky 10
badge

10 jaar

Ik kan de sensorring niet zien. Het is een ring met tandjes, waarbij er een of twee tandjes iets anders zijn dan de rest.
Misschien dat ik de tandjes met een endoscoop door de opening van de sensor zou kunnen zien, maar dat weet ik niet zeker.

Gisteren heb ik de nokkenassensor vervangen en de naaf achter het nokkenastandwiel gecontroleerd. Daarbij is de distributie weer losgeweest en opnieuw op tijd gezet.
Hierbij is me opgevallen dat het bovenste meelooprolletje (tussen pomptandwiel en nokkenastandwiel) enigzins los zat. Misschien dat hierdoor de riemspanning enigzins kon varieren, waardoor de melding ook veroorzaakt kan worden.

Ook na het vervangen van de nokkenassensor loopt hij niet. Als ik de sensor van de nokkenas los heb, en ik de accu vrijwel leeg gestart heb, slaat hij heel even aan en klinkt dan ook prima. Na 2 a 3 seconden slaat hij dan weer af. Ik begin te vermoeden dat er buiten de sensor melding ook nog een ander probleem moet bestaan.

Ik heb de leidingen van de verstuivers een beetje los gedraaid tijdens het starten en er komt diesel uit de leidingen.

Momenteel weet ik even niet zo goed meer wat ik nu verder moet. Vanmiddag ga ik hem opnieuw uitlezen, maar ben bang dat daar hetzelfde uit gaat komen.

Overigens wordt het toerental wel correct opgemeten, tijdens het starten staat de toerenteller tussen de 200 en de 300 rpm en zodra hij (uiteindelijk) aanslaat, rond de 900 toeren.
Ik heb de vorige keer waarschijnlijk niet goed gekeken.

#Flabbergasted.

tompanjer 0

10 jaar

Eigenlijk kunnen het maar 2 dingen zijn: Of de timing klopt niet (dus misschien die sensorring) of het motorregelapparaat is stuk.

Het nokkenastandwiel zit gewoon met een spie toch? Bedoel het onderste deel daar waar ook de sensorring op zit. Niet het deel die met die 3 boutjes wordt vastgezet. Zit dat allemaal wel goed?

ricky 10
badge

10 jaar

Hallo, zijn de (ingeslagen) motorcodes gelijk van de oude en nieuwe motor ?

Meet met een twee kanaals scoop de signalen van krukas en nokkenas sensor tegelijkertijd en zet die boven elkaar. Wellicht zie je een afwijking in de timing of de vorm van de signalen.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

10 jaar

[quote=ricky]Eigenlijk kunnen het maar 2 dingen zijn: Of de timing klopt niet (dus misschien die sensorring) of het motorregelapparaat is stuk.

Het nokkenastandwiel zit gewoon met een spie toch? Bedoel het onderste deel daar waar ook de sensorring op zit. Niet het deel die met die 3 boutjes wordt vastgezet. Zit dat allemaal wel goed?[/quote]
Het motorregelapparaat werkte gewoon voordat de motor gewisseld is. Het kan natuurlijk stuk zijn, maar ik heb niet de beschikking over een andere om dit te testen.

De naaf achter het nokkenastandwiel zit inderdaad met een spie. Aan deze naaf zitten de pulsgevers voor de nokkenassensor. Dit heb ik gisteren uit elkaar gehaald en gecontroleerd. Ook het ETKA artikelnummer op de naaf klopt met de gemonteerde naaf. Dit lijkt allemaal goed te zitten.

Het zal er wel op uitdraaien dat ik de bak eraf ga halen om de sensorring te controleren. Zucht.

tompanjer 0

10 jaar

[quote=Jan227]Hallo, zijn de (ingeslagen) motorcodes gelijk van de oude en nieuwe motor ?

Meet met een twee kanaals scoop de signalen van krukas en nokkenas sensor tegelijkertijd en zet die boven elkaar. Wellicht zie je een afwijking in de timing of de vorm van de signalen.

