close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: aansluiten van electronica golf cabrio 1986 70 KW us-kat motorco

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 injectie

Goedenavond.

Mijn pas aangeschafte cabrio rijdt al drie maanden niet meer.
Ik heb een oud gemini alarm verwijderd en het opnieuw aansluiten van een relais levert problemen op.
Ik kan dit relais niet goed plaatsen omdat het niet origineel is en misschien wel bij het alarm hoort.
De aansluitingen worden anders genoemd, en het relais is afkomstig uit Hongarije.
Het heeft vijf aansluitingen. 15,31, tweemaal V en een I. Dit was aangestuurd via een aangebrachte niet originele verbinding met het stuurcontact. Het relais laat enkele seconden stroom door naar de beide V- aansluitingen en stopt daar dan mee. Het I punt hoeft niet aangesloten te zijn en eerlijk gezegd weet ik niet wat ik daar mee moet. Een draad vanaf het zekeringenkastje moet ook aangesloten worden vermoedelijk samen met de draden van de ontsteking.
Die draad aangesloten op de V van het relais activeert de brandstofpomp totdat het relais uitschakelt. Ik vermoed dat deze drie draden samen op de twee V's moeten worden aangesloten.
Wat ik me dus af vraag is wat de I is op het relais. En wat is de originele schakeling? Als dit relais toch origineel is waar moet dan het stuurcontact vandaan komen i.p.v. de later gemaakte verbinding vanaf het stuur?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,

Dirk

Geplaatst door

dfvanderpant (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Henk.

Gaat ie dan. Ik begin even opnieuw. Ik heb het pomprelais op de zekeringkast.
Dat is verder prima.
Ik heb een zwart/rode draad met stekker vanaf achter de relaisplaat die wanneer ik daar spanning op zet een pomp laat draaien.
Dan heb ik nog twee draden vanaf de regeleenheid onder het dashboard. Een rood/gele en een groen/gele.
Wanneer ik daar spanning op zet hoor je de regeleenheid activeren.

Dan heb ik dat vreemde relais wat er los bij zit.
Het vreemde relais heeft twee uitgangen. Een ingang 15 en een massa 31, en een vijfde aansluiting aangegeven met hoofdletter I.

Kun je me volgen?
Ik hoor het wel.

groetjes.

dfvanderpant 0

17 jaar

beste dirk,

als je een goede schema van je auto wilt dan moet je ( jetzt helfe ich mir selbst ) boek aanschaffen
hier staat veel over de 70kw ( jh )
isbn 3-613-01372-x dit kun je bestelen via internet
hoop dat je er wat aan hebt

vr.gr. henk

amarpempani 0

17 jaar

hallo dirk,

relais 321906059 = vw bestel nummer
kpr 12volt 275144
relais heeft 5 aansluitingen 87, 30, 15, 31 en 31b nummers 87 en 30 zijn de dikke aansluitingen
g6 = elektrische benzinepomp. rood/geel
g23 = elektrische benzine opvoerpomp. rood/wit
er zit nog een zekering voor de benzinepomp 15 ampere en warmloop regelaar en extraluchtschuif koude start.
aansturingen relais door contactslot nummers 30, 15, x, en 31

vr.gr. henk

amarpempani 0

17 jaar

Hee Henk, en mede lezers,

-Ik heb datzelfde relais. Zit verbonden via de stekkers met de relaiskast. Is er nog een tweede relais?
-Ik weet niet wat de codes g6 en g23 zijn.
-De benzineopvoerpomp, is dat hetzelfde als accumulator?
-Ik heb draden gevonden vanaf de tank maar waarvan precies weet ik niet. Een geel/rode en bruine. En vanaf boven de tank drie draden paars/zwart, geel/rood en bruin. Een rood/witte draad heb ik nergens gezien.
-Er lopen twee draden vanaf de regeleenheid rechts onder het dashboardkastje onder het dashboard door naar de relaiskast. Een geel/roze en een geel/groene. Waar horen die aangesloten?
-Loopt er bij jou Henk ook een rood/zwarte draad van de stekkeraansluiting N vanaf de relaiskast?

