Volkswagen Passat: Nokkenas afgesleten

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Hallo allemaal,

anderhalf jaar geleden hebben wij een VW Passat gekocht (bouwjaar 2005, 1.9 diesel, ondertussen 155 000 km), en sinds een half jaar gaat het grondig mis.

In september hadden we plots startproblemen als de motor koud stond. Zodra hij gedraaid had, was het probleem weg. Tegelijkertijd gaf de auto een foutmelding voor oliedruk. Meteen naar de garage geweest voor controle. Alles bleek normaal, we moesten ons geen zorgen maken.

Op een bepaald moment konden we gewoon niet meer starten. Batterij uitgemeten, bleek volledig plat. Batterij vervangen en startproblemen volledig van de baan.

Tijdje later begonnen de startproblemen opnieuw. Auto terug naar de garage. Een of andere filter bleek zéér vuil en werd vervangen (ik denk de brandstoffilter, maar ik durf dit niet 100 % zeker te zeggen).

We bleven echter startproblemen hebben (koude start), dus auto terug naar de garage. Daar bleek de brandstoftoevoerpomp stuk. Die werd vervangen, maar het probleem was nog niet opgelost. Ook enkele dichtingen moesten vervangen worden. Bovendien zat een verstuiver los. Kostenplaatje ondertussen dik 2000 euro.

Alles liep goed, auto startte weer zonder problemen. Afgelopen vrijdag echter plots een klapperend lawaai in de motorkap. Garage onmiddellijk gebeld en auto getakeld. Blijkbaar was de verstuiver die opnieuw was vastgemaakt nu volledig losgeslagen (schroefdraad volledig los). Toen bleek ook dat de nokkenas afgesleten is. De garage beweert dat dit komt door verkeerde olie te gebruiken. Kostenraming: nog eens 1500 euro.

Wij hebben deze auto particulier gekocht. Het onderhoudsboekje is steeds ingevuld geweest, de auto werd altijd netjes op tijd naar een erkende VW-garage gebracht voor onderhoud. Het lijkt me dus sterk dat er verkeerde olie gebruikt zou zijn. Kunnen er nog andere oorzaken zijn waardoor een nokkenas afslijt? Want in dat geval zal het probleem zich in de toekomst misschien opnieuw voordoen, wat we, gezien het kostenplaatje, absoluut willen vermijden.

Verder vragen wij ons af of de garage niet al bij de eerste controle, of toch minstens de tweede keer, had moeten zien dat er veel grotere problemen aan de basis lagen van ons probleem. We vragen ons ook af of we ervan uit mogen gaan dat het probleem deze keer wél volledig van de baan zal zijn, als we deze herstelling laten uitvoeren. Wat is jullie mening?

Alvast bedankt

maaike85

Geplaatst door maaike85 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

maaike85 (0), 11 jaar geleden

Nog een bijkomende vraag:

Kan het dat een nokkenas afslijt omdat er een probleem is met de oliedruk (en er dus onvoldoende smering is)?
Of is het eerder zo dat een afgesleten nokkenas ervoor zorgt dat er problemen zijn met de oliedruk?

Deze avond zitten we samen met de garage. Ik had dan graag zo sterk mogelijk in mijn schoenen gestaan, dus alle antwoorden, meningen, tips, ideeën, ... zijn meer dan welkom!!

ASH-1 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ok... De brandstoftoevoerpomp gaat meestal kapot door motorolie in de brandstoftank. Dit is weer een gevolg van een kapotte tandempomp. Door de kapotte tandempomp komt er motorolie in de brandstof door interne lekkage. Kanme zo voorstellen dat dan ok andersom gebeurt, dus diesel in de motorolie wat dan weer zorgt voor een slechte smering.

Natuurlijk, wat jij in je verhaal zegt... Verkeerde olie is ook een nekslag.

Wat ook vaak voorkomt is dat de stopjes in de tuimelaarassen eruit worden gedrukt.

martijn v o (0), 11 jaar geleden

Doordat de brandstofpomp in de tank kapot was (is een kwaaltje bij de passat) is de tandempomp op de kop ook kapot gegaan en hierdoor lekt er diesel in je motorolie. Daardoor ontstaat er slijtage op (onder andere) je nokkenas.
Ik denk dat er daarom meer versleten is dan alleen je nokkenassen. Gedegen onderzoek uitvoeren voordat je laat repareren. Ik denk dat het een gereviceerde of ruilblok gaat worden.

Of de garage dat heeft geweten is gissen. Is het een VW-dealer dan zou dat wel moeten. Is het een algemene garage dan betwijfel ik dat.

De berijder kan het in ieder geval ook zien omdat er sprake is van een stijgend oliepeil.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Volgens mij komen de problemen met de tandempomp alleen voor bij de 2.0tdi.
Auto is particulier gekocht,iedereen kan een onderhoudsboekje invullen.
Wat wil je de garage verwijten?.
Garage kent historie van de auto niet en repareert wat er op dat moment aan de hand is.
We spreken hiet toch over een 1.9 TDI,geen 2.0 TDI?.
Bij de 2.0 TDI kwam de tandempomp veelvuldig voor en uitgeslagen verstuivers en scheuren in de kop.
Ik denk dat je gewoon een gevalletje "pech gehad bent".

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Oververhit geraakt een keer kan ook de nok.as gedag zeggen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.