Mijn achterruitenwisser werkt niet meer. Wat heb ik tot nu toe gedaan?
1. Zekeringen controleren zowel in de auto als onder de motorkap.
2. Kofferbak paneel los gehaald om te oordelen of het aan de motor ligt. De stekker heeft 4 draden, 1 bruine (massa) en 3 witte (+). op alle 3 de draden meet ik 12 V in rust. Als ik de schakelaar aanzet (ruitenwisser hendel naar echter duwen) meet ik nog steeds 12 V op alle 3 draden. Ik denk dus dat het een breekschakelaar is en geen maakschakelaar.
3. Ik heb voor de zekerheid de stekker eraf gehaald en zelf 12 V gezet op 1 van de witte draden, en ja hoor de motor werkt gewoon.
Nu vraag ik mij af, ligt het aan relais of hendel? De sproeier voor achter werkt ook niet.
Graag jullie hulp en alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zul je toch even moeten gaan meten , om zo vanachter de pc te zeggen het is dit of dat is lastig .
Als je het relais gevonden hebt , zou je daarop kunnen meten met een multimeter of de schakelaar een signaal geeft/verbreekt.
Weetje toevallig welk relais dit is? bevindt dit zich onder de motorkap of binnen onder mijn stuur? En welke nr het is?
11 jaar
Onder je stuur zit hij volgens mij , is dacht ik hetzelfde relais als van de voorruitenwisser, maar weet ik niet zeker.
Werkt de centrale vergrendeling wel normaal?
De dakdoorvoer al gecontroleerd op draadbreuk , tussen klep en dak ?
@ Jarno5187
Centrale deurvergrendeling werkt wel gewoon. Alhoewel de linker voordeur niet op afstandsbediening open gaat, wel met sleutel.
@kaleido1
Ik heb gewoon spanning op de draden. Dus draadbreuk is uitgesloten. Ik meet 12V op alle 3 witte draden.
Ik wil graag als eerst het relais vinden, want ook de sproeier van de achterruitenwisser werkt niet. Mocht dat ook ok zijn, dan de hendel eruit halen, maar dat is een flinke klus volgens mij toen ik gister even keek.
11 jaar
Draadbreuk zou ik dus niet uitsluiten , als er draden tegen elkaar liggen en elkaar voeden , meet je overal 12v , maar wie zegt mij dat de terugvoer niet onderbroken is ?
Ik heb de dakdoorvoer gecontroleerd en ik zag hier inderdaad kabelbreuk zowel in de linker als in de rechter kabeldoorvoer.
Situatie linker kabeldoorvoer:
1x dikke witte draad beschadigd, isolatie lag eraf maar niet gebroken
1x dikke bruine draad beschadigd, isolatie lag eraf maar niet gebroken
1x dunne witte draad beschadigd, isolatie lag eraf maar niet gebroken
Situatie rechter kabeldoorvoer:
1x dikke gele draad gebroken!
Alle bovenstaande kabels weer netjes gemaakt in de hoop het probleem nu op te lossen, maar tevergeefs nog steeds geen ruitenwissers!!!!
Uiteindelijk lag het probleem in het slot, deze sloot niet goed af waardoor de auto dacht dat de klep nog open was. De pin ietsjes verzet en het probleem is nu verholpen!
Iedereen bedankt voor het meedenken en ik hoop dat iemand anders hier ook wat aan heeft.
11 jaar
Prima , vraag ik me toch af waarom er geen lampje brande op je dashbord , dat de klep niet goed dicht zat ? of daar moet de gele draad van geweest zijn , maar volgens mij niet.
Maar de CV werkte toch nog normaal? Verder is belangrijkste dat het opgelost is.
het lampje op mijn dashboard brandt alleen als 1 van de deuren open is. Bij motorkap of kofferklep open gaat er geen lampje branden. De gele draad is gewoon massa, deze loopt naar de binnenkant van je kofferklep (EARTH) staat er dan heel groot bij.
De CV werkt wel gewoon normaal, ook toen met het probleem. Hij sloot gewoon denk ik net niet goed af.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar