Volkswagen Passat: ABS uitschakelen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI (90 PK)

Kan iemand mij vertellen of ik de ABS kan uitschakelen ?
Reden hiervoor is dat ik al 6 maanden met mijn passat het probleem heb dat bij uitrollen voor bijv. het stoplicht en hele lage snelheden bij het intrappen van de rem de ABS van linksvoor inschakelt.
De dealer kan helemaal niks vinden en ik moet er maar mee leven.
Sensor is goed (doorgemeten bij dealer) maar toch houdt ik het probleem.
Of is er een andere oplossing voor ?

bobbes

Geplaatst door bobbes (65) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

andere dealer zoeken
uitlezen met rijden
moet je in meet waarde blokken abs kunnen zien wat er gebeurd/verschild
denk dat t in de abs ring zit als de censor goed is

hcaluwe (0), 15 jaar geleden

[quote=bobbes]Kan iemand mij vertellen of ik de ABS kan uitschakelen ?
Reden hiervoor is dat ik al 6 maanden met mijn passat het probleem heb dat bij uitrollen voor bijv. het stoplicht en hele lage snelheden bij het intrappen van de rem de ABS van linksvoor inschakelt.
De dealer kan helemaal niks vinden en ik moet er maar mee leven.
Sensor is goed (doorgemeten bij dealer) maar toch houdt ik het probleem.
Of is er een andere oplossing voor ?[/quote]
Ik zeg.........Uit laten lezen , dealers kunnen vaak niets vinden??? Gewoon iemand die VagCom in zijn bezit heeft ff vragen of ze hem kunnen uitlezen.

Groet Hans

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

ABS kun je gemakkelijk uitschakelen door de zekering van de pomp eruit te halen, echter dan gaat wel je ABS en remcontrole lampje constant branden, dit is ook niet zo fijn.
Zet je woonplaats even bij je naam, er zitten hier wel genoeg mensen met vagcom.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

ach
abs is er voor de grap op gezet om de auto duurder te maken
is dus gewoon door t verwijderen van zekeringen en loshalen van stekkers uit te schakelen
lampjes kan je ook verwijderen zie je ze ook niet branden
en met regen en een noodstop is de achterbumper meteen een kreukelzone
zo'n ding heeft niets met veiligheid van doen
en de andere meld systemen die geactiveerd worden of juist niet zijn ook nutteloos
en dan
je hebt t toch al betaald
en de andere storingen kunnen ze later ook niet vinden dus trek je dr nog een zekering uit
en een zekering die er niet is gaat ook niet stuk
en een lampje wat eruit is kan ook niet gaan(waarschuwen) branden

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Gewoon het probleem oplossen!
Er is gerust een sensor die niet goed werkt of idd de abs ring of sensor vervuild e.d.
Testkast erop en meetwaarden bekijken door iemand die er verstand van heeft.
Staan er trouwens storingen in?

bobbes (65), 15 jaar geleden

Het verhaal is raar.
VAG COM erop en geen storing te zien. Al 5 keer gedaan.
Het ABS lampje brandt ook niet. Nooit gedaan zelfs.
Het doet het alleen bij snelheden onder de +/- 10 km per uur. Dus echt het laaste stukje van het remmen.
Symptoom : heel licht trillen van het rempedaal en erger nog, daardoor 9inschakelen ABS) neemt de remkracht af, waardoor je sneller je voorligger nadert dan je eigenlijk zou willen. Resultaat al drie achterop iemand gezeten in een maand tijd. En nee afstand houden heeft geen enekel zin. Je glijdt gewoon ongecontroleerd door zonder dat je het wil.
Raar is dat hij het soms wel en soms niet doet. Het probleem ziet er niet altijd in. Dat maakt het nog moeilijker.

