434 bezoekers online

Volkswagen Golf 4: Abgas werkstatt

Bouwjaar: 2004, Brandstof: benzine, Motorcode: 1.6

Ik rijd in een Golf 4 bwjr 2004 met 1.6 motortype BGU op lpg.
Ik rijd er inmiddels al weer een dik jaar mee en na het starten verschijnt abgas werkstatt op het dashbord. De motor is uitgelezen bij VW dealer en daar kwam onder andere boven water dat de EGR klep kapot was en deze is vervangen maar "abgas werkstatt" verdween niet , Nu is mijn vraag..men zei dat de lambasonde ook kapot was/is...kan het dat als de motor gewoon goed loopt op benzine en op lpg dat de lambasonde dan ook kapot kan zijn? Ik heb meerdere topics gelezen over dit onderwerp maar kan er mijn "probleem" niet bijvinden.
Vast bedankt voor jullie reactie!

krispie62

Geplaatst door krispie62 , lid sinds 9 jaar geleden

14 Reacties

0

oldford, 9 jaar geleden

Motor kan best redelijk/goed lopen ondanks een defecte lambdasonde.
Ligt er maar net aan wat het exacte probleem is en ook welke lambdasonde dat probleem heeft.
Uit het vorenstaande blijkt al dat de auto meerdere lambdasondes heeft, dus je moet zo wie zo weten welke sonde er een probleem heeft.
Als je de uitgelezen foutcode nog weet (exacte tekst en/of nummer) dan die even plaatsen.

0

krispie62, 9 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Oldford...ik weet het...als de eerste ( 5 draderige) lambdasonde kapot is hoeft dat niet te betekenen dat de motor ook niet lekker loopt, ik kan de uitgelezen foutcode nergens meer terug vinden dus maar weer op naar de VW dealer...ik laat het wel weten wat daar uitkomt.

grt Gerard

0

Beek, 9 jaar geleden

Bij mijn Golf V deze week ook storing 'abgas werkstatt', in mijn geval blijkt de brandstoftemperatuur sensor kaduuk te zijn.

0

krispie62, 9 jaar geleden

Ben naar de VW dealer geweest en foutdiagnose laten uitdraaien:

4 storingen herkend:

17560 P1152 035
mengseladaptatie bereik 2
Armgrens onderschreden

17586 P1178 035
Lineare Lambdasonde / pompstrroom

17589 P1181 035
Lineare Lambdadonde / referentiespanning
onderbreking

17604 P1196 035
Cilinderrij 1 , sonde , opwarmstroomcircuit
elektrische storing
-
sporadisch voorkomende storing

De dealer vertelde me dat het hoogstwaarschijnlijk de lambdasonde na de katalysator is die kapot is...dus deze vervangen maar helaas...storing is nog steeds niet verdwenen.
Is er iemand die uit bovenstane diagnosegegevens kan zeggen of er iets anders aan de hand kan zijn?
De auto rijd dus net zoals afgelopen jaar gewoon goed..met de APK ook geen problemen met de CO...

vast bedankt voor de reaktie!

0

oldford, 9 jaar geleden

Officiele tekst voor 17586 is Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, pompstroom onderbreking.
Uit de toevoeging sonde 1 kun je zien dat het de sonde VOOR de kat is die kapot is.
Bovendien, dit is een breedband sonde, die heb ik tot nu toe alleen VOOR de kat gezien, na de kat zitten goedkopere sondes.
Ook de foutcode 17560 wijst naar de voorste sonde of het mengsel zelf, achterste sonde regelt geen mengsel.

Ook 17589 en 17604 slaan op sonde 1. Zit de stekker niet los? Want je heb foutmeldingen op 3 draden naar hetzelfde onderdeel.
Ik zou de dealer vragen om de oude achterste sensor weer te monteren en je geld terug.

0

krispie62, 9 jaar geleden

Dat is wel een heeeeeeeeel erg snelle reactie oldford :-)
Ja ik heb het er met de monteur ook over gehad tijdens het uitlezen...maar hij dacht toch echt dat het de 2de lambdasonde is die het veroorzaakt ookal heb/had ik daar zelf ook mijn vraagtekens bij..ik zal komend weekend er eens goed mee bezig gaan want het moet toch op te lossen zijn lijkt me...ben zelf ook automonteur geweest maar door verschilende oorzaken doe ik dit al zo'n kleine 25jr niet meer als beroep..auto electronica op dit niveau is eigenlijk geheel aan mijn neus voorbij gegaan..maar vast hartstikke bedankt! Ik laat het gelijk weten als ik iets gevonden heb.

0

oldford, 9 jaar geleden

Breedband sensoren zijn mooie dingen vanuit een regeltechnische insteek.
Om te repareren zijn het ondingen.Je kunt er niets (maar dan ook helemaal niets) aan meten, met uitzondering van de verwarming.
Het apparaat dat dit signaal moet meten (miliamperes met 3 cijfers achter de komma, dus eigenlijk microamperes) is commercieel niet voorhanden.

