Volkswagen Golf 3 GTi: Aanschaf Golf 3 GTi 2.0 8v 1997.. Waar moet ik op letten?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v

In heb een nette orginele Golf 3 GTi 2.0 8v uit '97 zien staan met 130.000km. Technisch ben ik niet helemaal een leek, dus de voor de hand liggende zaken weet ik wel, maar wil graag weten waar ik bij dit type op moet letten, dus wat zijn de zwakke punten of aandachtsgebieden?
Alvast bedankt voor reacties! Groet, Jur.

Jur77

Geplaatst door Jur77 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

herb18T (0), 16 jaar geleden

sowieso even navragen aan de hand van bon of onderhoudsboekje, of de distributie riem vervangen is. Die moet met deze stand toch echt vervangen zijn of worden. Houd dat er zeker bij uit.

Verder, als de verkoper akkoord gaat, is het bekijken van een bougie (liefst 2 stuks) ook altijd wel nuttig, is deze mooi licht bruin van kleur, verbruikt die geen olie. Ziet de erg erg zwart uit met evt klontjes zwart kool of verse olie in de schroefdraad, duidt op olieverbruikt. Dat kan weer duiden op harde kleprubbers of versleten zuigerveren.

ik word altijd beetje huiverig als het hele motorblok brandje schoon is gemaakt. Het liefst zie ik gewoon een blok waar gewoon een jaar ofze mee gereden is. Dan kun je zien of die erg doorzweet bij pakking e.d.

Rijd er sowieso mee, ook snelweg.
Laat stuur eens los op een rechte weg. De auto moet dan gewoon netjes rechtuit blijven gaan, trekt die sterk naar 1 kant, is het vaak foutje boel.
Rem een paar keer goed, dit mag niet (overdreven) trillen of trekken in het stuur.
Check uiteraard de staat van remschijven en blokken, maar dat lijkt me standaard.
Check APK datum.

Zo zijn er nog heel wat dingen op te noemen...

Maar mocht je nog de 16V versie tegen komen (150pk) is die echt aan te raden. De gewone 8V (115pk) is erg tam. Ik heb zelf lange tijd met de 2.0l 16V gereden, erg fijne auto en zeker snel. Maar goed, mocht je dat niet uitmaken is de 8V prima auto hoor.

succes.

Remyhaan (0), 16 jaar geleden

vw-golf.startpagina.nl / prikbord

Snelle oplossingen en geen off-topic.

Jur77 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties! En zo'n 16v hoeft van mij niet, ik wil gewoon een degelijke auto die vlot genoeg is, en dan lijkt me zo'n 2.0 GTi 8v prima. Al zal die wel wat verbruiken.. Heb als lease auto's diverse VW's gehad, en dat is me prima bevallen. Waren alleen van het type Golf 4, maar nu ik van baan verander zonder leaseauto ga ik zelf wat kopen, vandaar dat ik op een Golf 3 kom. Een 4 is voor een nette met niet teveel km boven het bedrag dat ik prive voor een auto wil uitgeven.

Opsomming tot nu toe:

- Distributieriem
- Bougies checken
- Zweten bij pakkingen (meer algemeen)
- Rechtuit rijden/trillen/trekken stuur bij remmen (meer algemeen)
- Remschrijven/blokken (meer algemeen)
- Nok krukastandwiel
- Stuur/contactslot
- Wishbone en mogelijke scheuren

Zijn er nog andere specifieke zwakke punten van een Golf 3? Ik lees hier en daar ook wel erg veel over slecht starten en een instabiel toerental.. Golf 3 kwaal??

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

niet onverstandig om ook op roest te letten....met name achter het voorste krikpunt willen deze golfjes graag rot zijn...de velsrand is eigenlijk aan de zwakke kant, en bij het verkeert plaatsen van krik of hefbrug knikt de rand naar binnen waardoor alle rommel hier achter blijft zitten met als gevolg een dorpel als gatenkaas...

achteras ophang rubbers is ook een zwak iets bij dit type..meestal te herkennen aan bonkende geluiden van achter bij scherpe kuilen of heuvels.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.