Maar de auto is al van 1997, heeft 270.00 km gelopen.
Zou het in de bedrading van de sensor naar hoofdunit kunnen zitten.

bobbes (65), 15 jaar geleden

Zekering eruit lijkt me overigens niet de juiste oplossing.

bobbes (65), 15 jaar geleden

sorry typefoutje, heeft 370.00 km gelopen

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en in bochten
doet ie t daar ook??
of alleen recht uit
en soms
is dat altijd met dezelfde snelheid /wegdek/weersomstandigheden
ik denk toch aan een draadbreuk
of een rem die plots wil blokkeren

danielknepper (0) PRO, 15 jaar geleden

heb wel een keer gehad dat de sensor tever van de lees spoel zat en bij het langzaam rijden en remmen ging de abs aan.
mischien kan je dat eens bekijken.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

sensor eruit
schoonmaken(zand en vuil eraf)
het montage gat de rand waar ie aansluit goed schoon maken en proberen
anders stekkers los en reinigen en inspuiten met contact spray

bobbes (65), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]en in bochten
doet ie t daar ook??
of alleen recht uit
en soms
is dat altijd met dezelfde snelheid /wegdek/weersomstandigheden
ik denk toch aan een draadbreuk
of een rem die plots wil blokkeren[/quote]
Hij doet het alleen rechtuit. In bochten heb ik het nog niet meegemaakt.
Weersomstandigheden zijn niet bepalend.
Sensor is er al uitgeweest en helemaal schoongemaakt.
remblokken en schijven zijn al vervangen, want ik dacht eerst ook aande rem zelf. Maar dat bleek niet zo te zijn.


Het enige dat ik nog niet heb gedaan is gecontrleerd op draadbreuk.
Probleem is begonnen bij vervangen van de draagarmen, dus het zou goed kunnen dat er een beschadiging aan de draad/steker zit

bobbes (65), 15 jaar geleden

[quote=danielknepper]heb wel een keer gehad dat de sensor tever van de lees spoel zat en bij het langzaam rijden en remmen ging de abs aan.
mischien kan je dat eens bekijken.[/quote]
De sensor is bij de dealer nagekeken en teruggestopt, dus ik mag aannemen dat hij goed zit. (toch ?)
Of is er een manier voor mezelf om te kijken of hij voldoende afstand heeft ?
En welke afstand moet hij dan hebben ?

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

zit op een aanslag rand
er is toch een signaal wat veranderd/meet
en met remmen /duiken kan een draad breuk de oorzaak zijn
trek maar flink aan de draden (aan beide zijden goed vast houden) en niet bang zijn voor stuk trekken
alls hij heel is trek je m echt niet stuk
enanders trek je m wel in tweeen

bobbes (65), 15 jaar geleden

Ga ik dinsdag effe controleren.
In ieder geval alvast bedankt

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Probleem zit denk ik zo te lezen niet in de bedrading. Als ik zo klacht krijg zal ik met een 2 kanaals-scoop op beide wielsensoren meten. Zo kan je pas echt zien wat er mis gaat. Het diagnosesysteem en meetblokwaarde's kan je met dit probleem niet oorzaker boven water krijgen. Hij kan namelijk niet zo snel reageren. Met een scoop kan je zien of de afstand goed is en dat zie je dan aan de hoogte van de amplitude die zo sensor afgeeft. Is die van rechts een stuk hoger dan links weet je dat de sensor afstand te groot is en moet hier naar gekeken worden. Ook kan een tand beschadigd zijn waardoor ie denkt dat het wiel blokkeert en dus in aktie komt. Het systeem slaat hiervoor logisch geen foutcode voor op.

Op zich niet zo moeilijk om meten mits je de kennis en apparatuur in bezit hebt. Daar zit toch vaak het probleem in als je met een advies komt "daar moet je maar mee leven".

bobbes (65), 13 jaar geleden

Uiteindelijk na veel puzzelen is er uit gekomen dat de sensor (of de bedrading ervan) de storing heeft veroorzaakt.
Sensor vervangen en klaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.