auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: Abs Ecu Passat niet uit te lezen na vervanging ECU

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: AEB 1.8T

Goedendag mede forumleden.

Mijn Passat van '98 heeft al een poosje een ABS storing, de bekende lampjes rood en geel. en niet uit te lezen. Na een paar controles de ABS ECU vervangen, deze ECU kwam uit een storingsvrije rodeo auto, wel een zescilinder maar alleen het laatste cijfer verschilde van mijn eigen ECU.
Dit maakte geen verschil. De ABS module is nog steeds niet te benaderen. Ik heb zelf zonder schema's de bedrading gecontrolleerd, 2x 12 Volt belast op de dikke draden, en nog een paar kleine stroompjes. Verder niets bijzonders op aan te merken. Ik kwam er zelf zonder schema niet meer uit zeg maar. Ik heb de auto bij een monteur van een volkswagen garage neergezet. Deze doet thuis ook wat zullen we maar zeggen.
Hij kon de unit ook niet benaderen. Hij vertelde me dat hij vervolgens de bedrading heeft gecontrolleerd, spanning op de K-lijn zou ook goed zijn. Conclusie, de ABS ECU is weer kapot of het dashboard is naar de vaantjes omdat daar tenslotte de lampjes op branden.
Ik kan dit niet zo goed bevatten. De ABS unit was storingsvrij en als het klokkenspel kapot was zou ik de unit moeten kunnen benaderen.
Mijn vraag: Heeft er iemand een schema van het ABS systeem van deze auto, op internet kan ik wel meerdere schema's vinden maar die verschillen allemaal dus welke het moet zijn??
Welke pin in de EOBD is van de K-lijn zodat ik met mijn scoopje de K-lijn in de ABS unit en de EOBD zou kunnen vergelijken?
Heeft er iemand nog meer ideeen?
Ik verwacht zelf dat de unit niet kapot is maar ik gewoon een storing heb. Het niet kunnen bereiken van de unit zou ik willen toeschrijven aan can overload of beschadiging van de K-lijn maar zonder schema's is het allemaal natte vingertjes werk.
Ik kom op het forum heel veel posts tegen over dit probleem maar die houden allemaal op bij unit vernieuwd auto klaar.

Geplaatst door

Posti (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, wellicht heeft het er mee te maken dat de ECU die er nu in zit een ander nummer is en dus niet communiceert in deze auto. Stuur eventueel de orginele of beide ECU's op naar een reparatie bedrijf ter controle, dan weet je snel waar je aan toe bent, voor dat je eindeloos aan het zoeken komt.

Zijn er meerdere andere regelapparaten waar foutcodes mbt de communicatie met de ABS in staan ?

Groet Jan227

Jan227 30
badge

11 jaar

Hallo,

volgens de Volkswagenmonteur zou het niet uit mogen maken als het laatste cijfer van de unit verschilt aangezien het dan een opvolgend nummer zou zijn. Hij moet wel geprogrammeerd worden maar dat is wel te doen. De oude unit heb ik niet meer omdat ik hem om moest ruilen. Als blijkt dat het niet aan de unit heeft gelegen probeer ik de unit weer terug te wisselen.
De andere regelapparaten zijn gewoon normaal te benaderen en te programmeren, er komen ook geen ABS gerelateerde fouten voor in bijvoorbeeld de comfort module of de automaat computer.
Bedankt voor het schema in je pb'tje, ik ga er morgenavond eens mee aan de gang. Ik zal mijn bevindingen weer posten.

Groet
Jeroen

Posti 0

11 jaar

Hallo,

Vandaag storing gezocht. Voedingen, can lijnen, sensoren, alles lijkt goed. Toch maar naar de sloop gereden, andere unit eraan, remsysteem storing weg, ABS storing zit er nog steeds in. Donderdag fouten uitlezen, hopen dat de unit dan wel te benaderen is. Erg vreemd dat die 2e unit toch ook kapot is....

Groet
Jeroen

Posti 0

11 jaar

Als de unirt niet te benaderen is is tie kapot.
Er zijn bedrijven die em repareren,zoals actronics.

primera p11 0

11 jaar

Donderdag even bij de dealert langsgereden. Can storing tussen motor en automaat, wielsensor rechtsvoor en rechtsachter kapot. Abs unit gecodeerd -> Alleen de snelheidssensor rechtsachter is nu nog over. Ik ga nog even uitzoeken of het de sensor of de bedrading is. Maar het belangrijkste is dat de unit weer te benaderen is!
Primera p11 ik geloofde er niet in dat de unit kapot was omdat het al de 2e unit was die erin hing met exact hetzelfde probleem en de auto waar deze unit uitkwam zou storingsvrij zijn. Ook heb ik al eens waterlekkage aan de bijrijderskant gehad (daar waar de tiptronic computer onder de mat ligt) dus ik vermoedde dat het een bedrading en of can-busprobleem zou zijn.
Maar niets is minder waar en de 3e Abs unit van de sloop (kostte €150,-) bood uitkomst.

Bedankt voor het meedenken en wat mij betreft is deze topic gesloten.

Posti 0

11 jaar

Oeh, vervloekte computers,

Ik ben er nog niet, gisteren bij de dealer geweest, de abs sensor rechtsachter is dus niet kapot, de ingaande poort van de abs sensor van deze unit is kapot. Weer 1 dus.
Ik wil nog één sloper proberen, ik kan nog vrij goedkoop aan 1 unit komen maar kan ik een 0 273 004 283 uitwisselen met een 0 273 004 284?
Als dit niet goed is probeer ik mijn eigen oude computer weer terug te krijgen en gaat hij naar AC tronics.
Ik ben klaar met VW!
[url=http://postimage.org/image/r7e8ky795/][img]http://s12.postimage.org/r7e8ky795/IMAG0...[/img][/url]

Posti 0

11 jaar

De 4e sloopunit is goed, komt uit Emmeloord, monteren, aansluiten, gele abs storing, stukje rijden, uit!!
Mijn tip voor eenieder die hiermee komt te zitten: geen sloopunits gebruiken, het scheelt 150 euro tov revisie maar voordat je een goede te pakken hebt kun je wel eens knettergek worden! Als ik alles vooraf geweten had was ik meteen naar ACtronics gegaan.

Bedankt voor het meedenken.

Topic gesloten

Posti 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.