Volkswagen Polo: 5e versnelling Polo 1996 schakelt niet

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Mijn zoon is sinds kort in het bezit van een Polo 1.4 Benzine van 1996. Hij schakelt sinds kort niet meer naar de 5e versnelling. Bij de VW dealer zei men dat dit een bekend probleem betreft bij de versnellingsbak van dit type auto. Men raadde aan een nieuwe versnellingsbak laten plaatsen. Dat snap ik, maar is dit ook op een andere wijze te verhelpen? Heeft iemand hier ook ervaring mee?

jvdmunnik

Geplaatst door jvdmunnik (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Jean

Bakken zijn goed te reviseren, prijzen van revisie varieren rond €550,- en een totaal nieuwe €900,-

Gr. paul

jvdmunnik (0), 13 jaar geleden

Is het zeker dat de bak vervangen moet worden? Ik heb ook gehoord dat het mogelijk zou kunnen liggen aan een ring7plaat? waarin de versnellingsstanden uitespaard zijn. Deze ring/plaat zou mogelijk enigszins gedraaid kunnen zitten? Een andere suggestie zou kunnen zijn dat het stangenwerk van de bak versleten zou kunnen zijn? Ik heb er (nog) geen ervaring mee. En is de versnellingsbak mbv een brug eenvoudig te demonteren?

Kevermotor (0), 13 jaar geleden

Jean,

Het is bekend dat de versnellingsbakken van de VW Polo relatief snel stuk gaan, lees de diverse berichten op dit forum er maar eens op na. Zeker als je bak een tijdje zonder of met te weinig olie heeft gestaan (draai de stop er eens uit en kijk of er olie uit komt) door bijvoorbeeld een lekke keerring van de schakelas, is de kans groot dat er in de bak iets stuk gelopen is.

Problemen met je schakelmechanisme kun je relatief makkelijk vaststellen door iemand in de auto te laten schakelen en tegelijkertijd onder de auto te kijken naar de werking van het schakelmechanisme en de bewegingen van de ingaande schakelas in de bak.

Bekend probleem is overigens ook dat bij een kabel bediend schakelmechanisme de "gewrichten" van het kunststof schakelstangetje slijten waardoor deze los schiet en je alleen nog maar in de 3 en 4 kunt schakelen.

Zoals Paul al aangaf, zijn de versnellingsbakken over het algemeen goed te reviseren (een beetje afhankelijk van de schade), en is een "nieuwe" niet altijd nodig.

De bak is relatief makkelijk te demonteren via de onderzijde van de auto. In grote lijnen: aandrijfassen demonteren, gewicht van de motor opvangen met een takel of iets dergelijks, baksteunen demonteren, bedrading en kabels demonteren, bouten lossen waarmee de bak aan de motor zit gemonteerd, bak van de motor trekken, en met een kraan/takel naar beneden laten zakken of opvangen met een krik.

Succes er mee !

Groeten, Alfred.

jvdmunnik (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je heldere uitleg Alfred. In het weekend beschik ik over een brug en zal ik de situatie die jij beschrijft volgen.

Groeten Jean

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.