Als er nog iemand anders suggesties heeft zijn deze van harte welkom.

Krijg onderhand zin om weer te gaan rijden.

Vriendelijke groeten,

Dirk van der Pant

En Henk, bedankt voor dat boek. Moet dat zeker zien.

dfvanderpant 0

17 jaar

beste dirk

benzine pomp zit in de tank, achterbank eraf en je ziet de tankdeksel hier zit de benzinepomp in + = rood/geel en de - = bruin
dan zie jij nog een draad dat zal de benzinemeter zijn
de hogedrukbenzinepomp zit onder de auto bij je achterwiel, de draden lopen van je zekering
kast/relais van voren naar achteren bij de achterbank gaan ze richting tankdeksel zoals boven beschreven de andere twee draden gaan naar hogedrukpomp zie hier de kleuren
zoals bedoelt vorige mail
je hebt twee benzinepompen

vr.gr. henk

amarpempani 0

17 jaar

hallo dirk,

nog even gekeken naar de draden die je noemt ( boek ) j16= relais voor spanningsverzorging
j21 relais voor ka- jetronic
hier zie je de kleuren draden zoals je ze noemt geel/roze en geel/groen
als je het boek hebt dan zie je het zelf

vr.gr.henk

amarpempani 0

17 jaar

Hoi Henk,

Nou, dat lucht op. Ik heb me suf gestudeerd op de bib waar ik alleen maar gegevens heb proberen te combineren.
Dacht eerst dat ik een KE-Jetronic had. Daarna een K-Jetronic maar die heeft geen regeleenheid en nu blijkbaar is het een KA-Jetronic waar ik nog helemaal niks over gelezen heb. En die draden, ik heb eens gekeken of deze echt wel allebei naar de regeleenheid liepen. Nee dus, de roze/gele buigt in de rubber strengomhulling netjes om en loopt de motorruimte in. Was ik even gefopt. Loopt naar meen ik een verbruiksmeter aan de drukregelaar.
Enfin, wel grappig een KA-Jetronic dus.
Je hebt het over twee relais. Dat wordt interessant. Heb je daar nummers van?

Bedankt. Wel fijn zo'n vraagbaak.

Vriendelijke groeten, Dirk van der Pant

P.s. Loopt de jouwe al wat beter?

dfvanderpant 0

17 jaar

hallo dirk,

nog geen problemen weer gehad, 25mm2. massakabel aangesloten van dynamo naar motorblok en terug
naar chassis
hartelijk bedankt voor je idee

vr.gr.henk

amarpempani 0

17 jaar

Dat is tof om te horen Henk!

Ik ben ook al een stuk verder. Heb een kopie van het stroomschema gekregen bij de VW dealer in Tilburg. Staat alles prachtig op. Het eerste schema dat ik zie dat ik herken. Ik heb relais J16 niet meer. Het brandstofpomprelais is volgens mij stuk. En deze twee relais zijn denk ik vervangen door een nieuw relais. Ook een relais dat functioneert wanneer er impulsen komen vanaf de bobine. Ik wil nu controleren of het brandstofrelais echt kapot is voordat ik een nieuwe koop. Weet nog niet hoe. En het relais J16 wil ik ook weer installeren maar heb geen productnummer. Wist je trouwens dat de motor en toebehoren veel zijn geproduceerd in de VW Scirocco s. Dat heeft me ook erg geholpen. Ook gave wagen.

Vriendelijke groeten,

Dirk.

dfvanderpant 0

17 jaar

hallo dirk,

de twee losse relais boven op de zekeringkast hebben de volgende vw. nummers
relais ( 26 ) 171906381 aansluitkleurdraden rood, rood/zwart, bruin, roze, geel/groen.
relais ( .. ) 1419512583 ,, ,, bruin, rood/zwart, rood/zwart, wit/bruin.
hoop dat je er wat mee kan

vr.gr. henk.

amarpempani 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.