Groet Jan227[/quote]
De ingeslagen codes zijn niet helemaal hetzelfde. De oude motor heeft als code 03L 021 A, de nieuwe motor 03L 021 AH. (of andersom, dat kan ik nu even niet nakijken)
Zou dit uit kunnen maken? Zoals gezegd, alle sensoren en dergelijke zijn afkomstig van de oude motor en de krukas en nokkenas sensoren zijn zelfs vervangen voor nieuwe exemplaren die bij de oude motor horen. Ook het regelapparaat is van de oude motor. Dat zou toch moeten werken?

Ik had ook bedacht om met een scope of analyzer de signalen te meten, maar ik heb geen passende contra stekkers. Daarnaast weet ik niet wat ik waarop aan moet sluiten. Ik neem aan dat er plus en min naartoe moet en dat ik dan op de 3e draad de puls terug krijg? Moet er dan 5V naartoe of 12V? De meeste sensoren die ik ken uit de electronica werken met 5V of 4-20ma.

Het zou wel de beste manier zijn om de timing van beide sensoren te bekijken voordat ik de bak voor niets van de motor afhaal.

tompanjer 0

10 jaar

Overigens wil ik graag iedereen bedanken voor alle hulp zover! Ik ben er erg blij mee.

tompanjer 0

10 jaar

zit er een alarm in de auto?

martijn v o 0

10 jaar

HIJ DOET HET!!!!!

Vanavond de bak , koppeling en vliegwiel gedemonteerd en toen werd het probleem direct duidelijk.
Als je een nieuwe keerringflens koopt, zit daar standaard ook een nieuwe sensorring op en de keerring wordt beschermd door een plastic steunring.

Als je een gebruikte keerringflens over gaat zetten op een nieuwe motor, heb je die plastic steunring ook nodig! Naar nu blijkt, is de keerring bij het op de krukas drukken dubbelgeknikt. Helaas kun je dit niet zien, aangezien de sensorring ervoor zit. Toen de motor daarna gestart werd, is de sensorring klem komen te zitten en scheef gedrukt.

Met andere woorden: Koop een nieuwe keering. Kost 8 tientjes, maar je bespaart voor 1000 euro ellende.

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

tompanjer 0

10 jaar

Nou mooi man! Inderdaad wel jammer dat het zoveel tijd en geld heeft gekost maar een goede les is het wel. En eigenlijk moest het wel aan zoiets liggen, bij vag auto's klopt het namelijk 9 van de 10x als je die timings foutcode hebt. Alleen bij wagens met nokkenasversteller hoeft het niet zo te zijn dat het echt aan de timing ligt. Waarom bouwen ze gewoon niet op de oudewetse manier de sensorring he, daar was niets mis mee haha.

ricky 10
badge

10 jaar

Ik zie zelf ook eigenlijk het nut van beide sensoren niet helemaal in.

Wat heeft het voor nut om te weten dat de ditributie niet op tijd staat? Als de riem slipt of breekt tijdens het draaien, zal de motor meestal toch al naar de bliksem gaan. Als het tijdens het rijden gebeurt, kan het best zijn dat de ECU de motor uitzet, maar de wielen zullen toch blijven draaien. Misschien wel nuttig met een DSG bak; dan kan de ECU ook ontkoppelen en zal de motorschade misschien wel beperkt blijven.
Toerental sensor is uiteraard nuttig, maar waarom de timing ook vergeleken wordt is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik ben natuurlijk geen deskundige uit Wolfsburg; ze zullen er vast hun redenen wel voor hebben.

tompanjer 0

10 jaar

Ach,ze hebben in Wolfsburg redelijk wat ervaring met verlopen timing.

primera p11 0

10 jaar

Een van de redenen waarom de distributietiming gecontroleerd wordt, is de wettelijke verplichting (EOBD-eis).
Dit omdat de uitstoot van schadelijke gassen kan toenemen als de distributie niet meer op tijd staat.

Met alleen een toerental sensor ben je er nog niet met moderne motoren.
Je hebt de nokkenas sensor nodig voor full-sequential injectie (iedere cylinder apart) in plaats van half-sequential (in groepen).

oldford 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.