Naast mijn haperende cruise control, heb ik ook nog last van een haperende achterruitenwisser. Als ik 'm aanzet op interval, maakt 'ie eerst een willekeurig deel van een slag, stopt even op de ruit, gaat weer een stukje verder, maakt de slag af. Dit gebeurt zo'n twee slagen en daarna doet 'ie het probleemloos. Dit is standaard als je hem aanzet (als je hem tenminste niet net gebruikt hebt). Eerst werkte de ruitenwisser goed, als je de bedieningshandel maar direct doordrukte naar "sproeien", nu is dat ook niet meer zo. Niet onoverkomelijk, maar beslist irritant, zeker als je in de achteruitkijkspiegel een aantal lachende gezichten ziet...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zoiets kan meestal 2 dingen betekenen namelijk:
- Schakelaar stuurwiel defect.
- Motor a.wisser heeft inwendige kortsluiting
Zul je dus moeten meten,ik geef je de meeste kans dan de motor defect is.
Gebeurt ook nog wel eens dat je a.sproeier is gaan lekken op de stekkers van de raammotor.
A.klep bekleding lostrekken dus en kijken!
Pas wel op dat je de bekleding niet beschadigd,dit is zo kapot namelijk .
Heb zelf een '98er Variant en inmiddels precies hetzelfde probleem. Chris, wat was bij jou de oplossing?
19 jaar
Ik heb ondertussen twee Passats van dit probleem afgeholpen. Eerst mijn eigen Passat: Binnenpaneel kofferdeksel loshalen en je ziet de ruitenwisserunit zitten. Stekker loshalen, 3 moeren los en je kunt voorzichtig deze unit uit de ruit halen (nadat je natuurlijk de wisserarm al had verwijderd). Zo uit mijn hoofd kun je dan middels een aantal torx-schroefjes het ruitenwisserhuis uitelkaar halen, vaak wel wat voorzichtig wrikken, maar de aanhouder wint. Naar later bleek zijn er twee versies aandrijfunits. Het verschil zit hem in de aansluiting van het pijpje voor de ruitensproeier. In ieder geval: bij mij zit er een geel kunststof tandwiel in. Als je deze eruit haalt, zie je aan de onderzijde de nodige contacten zitten. Deze waren bij mij erg smerig. Schoonschuren met staalwol, alles goed schoonmaken, nieuw vet, weer monteren en welk een wonder: het werkt perfect! Alleen dat rottige binnenpaneel weer monteren blijft een rotklus! Later heb ik de unit van een '97-er Variant onder handen gehad (met blauw tandwiel), de contacten waren goed, maar het aandrijfarmpje, wat in het kunststof tandwiel zit, zat muurvast. En niet zo'n beetje ook. Met veel kruipolie en gehamer het ding weer gangbaar gemaakt. Uiteraard veel nieuw vet (er was water in het huis gekomen en had een enorme rotzooi gemaakt). Kortom: het inwendige van het huis goed schoonmaken, goed gangbaar maken en voorzien van fris vet. Succes (bijna) gegarandeerd! Al eens opgevallen hoeveel Variant ruitenwissers er niet in ruststand staan??
Veel plezier, het is een leuke klus (afgezien van dat paneel dan ;-)) Ik geloof dat ik nog ergens een foto moet hebben, mocht je daar belang bij hebben, probeer ik 'm te vinden, als jij me dan een mailadres geeft. Mocht je meer willen weten, dan zie ik het wel!
Groeten Chris
19 jaar
Toet toet dat is snel! Wow! Bedankt voor de uitvoerige handleiding Chris. Mocht je die foto willen sturen, dan graag naar - Bedankt vast! Geert.
19 jaar
Geert,
heb jij die foto nog? Het zou mij een eind op weg helpen om de bekleding los te te krijgen. Heb namelijk hetzelfde probleem met de achterruitwisser. rijam@planet.nl
18 jaar
ook ik heb hetzelfde probleem. Als je de info nog hebt dan ontvang ik het graag van je. ejdb-vrkp@wanadoo.nl
18 jaar
http://img221.imageshack.us/img221/5319/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
klik op het plaatje voor vergroting..
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar