Volkswagen Golf: Abcon Blue

Bouwjaar: 2002, Motorcode: 1.9 TDI AXR

Een poos gelden het inlaat-traject van mijn Caddy 1.9 TDI handmatig schoongemaakt. EGR afgedopt om de boel schoon te houden.

Nu zie ik hier op het forum steeds weer de naam Abcon Blue opduiken. Hier zou je het inlaat-traject alsmede de EGR klep kunnen reinigen zonder demontage.

Ik qoute Dhr Bijman:

Blijegeit, je kunt inderdaad heel lang discussieren over de voor -en nadelen van het afdoppen van de EGR, maar zoals Paul aangeeft is het gevolfg in een landje als Nederland (of Belgie) met al het langzame fileverkeer dat de nadelen groter zijn als de milieu-voordelen. Maar toch komen er steeds meer aanpassingen die verplicht worden om aan de steeds strengere mileu-normen te voldoen, met als gevolg dat we straks in 2008 niet alleen een EGR-klep hebben die eea regelt, maar misschien ook wel een driedubbele spagetti-uitlaat die de uitlaatgassen nog eens een aantal keren laat meeverbranden. Dus afdoppen heeft nu nog succes, maar beter is het om te voorkomen dat de vettige roetaanslag op de egr- en turbo neerslaat. Daar hebben ze in Denemarken bij de firma Lindemann ABCON produkten voor ontwikkeld en als we die preventief toepassen (eens per 50.000 km) is het hele vervuilingsprobleem uit de wereld. Nauurlijk is dat volgens de autofabrikanten (nog niet) nodig, want dat kunnen ze niet nog niet "verkopen", maar de aangehaalde Ford Mondeo TDCI heeft een in de inlaatspruitstuk gemonteerde EGR-Klep die soms al bij 20.000 slome kilometers voor een hoop ellende zorgt. Eenmaal behandelen met de ABCON Instant Power en je voorkomt dit. Ik weet dat het wat commercieel lijkt, maar dat is niet mijn bedoeling, maar door bij de oliewissel de Abcon Bleu-M olieadditief op teflonbasis toe te voegen voorkom je de vettige carterdampen die de egr-klep vervuilt. Met de Instant Power reinig je de egr-klep en turbo en tevens zorgt die voor een anti-kleeflaag op de turbo en egr-klep. Wij passen dit nu al meer als een jaar bij elke grote beurt toe en vervuilingsproblemen komen we bij die auto's nagenoeg niet tegen. En ik kan je vertellen dat een klant die met een vage klacht komt dat er een vermogenstekort is en dat de auto niet meer zo lekker loopt eerst een hoop tijd kost om het probleem te onderzoeken en dat die tijd moeilijk is door te berekenen. Dus we hebben de keus: of de egr afdoppen (hoe doe je dat bij zo'n Ford??) of gelijk bij de nieuwe auto een preventie toepassen en die bv 1x per jaar bij de grote beurt herhalen. Het is even een nieuwe manier van auto's onderhouden, maar het probleem met de vervuiling is zwaar onderschat bij de verschillende autofabrikanten en ze geven niet graag toe dat ze eigenlijk een slechte constructie gemaakt hebben om aan de europesche norm te kunnen voldoen. In Belgie heeft de (Ford)importuer al vaak advies gegeven aan dealers om de Abcon toe te passen, maar daar rijden nog meer diesels die weinig kilometers maken als in Nederland, dus is het vervuilingsprobleem ook groter.


Ik heb hier nog een Golf IV 1.9TDI motorcode AXR staan met een vervuild inlaat-traject.
Geeft Abcon Blue geen problemen, het lijkt mij dat al het opgeloste kool, sludge door de kleppen, cylinders, katalysator heen gaat.

Graag zou ik wat reacties willen horen.

Op deze manier reinigen gaat toch iets sneller dan handmatig.

Alvast bedankt.

Fries33

Geplaatst door Fries33 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Persoonlijk heb ik de klep gedicht op mijn bus, maar als dat niet kan, ben je wat verder van huis.

Het voor zover mogelijk handmatig schoonmaken van de boel is in mijn optiek het beste, geen rommel door de cylinders/kleppen etc.

Dat was ook mijn handelswijze, bewerkelijk, maar voor mij de enige weg, met een dichte EGR komt er geen rommel meer in, en met omgelegde carter ventilatie ook geen olie en carter dampen in het inlaat circuit.

Het aangehaalde merk en producten zullen hun werk wel doen, maar het probleem wordt maar tijdelijk opgelost, en elke 50.000 km een zoi troep door het blok lijkt mij voor de levensduur ook niet bevorderlijk..

Groet,
Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.