Truukjes zoals vroeger met een batterij op de signaaldraad om arm of rijk te simuleren, kunnen ook niet meer.
Het enigste wat je kunt doen is de bedrading op onderbreking/kortsluiting doormeten.

Als de monteur de moeite had genomen om de signaal waardes te bekijken (live data) had hij moeten zien dat het de voorste sensor is die kapot is. Valt me zwaar tegen voor een dealer.
Wat stelde de monteur voor na het vervangen van de sonde toen bleek dat de codes er nog steeds in zaten?

0

krispie62, 9 jaar geleden

zucht...na lang gewacht te hebben heb ik vandaag de eerste lambdasonde vervangen...1x raden...helpt niks helaas..het heeft wel aan paar maanden geduurd nu maar door priveomstandigheden was het er nog niet van gekomen helaas...en..zoals ik al eerder zei de motor liep en loopt dus voor mijn gevoel gewoon goed...maar hij geeft dus nog steeds dezelfde storing aan...moet ik weer naar de VW dealer om de boel te laten uitlezen?

0

oldford, 9 jaar geleden

Originele sensor gebruikt?
Gezien het bouwjaar kan bijna iedereen de foutcodes uitlezen. Zowel mat Vag-specifieke apparatuur als met algemene EOBD/OBD2 scanners.
Hoe weet je dat het dezelfde storing is?

Je had meerdere fouten die allemaal betrekking hadden op de voorste sonde.
Dan denk ik in 1e instantie aan draadbreuk / slechte stekker. Is de bedrading gecontroleerd?

0

krispie62, 8 jaar geleden

TAV Oldford: excuses dat ik u nog niet had bedankt voor de bijdrage en meedenken...ik heb dus na u reactie wederom storing laten uitlezen en er kwam als enige uit voort dat de lpg mengverhouding te arm was, verder kwamen er geen storingen uit voort...dus de beide lambda sondes werken goed! Ze hebben de storing op het dashbord "abgas werkstatt" gereset en tot op heden is de storing nog niet wedergekeerd...afkloppen , maar mocht de storing weer optreden dan werd mij gezegd om naar een LPG inbouwstation te gaan om het te checken of de lpg installatie goed is afgesteld...zou dan eventueel een nieuwe verdamper kunnen zijn oid...maar zover is het gelukkig nog niet...;-) Wederom hartstikke bedankt!

0

krispie62, 8 jaar geleden

Helaas...we zijn weer terug bij af...iedere keer na het starten wederom gaat het motorstoringslampje branden..dus maar naar een goed lpg inbouwstation? Is toch wel gek..je gaat je er aan ergeren..ik plaats wel een reactie als ik naar het inbouwstation ben geweest...er moet toch een afdoende oplossing zijn lijkt mij...;-)

0

oldford, 8 jaar geleden

Kun je de tijdsduur van "na het starten" wat verduidelijken? Secondes of minuten? Verschil bij koude of warme motor?
Of te wel: loopt de auto op dat moment nog op benzine of al op gas?

Wat gebeurt er als je zelf het systeem op benzine zet en daarop start en de auto compleet warm rijdt?
Foutcode al uitgelezen?

0

krispie62, 8 jaar geleden

Het is altijd ongeveer 10 seconden nadat de motor loopt...dit is altijd hetzelfde geweest en nu wederom dus...er is geen enkel verschil of de motor op lpg loopt of op benzine..en of de motor warm of koud is...
Ik zal u tip proberen...op contact en op benzine zetten...en dan de motor warm rijden...dan zal ik hem uitzetten en wederom starten...wie weet....de laatste keer dat ik foutcode heb laten uitlezen is ongeveer een klein half jaar geleden..en het voelde eigenlijk zo dat de motor net iets te weinig gas kreeg...dus het zou kunnen kloppen wat de VW dealer zei dat het lpg mengsel te arm is afgesteld...hier zou het lpg inbouwstation toch iets moeten kunnen doen lijkt me..ik zal a.s. maandag kijken voor een afspraak en laat het hier wel weten als ik bij hen geweest ben....
goed weekend...GRT Gerard

0

krispie62, 7 jaar geleden

Wel een late reactie maar wil hem toch plaatsen: 2 weken geleden heb ik de distributie vernieuwd ivm kapotte waterpomp..kan je gelijk beter alles vernieuwen als de boel toch los moet...daarna heb ik er 2 dagen mee gereden en raad eens...sochtens na het starten geen abgass werkstatt meer !!!!! en tot op heden ook nog niet meer gehad..nu is het wel raden wat de oorzaak was..misschien omdat de lambda sonde gedemonteerd moest misschien? Stekker los en weer vast gezet..maar zou het misschien kunnen dat de distributie riem 1 tandje verkeerd heeft gezeten..de motor liep overigens naar mijn meening wel goed..geen vermogensverlies ofzo..ik blijf het erg gek vinden..heb er inmiddels dikke 80.000 km mee gereden en zeker 70.000 km met "abgas werkstatt" in de display...trouwens..er ligt een 1.6 BCB motor in de Golf..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.